Skills aanscherpen met side projects. Michiel Van de Veire over Workweek

Met digitale applicaties zoals Nachos, Flock Unlock en X.vu is Michiel Van de Veire niet aan zijn proefstuk toe. Onlangs lanceerde hij Workweek. Michiel is fulltime developer bij Combell Group, en ontwikkelde Workweek als side project buiten zijn uren. We zijn nieuwsgierig hoe hij dat heeft klaargespeeld.

Dag Michiel, vertel, Workweek, wat is het juist?

Workweek is een agile tool om eenvoudig je wekelijkse taken vast te leggen en af te vinken. Door elke week je takenlijst te bepalen, blijft je focus behouden op echt belangrijke taken en zal je niet langer afgeleid worden door minder relevante todo’s of taken die er anders worden voor geschoven. Daarmee steunt Workweek ook op de actiegebaseerde “Getting Things Done” managementmethode. Die leert ons dat je je geen zorgen meer hoeft te maken over taken nadat je ze hebt vastgelegd. Het moeten-herinneren-van-alle-taken maakt plaats voor het daadwerkelijk uitvoeren ervan. Daarnaast kan je binnen Workweek ook collega’s uitnodigen en zo inzicht krijgen in de wekelijkse taken van je teamleden zonder hiervoor tijdrovende meetings te moeten inplannen.

Ah, een beetje zoals Trello?

Niet echt, Trello boards zijn gebaseerd op het Kanban-principe waarin de status primeert (met workflow kolommen zoals ‘to do’, ‘doing’ en ‘done’). Je kan binnen Trello ook dieper ingaan op de details van een bepaalde taak. Workweek groepeert daarentegen de taken op basis van de week waarin je ze wil afwerken (in een weekweergave) en toont enkel de taakomschrijving. Waar Trello een echte project management tool is (taken, statussen, reacties, bestanden enz..), is Workweek een top-level tool om inzicht te krijgen in de belangrijkste wekelijkse taken van zowel je teamleden als jezelf. Beide tools kunnen dus perfect samen gebruikt worden.

Was er nood aan een nieuwe project management tool?

Workweek is tot stand gekomen als side project. Ik werk fulltime voor Combell Group waar we elke maandagochtend een stand-up meeting houden. Elk teamlid overloopt daar zijn afgewerkte taken van de voorgaande week en de geplande taken van de komende week. Zo blijven we op de hoogte en bevorderen we samenwerking waar mogelijk. Dit alles zorgt voor een boost van onze productiviteit. Vroeger noteerden we onze taken in een notepad of zelfs op papier net voor de meeting, alles behalve ideaal.

Ik heb Workweek gemaakt om dit proces te verbeteren. Elk teamlid kan nu makkelijk zijn taken toevoegen via de supereenvoudige Workweek webapp. Door in dezelfde tool te werken en ook tegelijkertijd de afgewerkte taken af te vinken, heeft ons team op elk moment inzicht in elkaars taken en niet enkel tijdens de maandagochtend meeting. Een bijkomend voordeel is dat de taken voor altijd in de webapp blijven staan en dat gegroepeerd per week. Waar we vroeger enkel een beeld hadden van de voorbije week, kunnen we nu verder teruggaan in de tijd en krijgen we een breder overzicht. Als een taak bijvoorbeeld vijf weken blijft openstaan, wordt dit nu meteen duidelijk.

Er bestaan veel project management tools (Asana, Basecamp, Jira, Trello…), maar die kunnen dus perfect samengaan met Workweek. Zie het eerder als de Ik-wil-snel-weten-waar-iedereen-mee-bezig-is’ tool. Terwijl Jira bijvoorbeeld alle gedetailleerde informatie bevat.

Freemium, hoe verkoop je onze ziel :-)?

Workweek is helemaal gratis, zelfs je ziel mag je houden. Naast mijn eigen werkuren, heb ik momenteel nog weinig kosten. Bovendien heb ik het geluk dat mijn werkgever Combell, een Belgische hosting provider, heeft aangeboden om de webhosting te sponsoren. Workweek zal daardoor ook gegarandeerd nog jarenlang online blijven, een geruststelling voor de gebruikers. Ik sluit niet uit dat er in de toekomst betalende features bijkomen, maar de basis die er nu is, zal alleszins gratis blijven.

“Door zelf uit te zoeken hoe nieuwe technologieën werken en ermee bezig te zijn, hou ik mijn skillset ook relevant.”


Ambitieus allemaal, doe je dit allemaal zelf?

