FibriCheck detecteert onregelmatigheden in jouw hartritme

Qompium, Ectosense, Byteflies en Lynxcare zijn allen Belgische start-ups uit het portfolio van Start it @kbc en iMinds met oplossingen voor de medische sector. De eerste drie concentreren zich op wearables terwijl Lynxcare zich exclusief richt op online dienstverlening. Tijdens de BBNY missie afgelopen week in NY volgenden we deze beloftevolle start-ups tijdens hun zoektocht naar feedback en investeringen. In dit artikel gaan we dieper in op FibriCheck van Qompium. FibriCheck detecteert hartritmestoornissen Qompium ontwikkelde een app FibriCheck genaamd dat jouw hartritme aan de hand van de camera van jouw mobiele telefoon meet. Je legt jouw vinger een minuut lang op de camera en de app meet jouw hartritme met een accuraatheid van 96%. Iedere meting wordt verzameld, geanalyseerd en automatisch doorgegeven aan jouw arts. Als de meting hartritmestoornissen detecteert dan wordt jouw arts hiervan automatisch verwittigd. Het regelmatig meten van het hartritme is belangrijk voor het voorkomen van een beroerte. FibriCheck laat toe veel frequentere metingen uit te voeren zonder een afspraak met een arts te moeten maken. Hoe hoger de frequentie van de metingen, hoe groter de kans dat een hartritmestoornis gedetecteerd kan worden en hoe sneller er op ingespeeld kan worden. De patiënt kan een beroerte voorkomen en hoeft …

Lees verder  

Spitsgids vertelt je wanneer jouw trein overvol zit

Voor het autoverkeer bestaat al langer Google Traffic en Waze, beide diensten tonen wanneer het verkeer strop zit en of je jou beter nog een paar keer omdraait vooraleer te vertrekken. Spitsgids – een initiatief van TreinTramBus en iRail – trekt dit concept verder open naar treingebruikers. De toepassing voorspelt hoe druk het op jouw trein is en meldt wanneer een vroegere of latere trein vertrekt. Op die manier hoef je nooit meer in een overvolle trein recht te staan en kan je een rit kiezen waarop je rustig kan werken of een dut doen. Spitgids gebruikt opvraagdata om te berekenen hoe populair een trein is. Je kan Spitsgids ook een handje helpen door zelf aan te geven hoe vol jouw trein zit. Op die manier vermijd je dat extra reizigers opstappen en kunnen zij een alternatieve route uitdokteren. Spitsgids zal worden ingebouwd in reeds bestaande applicaties zoals RailerApp (iPhone), iRail.be (web) en BeTrains (Android). De data zal worden teruggekoppeld aan de NMBS die dan de capaciteit van de overbezette lijnen kan uitbreiden. Je leest het goed, ‘zou’. De toepassing is momenteel nog niet beschikbaar. Via een crowdsourcing campagne hoopt men 4.000 euro op te halen dat zal worden gebruikt …

Lees verder  

Beeldbank Getty Images start antitrustprocedure tegen Google

Getty Images is een van de grootste leveranciers van afbeeldingen met een netwerk van meer dan 200.000 fotojournalisten. Hun beeldendatabank bevat actuele foto’s die in kranten en op online media worden gebruikt. Al in 2015 schaarde Getty Images zich achter de Europese Commissie in een zaak tegen Google betreffende machtsmisbruik. Die zaak concentreert zich voornamelijk rond het mobiele besturingssysteem Android en is de laatste weken opnieuw zeer actueel. Getty Images doet daar nu een schepje bovenop en dient een nieuwe klacht in bij de Europese Commissie rond het gebruik van hun afbeeldingen. Zo toont Google Images – een zoekfunctie die toelaat afbeeldingen te zoeken – sinds 2013 foto’s in hoge resolutie uit de beeldenbank van Getty Images zonder dat de gebruiker naar de website hoeft te surfen waarop deze foto’s zijn gepubliceerd. Op die manier verliezen krantenwebsites trafiek en dit is nu net wat nodig is om advertentie-inkomsten te garanderen. Klanten van Getty Images betalen een licentiekost om afbeeldingen in hun artikels te mogen gebruiken met de bedoeling hun berichtgeving extra aantrekkelijk te maken. Naast het verlies van trafiek bij krantenwebsites worden deze afbeeldingen vaak door gebruikers gedownload en onwetend illegaal gebruikt in andere publicaties. Niet alleen Getty Images verliest …

