Stoom je klaar voor de arbeidsmarkt met een opleiding Web Design

CVO “De Verdieping” biedt een intensieve opleiding Webdesign aan die jou klaarstoomt voor de arbeidsmarkt. Coden met HTML, CSS, JavaScript, het ontwerpen van een gebruikersinterface, programmeren in PHP,… het hele traject komt aan bod. Op het einde van de opleiding doe je een bedrijfsstage en nadien kan je aan de slag! We vroegen Toon Gorissen van De Verdieping hoe dit allemaal praktisch in elkaar zit: Dag Toon, CVO ‘De Verdieping’, vanwaar de naam? Onze school nam in 2015 zijn intrek in de oude gebouwen van het voormalige mijnterrein van Heusden-Zolder. De restauratie en renovatie van het ophaalgebouw was toen net achter de rug. Ophaalgebouw, ophalen, verdiepen,… – heb je ‘m? Maar natuurlijk is ’je ergens in verdiepen’ ook een mooie woordspeling voor een school. Hoe lang bestaan jullie reeds? De dagopleiding webdesign voor werkzoekenden werd in 2006 voor het eerst ingericht. We zijn ondertussen dus aan onze tiende jaargang toe. Voor wie is dat nu eigenlijk, zo’n opleidingsaanbod? Is dit iets voor bijvoorbeeld een grafisch designer? Is kennis van programmeren vereist? Een grafisch designer die zijn skills wil uitbreiden naar het web, zit bij ons zeker op de juiste plaats. Programmeerkennis is niet vereist, maar alle eerdere bagage is natuurlijk …

Continue reading  

De creatieve sector is kapot

“Never, ever, ever let them call you a “creative”. It’s a way to be disenfranchised. You are a designer. It’s not magic, it’s a trade.” Mike Monteiro, designer/held. Van 2012 tot 2014 heb ik illustratoren uitgebuit. Als zijproject gaf ik een magazine uit dat een springplank moest worden voor jonge illustratoren, schrijvers en vormgevers (de ironie ontgaat me niet). Ik stopte een hoop spaargeld in het drukwerk en had niks meer over om de deelnemers te betalen. ‘Dat doe ik wel als ik uit de kosten ben’, zei ik tegen mezelf. Maar dat moment kwam er nooit en ik voelde me schuldig. Ik liet hen gratis werken en dat begon te wringen. Het magazine bestaat daarom ook niet meer. Ik had natuurlijk op zoek moeten gaan naar sponsors. Of het niet uitgeven. Maar dat kwam toen niet in me op. Simpelweg omdat geen enkele deelnemer er naar vroeg om betaald te worden. Het debat van de afgelopen dagen heb ik met gemengde gevoelens gevolgd. Want natuurlijk wil ik dat vormgevers een juiste prijs kunnen vragen — ik ben er zelf een — maar ik denk dat het iets te gemakkelijk is om alleen de opdrachtgevers met het vingertje te wijzen. Die proberen ook maar. …

Continue reading  

Met trots presenteren we onze bot “Woof”

Twee weken geleden publiceerden we een uitgebreid dossier over bots en vandaag kunnen we met trots onze bot “Woof” voorstellen. Je kan onze bot vergelijken met een pup die zijn eerste stapjes zet. Woof is nog een beetje schuchter en begrijpt nog niet alles wat je hem vraagt. Hij moet nog veel leren en verstaat voor het ogenblik enkel Engels. Voor wie nog niet mee is wat een bot juist is, laten we even samenvatten. We hebben een applicatie gebouwd waarmee je kan praten via Facebook Messenger, net zoals je met jouw vrienden kan praten. Het verschil is dat de persoon met wie je praat geen echte persoon is, maar een bot (applicatie), of een virtuele hond ‘Woof’ in ons geval. De bot “Woof” probeert zo goed mogelijk op jouw vragen te antwoorden en beperkt zich tot het vinden van vacatures. De Facebook Messenger bot fungeert als alternatief op een mobiele app met dit voordeel dat je niets hoeft te downloaden en installeren. Wat heeft de Creativeskills bot “Woof” in zijn mars? De bot laat je toe eenvoudig vacatures te vinden. Zo kan je bijvoorbeeld vragen naar een lijst van alle fulltime vacatures, of specifieker naar een lijst van alle …

