16 Belgische start-ups op missie in de ‘big apple’

Een delegatie van 16 Belgische start-ups strijkt straks neer in the big apple. Een week lang worden zij ondergedompeld in de start-up wereld van New York City. Onder de vlag van “Be Bold in New York” – of kortweg BBNY – bezoeken start-ups uit het portfolio van iMinds, Startit @KBC, Telenet Kickstart en Startups.be een hele reeks lokale start-ups, bedrijven en organisaties. Belgian Chamber of Commerce – of kortweg Belcham – en Manhattan Chamber of Commerce komen aan de beurt, maar evengoed bezoeken aan lokale acceleratoren zoals Techstars en CoWorkrs gecombineerd met netwerkmomenten met Belgen in NY. Naast het populaire – en eerlijk gezegd een beetje oververheerlijkte – Silicon Valley moet New York City niet onderdoen. Met de grote aanwezigheid van pers, modehuizen en alles rond Wall Street focust NY zich eerder op start-ups in media, advertising, fashion en fintech. De nabijheid van Europa, de grote beschikbaarheid van geld, aanwezigheid van talent, de mix van culturen en nationaliteiten, en de 24u/24u mentaliteit maken dit een ideale voedingsbodem voor start-ups. Er is tevens een actieve community van Belgische entrepreneurs. Maar leven en ondernemen is hard in NYC. De levenskost, belastingen en lonen zijn torenhoog. Met meer dan 8 miljoen inwoners op …

Lees verder  

Wie koopt Flickr?

Het gaat niet goed met Yahoo!. De Amerikaanse internetreus overleefde nipt de dotcom bubbel in 2009. Vandaag ziet het er niet naar uit dat het internetbedrijf in zijn huidige vorm nog veel verjaardagen zal vieren. De populaire fotodienst Flickr – van Canadese makelij – werd samen met een hele resem andere bedrijven in betere tijden door Yahoo! gekocht. Veel windeieren heeft het hen niet gelegd. De opkomst van smartphones en de populariteit van mobiele apps zoals Instagram veranderden het landschap aanzienlijk. Flickr miste die boot en een inhaalbeweging in 2012 onder het oog van de nieuwe Yahoo! CEO Marissa Mayer kwam te laat. Ondertussen won Facebook aan populariteit en ging ook Google inzetten op het beheer van foto’s. In oktober 2015 telde Flickr 112 miljoen actieve gebruikers. In diezelfde periode telde het nieuwe Google Photos reeds 100 miljoen gebruikers en Instagram 400 miljoen. Flickr is verre van dood, maar heeft zeker zijn sexiness verloren. Met het recentelijk afslanken van het team ziet het er niet naar uit dat Yahoo! nog veel plannen met hun fotodienst heeft. De vraag is, wat nu? Tot 11 april kunnen bedrijven op verschillende onderdelen van Yahoo! bieden, waaronder ook Flickr. Het is dus heel waarschijnlijk dat …

Lees verder  

KASK / School of Arts Gent biedt een opleidingstraject voor vluchtelingen

KASK / School of Arts Gent heeft een opleidingstraject uitgewerkt voor vluchtelingen en asielzoekers die in België verblijven. Deze opleiding steunt op het Open Design principe en wil mensen met heel diverse achtergronden betrekken. De opleiding is gratis, laagdrempelig, volledig in het Engels en loopt gedurende acht weken, van 2 mei tot 30 juni 2016 op de Bijloke campus in het mooie Gent. Inschrijven kan tot 18 april 2016 en is beperkt tot 12 kandidaten. Open Design Het Open Design principe steunt op co-creatie, het vrij delen van bevindingen, inzichten en ervaringen en concentreert zich voornamelijk op het creëren van fysieke objecten maar ook digitale oplossingen. Wie komt in aanmerking? Zij die ervaring hebben in onderstaande skills komen zeker in aanmerking: web design of web development (HTML, CSS, JavaScript, Python, PHP, MySQL), grafisch design (Adobe, open source tools), digital design en digitale productie (3D modelling, 3D printing, laser-cutting,..), computer programming, open hardware (Arduino, Raspberry Pi, Processing, Pure Data), illustratie, tekenen, creatief schrijven (copywriting, storytelling, talen en vertalingen, journalisme), audiovisueel (sound-design, video editing, motion graphics, animatie), radio, electronische muziek, design theorie, meubelontwerp, fashion, textiel design,… marketing en reclame, printmaking (silkscreen, lithografie, letterpress…) project management, fotografie,… … of kandidaten met academische achtergrond …

