Lancering Belgische Craftzing Group als antwoord op digitale versnelling

Creativeskills wenst haar trouwe klanten Craftzing, Nificent en Pointbreak veel succes met hun recente fusie!

Lees verder  

Product and design at Kipling

Denielle is the Global Vice President, Product and Design at Kipling. We recently sat down with her to talk about the work she and her team do at Kipling, both in Antwerp and in New York. Kipling is part of VF Corporation, a global leader in branded lifestyle apparel, footwear, and accessories, with global iconic brands, such as The North Face®, Vans®, Timberland®, and more. The company name “VF Corporation” is not well known but its brands such as Eastpak and Kipling are. Can you tell us a bit more about VF Corporation? Kipling is proud to be apart of VF Corporation’s portfolio of highly respected brands. VF has clearly defined its purpose to power movements of sustainable and active lifestyles, for the betterment of people and the planet. This is our compass to define our own Kipling purpose. At Kipling we believe that we lighten your step, powering your curiosity to go your own way.  The Kipling team really embodies our purpose in so many ways. It may be their curiosity to discover new things, activism on sustainability, freedom to express themselves or simply their light hearted outlook on life. What is your current role at Kipling / VF Corporation? I …

Lees verder  

Design, Development and Merchandising at Eastpak

Domitille is the Director of Design, Development and Merchandising at Eastpak. We recently sat down with her to discuss her 18-year-long career at Eastpak, which has its Head Office in Antwerp, Belgium. Eastpak is part of VF Corporation, a global leader in branded lifestyle apparel, footwear, and accessories, with global iconic brands, such as The North Face®, Vans®, Timberland®, and more. Hi Domitille, brands such as Eastpak and Kipling are part of “VF Corporation”. Can you tell us a bit more about VF Corporation? We have a diverse portfolio of iconic apparel and footwear brands that span numerous product categories, such as Vans®, Timberland®, the North Face®, Kipling®, and many more. With its wide range of brands, VF Corporation is able to reach various consumer demographics, sales channels, and geographic regions. VF Corporation is a purpose-led and performance-driven organization. We want to make the world’s best apparel and footwear whilst empowering movements of sustainable and active lifestyles, for the betterment of people and our planet. A worthwhile cause! What is VF Corporation’s approach to design? Elevating design is not just part of VF’s 2021 Global Business Strategy and one of the key capabilities we are working on, it is also at …

Lees verder  

Humix oprichtster Lonneke Spinhof zet de gebruiker centraal

Dag Lonneke, hoe lang bestaat Humix al? Ik heb Humix in 2011 opgericht met als doel bedrijven te helpen bij het optimaliseren van hun websites en software applicaties door een betere gebruikerservaring te bieden. Hiervoor wilde ik niet enkel werken met de klassieke UX methodes zoals gebruikerstesten en focus groepen, maar ook met alle mogelijke user data zoals webanalytics data. Om zoveel mogelijk inzichten te verzamelen en in te zetten ter verbetering. Ik ben alleen begonnen, na 6 maanden is Mieke Van Gils als UX researcher het team komen versterken. In 2013 hebben Jente De Ridder en Pieter Vanderoost het team verrijkt als webanalisten om de webanalytics-kennis uit te bouwen. Momenteel zijn we met 15 mensen, UX-ers, CRO-ers en Webanalisten. Het komende jaar willen we verder groeien en zijn we actief opzoek naar mensen die ons verhaal verder mee willen schrijven. UX: User Experience | CRO: Conversion Rate Optimization Hoe ben je via jouw studies Productontwikkeling in de digitale wereld terecht gekomen? Al tijdens mijn opleiding was het vooral het stuk analyse dat mij het meeste aansprak. Voor mij zijn digitale producten ook altijd producten geweest die net zoals fysieke producten gebruiksvriendelijk moeten zijn, een design moeten hebben dat mooi …

Lees verder  

Meten we binnenkort kliks via het HTML ‘ping’ attribuut?

Ken je het HTML ping attribuut? Nog nooit van gehoord? Ping is een attribuut als onderdeel van de link tag <a href> in HTML. Het is eeuwenoud (in internetjaren) maar komt misschien binnenkort terug van weggeweest. Ziehier een voorbeeld hoe het ping attribuut wordt gebruikt: <a href=’https://duckduckgo.com’ ping=’https://example.com/ping’>Link</a> Ping zorgt ervoor dat als op een link – of bijvoorbeeld een banner – wordt geklikt deze klik wordt doorgegeven aan tracking software. In het vakjargon wordt deze techniek omschreven als hyperlink auditing. Eén of meerdere URLs kunnen in het ping attribuut worden genoteerd. Met andere woorden, je hoeft geen implementatie van bijvoorbeeld Google Analytics te hebben om kliks te meten. Plus, JavaScript moet bij de gebruiker niet zijn geactiveerd. Momenteel wordt het ping attribuut ondersteund door de meeste populaire browsers zoals Google Chrome, Apple Safari, Microsoft Edge en Opera. De privacy-browser die bewust de ping tag niet wenst te ondersteunen is Brave browser. De Firefox browser – met een marktaandeel van 7% in Europa – is de enige populaire browser die het ping attribuut momenteel nog niet volledig ondersteunt. Daardoor is het verzamelen van data via dit attribuut onvolledig. Nu blijkt echter dat het de ambitie van Firefox is om deze …