Continue reading  

Singletasken is het nieuwe multitasken

Tien maanden geleden werd ik zelfstandig grafisch ontwerper en webdeveloper. Ontwerper én developer zijn is een vreemde combinatie hoor ik vaak, maar voor mij is het een logische puzzel. Een website is immers één van de dankbaarste media om een grafisch (en ja, converterend) concept uit te werken. Zo goed als alles zelf doen brengt veel werk met zich mee. Maar zoals in elk beroep maakt passie veel goed. Door jeugdig enthousiasme of simpelweg koppigheid geef ik mijn werk ook niet graag af aan anderen om erop verder te breien. Het is mijn kindje. Ik wil mijn klant door en door kennen om hem op het einde ook zelf te kunnen aanbieden waar hij in het eerste gesprek om vroeg. Als mensen vragen of dat makkelijk is heb ik altijd de neiging om te antwoorden: ‘Is makkelijk ook leuk dan?’ Ik wil niet pretenderen dat ik alles al weet over ondernemen, maar het heeft me al wel wat geleerd. Hoewel deze eerste zinnen misschien anders doen vermoeden, wil ik niet neuten. Ik heb veel werk, en ik doe het heel graag. Als je weet dat ik nog geen échte kindjes heb, zou je als ouder waarschijnlijk ook snel de wenkbrauwen fronsen bij een oneindige lijst van taken waar pampers …

Continue reading  

Bots. Alles wat je erover wou weten.

Op F8, een jaarlijkse conferentie voor Facebook ontwikkelaars – werd begin vorige maand de integratie van bots in Facebook Messenger aangekondigd. Ondertussen zijn de eerste Messenger bots live. Bots zijn applicaties waarmee je kan communiceren met behulp van eenvoudige tekstberichten. Net zoals je met jouw vrienden communiceert vuur je vragen af en krijg je terstond antwoorden. Het enige verschil is dat er geen echte persoon maar een bot (robot) aan de andere kant van de lijn zit. Hoewel Facebook maar evengoed Microsoft, Amazon en IBM een aantal handige tools ter beschikking hebben gesteld voor het ontwikkelen van bots, komt er toch nog heel wat bij kijken. Voordat je aan het ontwikkelen slaat, laten we nagaan of zo’n bot interessant is voor jouw onderneming. Bots versus mobiele apps Een bot is dikwijls een alternatief op een mobiele app of een webapplicatie. Het voornaamste verschil is dat een bot helemaal geen visuele interface heeft, terwijl een app bestaat uit interface-elementen zoals navigatie, filters, een zoekveld en dergelijke, waar we ondertussen allen goed mee zijn vertrouwd. Een bot reageert op tekst- of spraakberichten terwijl een app reageert op input via vingers of computermuis. Dit is al meteen een wezenlijk verschil, want niet iedereen …

Continue reading  

FibriCheck detecteert onregelmatigheden in jouw hartritme

Qompium, Ectosense, Byteflies en Lynxcare zijn allen Belgische start-ups uit het portfolio van Start it @kbc en iMinds met oplossingen voor de medische sector. De eerste drie concentreren zich op wearables terwijl Lynxcare zich exclusief richt op online dienstverlening. Tijdens de BBNY missie afgelopen week in NY volgenden we deze beloftevolle start-ups tijdens hun zoektocht naar feedback en investeringen. In dit artikel gaan we dieper in op FibriCheck van Qompium. FibriCheck detecteert hartritmestoornissen Qompium ontwikkelde een app FibriCheck genaamd dat jouw hartritme aan de hand van de camera van jouw mobiele telefoon meet. Je legt jouw vinger een minuut lang op de camera en de app meet jouw hartritme met een accuraatheid van 96%. Iedere meting wordt verzameld, geanalyseerd en automatisch doorgegeven aan jouw arts. Als de meting hartritmestoornissen detecteert dan wordt jouw arts hiervan automatisch verwittigd. Het regelmatig meten van het hartritme is belangrijk voor het voorkomen van een beroerte. FibriCheck laat toe veel frequentere metingen uit te voeren zonder een afspraak met een arts te moeten maken. Hoe hoger de frequentie van de metingen, hoe groter de kans dat een hartritmestoornis gedetecteerd kan worden en hoe sneller er op ingespeeld kan worden. De patiënt kan een beroerte voorkomen en hoeft …