Lees verder  

Creative Summer School 2014

Howest organiseert een nieuwe editie van de summer school. Je kan tijdens deze summer school kiezen uit een set van intensieve, hands-on workshops rond creative prototyping OF motion graphics. Waarom zou je pixels op het scherm houden als ze een onderdeel van de omgeving kunnen zijn? De motion graphics summer school geeft digitale designers, studenten, leraren en technische creatievelingen van over de hele wereld de kans om de link te leggen tussen motion graphics en videomapping. Waar en wanneer? Dit alles gaat door van 24 augustus tot 5 september 2014 te Kortrijk. De summer school richt zich tot young professionals en studenten uit verschillende designtakken, zoals digital design, motion design, product design, architectuur, industrial design, furniture design, interior design, graphic design en multimedia. Klinkt dit als iets voor jou? Check onze website en misschien zien we elkaar wel deze zomer! http://summerschool.howest.be/

Lees verder  

Tweede editie Belgento gaat door op 5 juni 2014

bEcomUnity organiseert de tweede editie van het Magento community event in België: Belgento 2014. Op 5 juni 2014 zal de tweede editie van Belgento doorgaan. De eerste editie, die in januari 2013 werd georganiseerd, was een succes. Honderd aanwezigen konden in een uitverkochte zaal kennis vergaren en delen rond de Magento technologie. Magento is een open source e-commerce platform dat door gevestigde e-tailers gebruikt wordt om hun online strategie en aanwezigheid uit te bouwen. De meerderheid van de online webwinkels maakt gebruik van Magento. Belgento promoot de Magento technologie in België. Het event verzamelt interessante retailers die Magento gebruiken, e-commerce experts, Magento experts en aanverwante dienstenleveranciers om de kennis en best practice rond de technologie te delen. De tweede editie zal plaatsvinden in het congresgebouw van Ter Elst te Edegem op 5 juni 2014. Meer informatie over het Magento event van België is beschikbaar op www.belgento.eu

Lees verder  

Barcamp Antwerpen 2014: The Tinkering edition

Deze zaterdag 17 mei vindt de 7de editie van Barcamp Antwerpen plaats in de Campus Productontwikkeling. First things first: Wat is een Barcamp? Een Barcamp is een user-generated unconference, wat betekent dat alles door de deelnemers zelf wordt voorbereid en de dag zelf samengesteld. Een Barcamp is gratis en alles gebeurt in de geest van kennisdeling. Iedereen is zeer open, deelt zijn kennis en zijn passies met anderen, en gaat daarover de discussie aan. De (un)organiser voorziet een venue met 3-4 tal ruimtes waarin gepresenteerd kan worden. Deelnemers kiezen bij start van de dag een timeslot in één van deze ruimtes om er zelf een presentatie te geven. Deelnemende sponsors zorgen voor koffie, lunch en afsluitend pintje.  De sfeer is zeer inspirerend is, er zijn geen verplichte nummers of presentaties, iedereen vertelt net over dié dingen waardoor hij gepassioneerd is. Basisregel is:  Als je komt, dan draag je ook actief iets bij. The Tinkering edition Het thema van deze editie is “Tinkering”. Het op lekker experimentele wijze komen tot oplossingen. Het is dus niet toevallig dat we de Productontwikkeling Campus als venue hebben gekozen. Ben je bezig met 3D printen, het bouwen van je eigen robots met Arduino of ben …