Lees verder  

FLAVR brengt hobbychefs dichter bij mensen in hun buurt

FLAVR is de start-up van ondernemers Alexander Van Laer, Moos Tits en Oliver Vander Cruysse. Alexander en Moos leerden elkaar kennen op de KU Leuven en startten nadien bij Accenture als management consultants, waar ze Oliver leerden kennen. Heel wat jaren vriendschap en professionele samenwerking liggen aan de basis van het kernteam waarmee ze FLAVR zijn gestart. FLAVR is niet zo maar een food delivery service. FLAVR is geen Pizza.be, UberEats, Munchery, Bite Squad, Blue Apron, Hello Fresh, Amazon Prime Now, GrubHub, Postmates, Seamless, List etc. Neen, FLAVR bouwt een hechte community van ‘food-loving people’ die hun passie voor de huisbereide maaltijd willen delen. Zo krijgen getalenteerde hobbychefs de mogelijkheid heerlijke homemade gerechten aan te bieden aan mensen in hun buurt. Hierdoor hebben foodies met weinig tijd om elke dag zelf te koken de mogelijkheid heerlijke, verse, en gezonde maaltijden te kopen aan een zeer democratische prijs. Dus geen grootkeukens, geen restaurants, maar particuliere koks die hun creaties met derden willen delen en hier een extra centje mee willen bijverdienen. De FLAVR klant kan na het bestellen via website de maaltijd zelf bij de chef komen afhalen of laten leveren. Voorlopig is FLAVR enkel beschikbaar in Antwerpen, maar uiteraard kijkt het …

Lees verder  

TeleKitty brengt jou aan het lachen

TeleKitty is een apart verhaal. Het lost geen probleem op waar de wereld zat op te wachten maar heeft wel een duidelijke missie: jou aan het lachen maken! De app voor iOS analyseert de gedachten van jouw kat aan de hand van een foto dat je van het diertje maakt en vertaalt dit in grafische elementen die bovenop de kat worden geplaatst, wat tot lachwekkende resultaten leidt. Hoewel de app jouw kat werkelijk kan herkennen (werkt blijkbaar iets minder goed bij zwarte katten) kan de app het kleine brein van jouw geliefde dier eigenlijk niet écht doorgronden. In de plaats worden omgevingsfactoren zoals het weer vertaald naar gedachten van jouw kat. Via in-app purchasing kan je extra reeksen gedachten aankopen zoals “schunnige gedachten”. HeyHey Apps – het bedrijf achter TeleKitty – scoorde reeds eerder met de Eva Mouton Pix app maar de populariteit bleef beperkt tot binnen de Belgische grenzen. Met TeleKitty zoeken founders Stefan Vandegehuchte & Pieter van der Helst het succes internationaal. Aziatische landen – die traditioneel gek zijn van schattige karaktertjes – zouden wel eens van groot belang kunnen zijn. Ook voor deze app deed HeyHey beroep op Eva Mouton voor de graphics. Tijdens de BBNY tour …

Lees verder  

16 Belgische start-ups op missie in de ‘big apple’

Een delegatie van 16 Belgische start-ups strijkt straks neer in the big apple. Een week lang worden zij ondergedompeld in de start-up wereld van New York City. Onder de vlag van “Be Bold in New York” – of kortweg BBNY – bezoeken start-ups uit het portfolio van iMinds, Startit @KBC, Telenet Kickstart en Startups.be een hele reeks lokale start-ups, bedrijven en organisaties. Belgian Chamber of Commerce – of kortweg Belcham – en Manhattan Chamber of Commerce komen aan de beurt, maar evengoed bezoeken aan lokale acceleratoren zoals Techstars en CoWorkrs gecombineerd met netwerkmomenten met Belgen in NY. Naast het populaire – en eerlijk gezegd een beetje oververheerlijkte – Silicon Valley moet New York City niet onderdoen. Met de grote aanwezigheid van pers, modehuizen en alles rond Wall Street focust NY zich eerder op start-ups in media, advertising, fashion en fintech. De nabijheid van Europa, de grote beschikbaarheid van geld, aanwezigheid van talent, de mix van culturen en nationaliteiten, en de 24u/24u mentaliteit maken dit een ideale voedingsbodem voor start-ups. Er is tevens een actieve community van Belgische entrepreneurs. Maar leven en ondernemen is hard in NYC. De levenskost, belastingen en lonen zijn torenhoog. Met meer dan 8 miljoen inwoners op …

Lees verder  

Wie koopt Flickr?