Continue reading  

Spitsgids vertelt je wanneer jouw trein overvol zit

Voor het autoverkeer bestaat al langer Google Traffic en Waze, beide diensten tonen wanneer het verkeer strop zit en of je jou beter nog een paar keer omdraait vooraleer te vertrekken. Spitsgids – een initiatief van TreinTramBus en iRail – trekt dit concept verder open naar treingebruikers. De toepassing voorspelt hoe druk het op jouw trein is en meldt wanneer een vroegere of latere trein vertrekt. Op die manier hoef je nooit meer in een overvolle trein recht te staan en kan je een rit kiezen waarop je rustig kan werken of een dut doen. Spitgids gebruikt opvraagdata om te berekenen hoe populair een trein is. Je kan Spitsgids ook een handje helpen door zelf aan te geven hoe vol jouw trein zit. Op die manier vermijd je dat extra reizigers opstappen en kunnen zij een alternatieve route uitdokteren. Spitsgids zal worden ingebouwd in reeds bestaande applicaties zoals RailerApp (iPhone), iRail.be (web) en BeTrains (Android). De data zal worden teruggekoppeld aan de NMBS die dan de capaciteit van de overbezette lijnen kan uitbreiden. Je leest het goed, ‘zou’. De toepassing is momenteel nog niet beschikbaar. Via een crowdsourcing campagne hoopt men 4.000 euro op te halen dat zal worden gebruikt …

Continue reading  

Beeldbank Getty Images start antitrustprocedure tegen Google

Getty Images is een van de grootste leveranciers van afbeeldingen met een netwerk van meer dan 200.000 fotojournalisten. Hun beeldendatabank bevat actuele foto’s die in kranten en op online media worden gebruikt. Al in 2015 schaarde Getty Images zich achter de Europese Commissie in een zaak tegen Google betreffende machtsmisbruik. Die zaak concentreert zich voornamelijk rond het mobiele besturingssysteem Android en is de laatste weken opnieuw zeer actueel. Getty Images doet daar nu een schepje bovenop en dient een nieuwe klacht in bij de Europese Commissie rond het gebruik van hun afbeeldingen. Zo toont Google Images – een zoekfunctie die toelaat afbeeldingen te zoeken – sinds 2013 foto’s in hoge resolutie uit de beeldenbank van Getty Images zonder dat de gebruiker naar de website hoeft te surfen waarop deze foto’s zijn gepubliceerd. Op die manier verliezen krantenwebsites trafiek en dit is nu net wat nodig is om advertentie-inkomsten te garanderen. Klanten van Getty Images betalen een licentiekost om afbeeldingen in hun artikels te mogen gebruiken met de bedoeling hun berichtgeving extra aantrekkelijk te maken. Naast het verlies van trafiek bij krantenwebsites worden deze afbeeldingen vaak door gebruikers gedownload en onwetend illegaal gebruikt in andere publicaties. Niet alleen Getty Images verliest …

Continue reading  

FLAVR brengt hobbychefs dichter bij mensen in hun buurt

FLAVR is de start-up van ondernemers Alexander Van Laer, Moos Tits en Oliver Vander Cruysse. Alexander en Moos leerden elkaar kennen op de KU Leuven en startten nadien bij Accenture als management consultants, waar ze Oliver leerden kennen. Heel wat jaren vriendschap en professionele samenwerking liggen aan de basis van het kernteam waarmee ze FLAVR zijn gestart. FLAVR is niet zo maar een food delivery service. FLAVR is geen Pizza.be, UberEats, Munchery, Bite Squad, Blue Apron, Hello Fresh, Amazon Prime Now, GrubHub, Postmates, Seamless, List etc. Neen, FLAVR bouwt een hechte community van ‘food-loving people’ die hun passie voor de huisbereide maaltijd willen delen. Zo krijgen getalenteerde hobbychefs de mogelijkheid heerlijke homemade gerechten aan te bieden aan mensen in hun buurt. Hierdoor hebben foodies met weinig tijd om elke dag zelf te koken de mogelijkheid heerlijke, verse, en gezonde maaltijden te kopen aan een zeer democratische prijs. Dus geen grootkeukens, geen restaurants, maar particuliere koks die hun creaties met derden willen delen en hier een extra centje mee willen bijverdienen. De FLAVR klant kan na het bestellen via website de maaltijd zelf bij de chef komen afhalen of laten leveren. Voorlopig is FLAVR enkel beschikbaar in Antwerpen, maar uiteraard kijkt het …

Continue reading  
  123...63