Jazeker, dit project vraagt heel wat skills (frontend, backend, design, marketing), wat het net zo interessant en uitdagend maakt voor mij. Door zelf uit te zoeken hoe nieuwe technologieën werken en ermee bezig te zijn, hou ik mijn skillset ook relevant. Onze sector evolueert zodanig snel, ik vind het dan ook uitermate belangrijk om steeds actief bij te leren. Er zijn heel veel open source projecten en tutorials online te vinden die je hierbij kunnen helpen, je moet er gewoon tijd voor nemen. Een side project (of zeg maar passion project) is trouwens de ideale opportuniteit om zelf te kiezen wat je precies wil bijleren. Neem Nachos als voorbeeld, een app die ik ontwikkelde voor tv-liefhebbers (zoals mezelf), om bij te houden welke films en series ze bekijken. Daarmee leerde ik over cross platform hybrid app development op basis van Ionic Framework en Angular, iets waar ik niet eerder mee in aanraking kwam tijdens mijn fulltime job of freelance werk. Als zo’n persoonlijk side project dan ook echt voor anderen behulpzaam is, Nachos telt meer dan 35.000 gebruikers wereldwijd, haal ik daar ook voldoening uit.

Omschrijft de term full stack designer jou het beste?

Je mag me zeker omschrijven als full-stack designer. Dit dekt grotendeels de lading, maar mijn job is zodanig gevarieerd dat daar nog een aantal zaken buiten vallen. Naargelang de job die ik uitvoer, draag ik een andere titel. Mijn passie ligt voornamelijk bij webdesign en frontend development met een focus op user experience. Dag in dag uit op code kijken is niet voor mij, ik moet me ook creatief kunnen uitleven. Vandaar ook mijn keuze voor de opleiding ‘Multimedia en Communicatie technologie’ (NMCT) die ik volgde aan de Howest in Kortrijk. Daar combineren ze het creatieve (Design) en technische (Development) in één opleiding (Devine).

Tijdens mijn fulltime job als Lead Web Developer bij Combell Group, combineer ik deze beide aspecten, verder nog aangevuld met project management. Daarnaast werk ik ook op freelance basis voor verschillende klanten, van grote bedrijven tot snel groeiende startups die allen hun eigen uitdagingen meebrengen. Zo werkte ik bijvoorbeeld als Product Designer mee aan AreTheyHappy, een online reputatie management tool voor de horeca sector. Dit hield in dat ik mee features bepaalde en de initiële aanzet gaf voor de UI (user interface) en UX (user experience) van het dashboard.

Welke tools heb je gebruikt om Workweek uit te werken?

Workweek bestaat langs de frontend kant uit een Vue.js single page application (SPA). Dit zorgt voor een uitermate snelle en gebruiksvriendelijke tool. Alle interacties worden via JavaScript afgehandeld en enkel de nodige data (JSON) wordt doorgestuurd naar de backend server. Wanneer je dus een taak toevoegt, gebeurt dit direct in de achtergrond, een volledige pagina refresh is niet langer nodig. De backend API draait op Laravel, een zeer robuust PHP framework. Met behulp van Pusher zijn realtime features mogelijk gemaakt. Hierdoor zie je een taak die je toevoegt via je smartphone in realtime verschijnen op je desktop.

Hoe lang heb je aan het project gewerkt voor lancering?

Aangezien dit een side project is naast mijn fulltime én freelance werk, heb ik de ontwikkeling over meerdere weken gespreid. Omdat dit voor mij eerder een vrijetijdsbesteding is, heb ik ook de tijd niet gelogd en kan ik dus zelfs niet zeggen hoe lang ik er exact aan bezig ben geweest. Na het afwerken van de MVP (Minimum Viable Product), hebben mijn collega’s de tool eerst nog een tijdje getest vooraleer ik Workweek heb gelanceerd via Product Hunt.

Na de lancering op Product Hunt, hoe slaat het project aan?

Workweek is direct opgepikt en gefeatured op de homepagina van Product Hunt, een hele eer. Dit zorgde ook voor een mooie instroom aan bezoekers (+600 unieke bezoekers) en resulteerde op de eerste dag al in meer dan 200 sign-ups uit meer dan 50 verschillende landen. Geen slecht resultaat, zo zonder marketing budget.

Wat brengt de toekomst?

De initiële opzet is voor mij al geslaagd. Workweek is er gekomen vanuit een persoonlijke nood en die is nu vervuld. We werken vandaag binnen ons team met Workweek en we merken de positieve impact op onze productiviteit. Daarnaast heeft het me ook heel wat kennis bijgebracht.

Het is niet direct mijn ambitie om Workweek uit te werken tot een full scale project management tool en er mij fulltime op toe te spitsen, maar ik blijf wel optimaliseren. Via een Hotjar widget pols ik ook actief naar gebruikersfeedback en mede op basis daarvan zal ik Workweek verder ontwikkelen.


Bedankt voor het interview Michiel. Benieuwd met welke handige tool je volgende keer weer op de proppen komt!

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!