Het gaat niet goed met Yahoo!. De Amerikaanse internetreus overleefde nipt de dotcom bubbel in 2009. Vandaag ziet het er niet naar uit dat het internetbedrijf in zijn huidige vorm nog veel verjaardagen zal vieren. De populaire fotodienst Flickr – van Canadese makelij – werd samen met een hele resem andere bedrijven in betere tijden door Yahoo! gekocht. Veel windeieren heeft het hen niet gelegd. De opkomst van smartphones en de populariteit van mobiele apps zoals Instagram veranderden het landschap aanzienlijk. Flickr miste die boot en een inhaalbeweging in 2012 onder het oog van de nieuwe Yahoo! CEO Marissa Mayer kwam te laat. Ondertussen won Facebook aan populariteit en ging ook Google inzetten op het beheer van foto’s. In oktober 2015 telde Flickr 112 miljoen actieve gebruikers. In diezelfde periode telde het nieuwe Google Photos reeds 100 miljoen gebruikers en Instagram 400 miljoen. Flickr is verre van dood, maar heeft zeker zijn sexiness verloren. Met het recentelijk afslanken van het team ziet het er niet naar uit dat Yahoo! nog veel plannen met hun fotodienst heeft. De vraag is, wat nu? Tot 11 april kunnen bedrijven op verschillende onderdelen van Yahoo! bieden, waaronder ook Flickr. Het is dus heel waarschijnlijk dat …

Lees verder  

KASK / School of Arts Gent biedt een opleidingstraject voor vluchtelingen

KASK / School of Arts Gent heeft een opleidingstraject uitgewerkt voor vluchtelingen en asielzoekers die in België verblijven. Deze opleiding steunt op het Open Design principe en wil mensen met heel diverse achtergronden betrekken. De opleiding is gratis, laagdrempelig, volledig in het Engels en loopt gedurende acht weken, van 2 mei tot 30 juni 2016 op de Bijloke campus in het mooie Gent. Inschrijven kan tot 18 april 2016 en is beperkt tot 12 kandidaten. Open Design Het Open Design principe steunt op co-creatie, het vrij delen van bevindingen, inzichten en ervaringen en concentreert zich voornamelijk op het creëren van fysieke objecten maar ook digitale oplossingen. Wie komt in aanmerking? Zij die ervaring hebben in onderstaande skills komen zeker in aanmerking: web design of web development (HTML, CSS, JavaScript, Python, PHP, MySQL), grafisch design (Adobe, open source tools), digital design en digitale productie (3D modelling, 3D printing, laser-cutting,..), computer programming, open hardware (Arduino, Raspberry Pi, Processing, Pure Data), illustratie, tekenen, creatief schrijven (copywriting, storytelling, talen en vertalingen, journalisme), audiovisueel (sound-design, video editing, motion graphics, animatie), radio, electronische muziek, design theorie, meubelontwerp, fashion, textiel design,… marketing en reclame, printmaking (silkscreen, lithografie, letterpress…) project management, fotografie,… … of kandidaten met academische achtergrond …

Lees verder  

Creative Summer School 2014

Howest organiseert een nieuwe editie van de summer school. Je kan tijdens deze summer school kiezen uit een set van intensieve, hands-on workshops rond creative prototyping OF motion graphics. Waarom zou je pixels op het scherm houden als ze een onderdeel van de omgeving kunnen zijn? De motion graphics summer school geeft digitale designers, studenten, leraren en technische creatievelingen van over de hele wereld de kans om de link te leggen tussen motion graphics en videomapping. Waar en wanneer? Dit alles gaat door van 24 augustus tot 5 september 2014 te Kortrijk. De summer school richt zich tot young professionals en studenten uit verschillende designtakken, zoals digital design, motion design, product design, architectuur, industrial design, furniture design, interior design, graphic design en multimedia. Klinkt dit als iets voor jou? Check onze website en misschien zien we elkaar wel deze zomer! http://summerschool.howest.be/

Lees verder