Lees verder  

Een database als CMS: Maarten Belmans over Table2site

Dag Maarten, Table2site, wat is dat eigenlijk? Table2Site is een online service waarmee je een website kan maken door een database op Airtable te creëren en te beheren. Het laat je toe om op het web te publiceren zonder enige kennis van programmeren. Voor wie Airtable niet kent: het is een cloud tool waarmee je allerlei data kan organiseren en weergeven op verschillende manieren. Daar vertel ik straks nog wat meer over. Table2Site gebruikt dus Airtable als de CMS (content management system) waarin je de inhoud van je website beheert. Airtable, is dat te vergelijken met Excel of Google Sheets of misschien MySQL? Airtable is inderdaad te vergelijken met al die tools. Het combineert aspecten van spreadsheets en databases, waardoor je er krachtige dingen mee kan doen. Als freelancer gebruik ik Airtable bijvoorbeeld om mijn facturen bij te houden en er een PDF-bestand van te maken. In zijn basisvorm ziet Airtable eruit als een spreadsheet. Net zoals in Excel kun je makkelijk rijen toevoegen, cellen bewerken of zelfs dynamische berekeningen uitvoeren. Je kan er echter nog veel meer mee: zo kan je Google Maps toevoegen om data te visualiseren op kaart, formulieren genereren of to do lijsten visualiseren zoals in …

Lees verder  

Skills aanscherpen met side projects. Michiel Van de Veire over Workweek

Dag Michiel, vertel, Workweek, wat is het juist? Workweek is een agile tool om eenvoudig je wekelijkse taken vast te leggen en af te vinken. Door elke week je takenlijst te bepalen, blijft je focus behouden op echt belangrijke taken en zal je niet langer afgeleid worden door minder relevante todo’s of taken die er anders worden voor geschoven. Daarmee steunt Workweek ook op de actiegebaseerde “Getting Things Done” managementmethode. Die leert ons dat je je geen zorgen meer hoeft te maken over taken nadat je ze hebt vastgelegd. Het moeten-herinneren-van-alle-taken maakt plaats voor het daadwerkelijk uitvoeren ervan. Daarnaast kan je binnen Workweek ook collega’s uitnodigen en zo inzicht krijgen in de wekelijkse taken van je teamleden zonder hiervoor tijdrovende meetings te moeten inplannen. Ah, een beetje zoals Trello? Niet echt, Trello boards zijn gebaseerd op het Kanban-principe waarin de status primeert (met workflow kolommen zoals ‘to do’, ‘doing’ en ‘done’). Je kan binnen Trello ook dieper ingaan op de details van een bepaalde taak. Workweek groepeert daarentegen de taken op basis van de week waarin je ze wil afwerken (in een weekweergave) en toont enkel de taakomschrijving. Waar Trello een echte project management tool is (taken, statussen, reacties, bestanden …

Lees verder  

Wat een UI/UX designer moet doen om succesvol te zijn

Wat is het verschil tussen de twee? UX staat voor user experience, UI staat voor user interface. UX gaat over de noden van mensen en hoe een digitaal product daaraan tegemoetkomt, UI gaat over hoe je de gebruiker laat navigeren in dat digitaal product. Klinkt abstract? Charlotte Palmers van Byteflies, Stephen Verhalleman van Teamleader en Geoffroy Delobel van Central beantwoorden vragen over hun beroep. Charlotte – Byteflies Charlotte werkt bij het Antwerpse Byteflies. De start-up lanceerde een dock met vijf sensoren die je op je huid plakt en die vitale waarden meten. Charlotte, leg eens uit wat UI/UX design is. Bij design denken mensen meestal aan knappe, dure spullen, maar eigenlijk is design het oplossen van problemen en het invullen van menselijke noden. In het geval van UI/UX gebeurt dat in een digitale context. Je hangt vast aan het device waar de gebruiker mee werkt, je hebt bijvoorbeeld geen tactiele feedback van knoppen. Dat maakt het ontwerpproces anders. Idealiter ontwerp je als UI/UX-er een applicatie die heel veel mensen in hun dagelijks leven gebruiken, zoals WhatsApp bijvoorbeeld. Wat maakt een UI/UX-ontwerper succesvol? Empathisch zijn is een belangrijke skill in ons beroep, omdat empathie je inzichten geeft in de noden van …

Lees verder  

Masterclass met Vlaams creatief toptalent

NME Photography: een legende in het Vlaamse urban landschap, bestaande uit Nicolas Goossens (grafisch ontwerper/photoshop artist) en Marie-Eveline De Mey (fotografe). Keer op keer verbazen ze met ongeziene cover art. Je kent hen misschien van de album covers van Halven Euro, Kraantje Pappie en Pepe. Wes Nijssen gooit het over een heel andere boeg. Hij specialiseerde zich in polygraphic design en animaties. Ben je een festivalganger? Dan kwam je zeker al met zijn werk in aanraking. Hij maakte onder meer animaties voor Pukkelpop, Jupiler en Eristoff. Wes maakt ook (interactieve) installaties, je kent hem misschien ook van zijn levensgrote beer die hij maakte voor de herinrichting van het nieuwe kantoor van Design is Dead. Pieter Boels, een Antwerpse lettering artist vertelt tijdens zijn sessie op de masterclass hoe hij beroepsmatig letters tekent. Pieter is het creatief talent achter de huisstijl van ‘Koekenstad’ en de heruitvinding van Perette chocolade. Pieter richtte onlangs samen met collega’s de Antwerp Type Society op, een community voor en door liefhebbers van de letter. Tim Van den Broeck is dan weer een illustrator met een liefde voor characters. Tim ontwierp onder andere illustraties op basis van songtitels voor de Top 2000 van JoeFM, de corporate branding …

Lees verder  
  123...63