Lees verder  

Thingscon, een conferentie over dingen

Afgelopen weekend vond in Berlijn de eerste editie van Thingscon plaats. Thingscon staat volledig in het teken van ‘the internet of things’ en had als doel om mensen vanuit verschillende hoeken samen te brengen over dit thema. Op het eerste zicht leek het een kleinschalige conferentie, maar vanaf je meer in detail begon te kijken werd het duidelijk dat de inhoud van de conferentie veelbelovend was. Met, onder andere, Alexandra Deschamps-Sonsino, Usman Haque, Louisa Heinrich, Olivier Mével, Sami Niemelä en Matt Webb op de sprekerslijst werd alvast de toon gezet dat het wel eens een inhoudelijk zeer sterke tweedaagse zou kunnen worden. Internet of things, que? Het internet of things (iot) komt er in een notendop op neer dat we steeds vaker geconfronteerd worden met netwerk geconnecteerde producten. Een netwerk geconnecteerd product is iets wat zowel bestaat in de virtuele als de reële wereld. Belangrijke nuance dat gemaakt dient te worden is dat een ‘smart’ product niet altijd een ‘internet of things’ product is, Alexandra Deschamps-Sonsino heeft hier een zeer bruikbaar overzicht van gemaakt. Het typevoorbeeld van een internet of things product vandaag de dag zijn de talrijke fitness trackers rondom ons, die bijhouden hoe ‘fit’ we zijn. Of internet geconnecteerde rgb lampen …

Lees verder  

CreaLINK: een lokroep voor startende creatieve ondernemers

Als creatieveling krijg je af en toe eens een reden om af te zakken naar Kortrijk. De Biennale Interieur, een event in de Buda fabriek of The Level, of het jaarlijkse Multi-Mania bijvoorbeeld. En nu is er ook CreaLINK, een initiatief van Flanders InShape, Ondernemerscentra West-Vlaanderen, Pom WVL, Escala, en het Toegepast Vormingscentrum ondersteund door het Agentschap Ondernemen.  CreaLINK wil startende ondernemers binnen de creatieve industrieën op een vernieuwende manier ondersteunen. De organisatie gaat op zoek naar betalende opdrachten van de overheid en bedrijven, en naar het beste team om de opdracht ook effectief uit te voeren. Waarom CreaLINK starters die kans wil reiken? Als jonge onderneming is het niet altijd evident om eigenhandig straffe referenties op te bouwen. Ook ontbreekt soms de tijd om te netwerken en kennis te delen. CreaLINK biedt een antwoord op beide noden. Binnen het project zijn er heel wat momenten om ervaringen uit te wisselen met andere ondernemers, worden workshops rond ondernemerscompetenties aangeboden en is er plaats voor co-creatie. Bovendien krijgt elk CreaLINK-team een persoonlijke coaching door experten uit het werkveld. Heb je zin om deel te nemen?   Schrijf je dan zeker in voor de gratis infosessie op 15 mei 2014. Daar kom je alles te weten over …

Lees verder  

Gezocht: bureaumateriaal voor een vliegende start

Wat gebeurt er als 5 doorwinterde communicatie boys – and girl – een nieuw reclamebureau beginnen? Dan zorgen ze ervoor dat je het geweten hebt. Gewapend met een gebruiksvriendelijke single page site kondigt Michael is Dead zichzelf aan. Vul de Michael is Dead kantoren Het kersverse bureau toont meteen haar scherpzinnigheid: Michael is Dead stelt zich voor als start-up, die op zoek is naar àlles om het te maken. In de eerste plaats: bureaumateriaal. Met deze slimme actie, die ongetwijfeld her en der op facebook en twitter feeds zal verdwijnen, is het nieuwe kantoor snel ingericht. Maar Michael is Dead leidt vooral de aandacht af van het feit dat ze als start-up nog geen cases kunnen tonen. Al is voor de 5 veteranen de reclamewereld zeker geen nieuw terrein. Maak je eigen bureau leeg  Heb jij nog iets dat in de weg ligt en dat de nieuwe Michael is Dead werkplek kan vervolmaken? Upload snel een foto van het object en wie weet maak je kans op een IKEA voucher. @michaelisdeadBE: veel toilet-plezier met het ‘Waar is Wally?’-boek.

Lees verder