Creative Summer School 2014

Howest organiseert een nieuwe editie van de summer school. Je kan tijdens deze summer school kiezen uit een set van intensieve, hands-on workshops rond creative prototyping OF motion graphics. Waarom zou je pixels op het scherm houden als ze een onderdeel van de omgeving kunnen zijn? De motion graphics summer school geeft digitale designers, studenten, leraren en technische creatievelingen van over de hele wereld de kans om de link te leggen tussen motion graphics en videomapping. Waar en wanneer? Dit alles gaat door van 24 augustus tot 5 september 2014 te Kortrijk. De summer school richt zich tot young professionals en studenten uit verschillende designtakken, zoals digital design, motion design, product design, architectuur, industrial design, furniture design, interior design, graphic design en multimedia. Klinkt dit als iets voor jou? Check onze website en misschien zien we elkaar wel deze zomer! http://summerschool.howest.be/

Lees verder  

Tweede editie Belgento gaat door op 5 juni 2014

bEcomUnity organiseert de tweede editie van het Magento community event in België: Belgento 2014. Op 5 juni 2014 zal de tweede editie van Belgento doorgaan. De eerste editie, die in januari 2013 werd georganiseerd, was een succes. Honderd aanwezigen konden in een uitverkochte zaal kennis vergaren en delen rond de Magento technologie. Magento is een open source e-commerce platform dat door gevestigde e-tailers gebruikt wordt om hun online strategie en aanwezigheid uit te bouwen. De meerderheid van de online webwinkels maakt gebruik van Magento. Belgento promoot de Magento technologie in België. Het event verzamelt interessante retailers die Magento gebruiken, e-commerce experts, Magento experts en aanverwante dienstenleveranciers om de kennis en best practice rond de technologie te delen. De tweede editie zal plaatsvinden in het congresgebouw van Ter Elst te Edegem op 5 juni 2014. Meer informatie over het Magento event van België is beschikbaar op www.belgento.eu

Lees verder  

Barcamp Antwerpen 2014: The Tinkering edition

Deze zaterdag 17 mei vindt de 7de editie van Barcamp Antwerpen plaats in de Campus Productontwikkeling. First things first: Wat is een Barcamp? Een Barcamp is een user-generated unconference, wat betekent dat alles door de deelnemers zelf wordt voorbereid en de dag zelf samengesteld. Een Barcamp is gratis en alles gebeurt in de geest van kennisdeling. Iedereen is zeer open, deelt zijn kennis en zijn passies met anderen, en gaat daarover de discussie aan. De (un)organiser voorziet een venue met 3-4 tal ruimtes waarin gepresenteerd kan worden. Deelnemers kiezen bij start van de dag een timeslot in één van deze ruimtes om er zelf een presentatie te geven. Deelnemende sponsors zorgen voor koffie, lunch en afsluitend pintje.  De sfeer is zeer inspirerend is, er zijn geen verplichte nummers of presentaties, iedereen vertelt net over dié dingen waardoor hij gepassioneerd is. Basisregel is:  Als je komt, dan draag je ook actief iets bij. The Tinkering edition Het thema van deze editie is “Tinkering”. Het op lekker experimentele wijze komen tot oplossingen. Het is dus niet toevallig dat we de Productontwikkeling Campus als venue hebben gekozen. Ben je bezig met 3D printen, het bouwen van je eigen robots met Arduino of ben …

Lees verder  

Thingscon, een conferentie over dingen

Afgelopen weekend vond in Berlijn de eerste editie van Thingscon plaats. Thingscon staat volledig in het teken van ‘the internet of things’ en had als doel om mensen vanuit verschillende hoeken samen te brengen over dit thema. Op het eerste zicht leek het een kleinschalige conferentie, maar vanaf je meer in detail begon te kijken werd het duidelijk dat de inhoud van de conferentie veelbelovend was. Met, onder andere, Alexandra Deschamps-Sonsino, Usman Haque, Louisa Heinrich, Olivier Mével, Sami Niemelä en Matt Webb op de sprekerslijst werd alvast de toon gezet dat het wel eens een inhoudelijk zeer sterke tweedaagse zou kunnen worden. Internet of things, que? Het internet of things (iot) komt er in een notendop op neer dat we steeds vaker geconfronteerd worden met netwerk geconnecteerde producten. Een netwerk geconnecteerd product is iets wat zowel bestaat in de virtuele als de reële wereld. Belangrijke nuance dat gemaakt dient te worden is dat een ‘smart’ product niet altijd een ‘internet of things’ product is, Alexandra Deschamps-Sonsino heeft hier een zeer bruikbaar overzicht van gemaakt. Het typevoorbeeld van een internet of things product vandaag de dag zijn de talrijke fitness trackers rondom ons, die bijhouden hoe ‘fit’ we zijn. Of internet geconnecteerde rgb lampen …

Lees verder  

CreaLINK: een lokroep voor startende creatieve ondernemers

Als creatieveling krijg je af en toe eens een reden om af te zakken naar Kortrijk. De Biennale Interieur, een event in de Buda fabriek of The Level, of het jaarlijkse Multi-Mania bijvoorbeeld. En nu is er ook CreaLINK, een initiatief van Flanders InShape, Ondernemerscentra West-Vlaanderen, Pom WVL, Escala, en het Toegepast Vormingscentrum ondersteund door het Agentschap Ondernemen.  CreaLINK wil startende ondernemers binnen de creatieve industrieën op een vernieuwende manier ondersteunen. De organisatie gaat op zoek naar betalende opdrachten van de overheid en bedrijven, en naar het beste team om de opdracht ook effectief uit te voeren. Waarom CreaLINK starters die kans wil reiken? Als jonge onderneming is het niet altijd evident om eigenhandig straffe referenties op te bouwen. Ook ontbreekt soms de tijd om te netwerken en kennis te delen. CreaLINK biedt een antwoord op beide noden. Binnen het project zijn er heel wat momenten om ervaringen uit te wisselen met andere ondernemers, worden workshops rond ondernemerscompetenties aangeboden en is er plaats voor co-creatie. Bovendien krijgt elk CreaLINK-team een persoonlijke coaching door experten uit het werkveld. Heb je zin om deel te nemen?   Schrijf je dan zeker in voor de gratis infosessie op 15 mei 2014. Daar kom je alles te weten over …

Lees verder  

Gezocht: bureaumateriaal voor een vliegende start

Wat gebeurt er als 5 doorwinterde communicatie boys – and girl – een nieuw reclamebureau beginnen? Dan zorgen ze ervoor dat je het geweten hebt. Gewapend met een gebruiksvriendelijke single page site kondigt Michael is Dead zichzelf aan. Vul de Michael is Dead kantoren Het kersverse bureau toont meteen haar scherpzinnigheid: Michael is Dead stelt zich voor als start-up, die op zoek is naar àlles om het te maken. In de eerste plaats: bureaumateriaal. Met deze slimme actie, die ongetwijfeld her en der op facebook en twitter feeds zal verdwijnen, is het nieuwe kantoor snel ingericht. Maar Michael is Dead leidt vooral de aandacht af van het feit dat ze als start-up nog geen cases kunnen tonen. Al is voor de 5 veteranen de reclamewereld zeker geen nieuw terrein. Maak je eigen bureau leeg  Heb jij nog iets dat in de weg ligt en dat de nieuwe Michael is Dead werkplek kan vervolmaken? Upload snel een foto van het object en wie weet maak je kans op een IKEA voucher. @michaelisdeadBE: veel toilet-plezier met het ‘Waar is Wally?’-boek.

Lees verder  

Hobby: eenmansbedrijf

Nadat ik de vraag of ik in Londen zou blijven, beantwoordde met mijn vechtlust, verbaasden het de mensen dat deze vechter niet alleen verder ging met onze plannen. Ja, de website staat nog online. Een holle ruïne waar schimmen van mogelijkheden in rond waden. Het doet nog een beetje pijn. Ik geloofde hard. Maar het is ok. Zelf overwoog ik alleen verder gaan nooit als een optie. Pas nadat vrienden me hiernaar vroegen, werd het een bewuste keuze. Jullie geloof in mijn talenten flatteerde. Danku. En ja. Op een zonnig moment van blakend zelfvertrouwen zou ik durven toegeven dat ik het zou kunnen. De afgelopen acht jaar werkte ik veel, graag en hard vanuit verschillende invalshoeken in de wondere wereld van communicatie. Doe ik het goed omdat ik het graag doe, of doe ik het graag omdat ik het goed doe. Hoe dan ook. Op een bepaald moment kan je kleine en grote successen niet meer toeschrijven aan toeval. Hé kijk, ik kan iets. Tof zeg! “Maar ik kan dat toch niet alleen!” “Je doet het nu toch al de hele tijd alleen.” Dat is waar. Ik help graag. Iedereen. Projectjes! Zo botste ik tijdens een shift in Ace Hotel …

Lees verder  

Opleiding Big data cruncher bij Thomas More

Vanaf 2014 biedt Thomas More het opleidingstraject Big Data Cruncher aan. Bedoeling van deze professionele bachelor is nieuwe data-analisten klaar te stomen, die ingezet zullen worden om uit grote hoeveelheden ruwe data een samenhangend verhaal, nieuwe inzichten, en evoluties te halen. Die inzichten kunnen dan weer gebruikt worden voor commerciële, politieke, maatschappelijke, wetenschappelijke of journalistieke doeleinden. Dat datamining zinvol is, bewijst de big data campagne van Barack Obama voor de presidentsverkiezing in 2012. Deze aanpak bracht hem winst en effende het pad naar het witte huis. En ook aOS, het Mayors Challenge project van de stad Antwerpen, toont dat big data crunching niet meer zo ver van ons bed staat.

Lees verder  

London, de twijfel

Samen met u stelde ik mezelf de vraag. Waarom blijf je eigenlijk in Londen? Want hier zat ik dan begin januari. Zonder echte job. Zonder mijn beste vriendinnetje. Met een gedeukt hart. Ik heb heel kort, maar heel erg hard getwijfeld. Londen is een gevecht. Constant. De huurprijzen laten geen speelruimte. Werken zal je. Maar dat is ok. Ambitie is wat me, en vele anderen, naar hier dreef. Je komt niet naar Londen voor rust. Het is geen rustpunt. Londen is een transit zone. Van overal komen we aanwaaien en naar evenveel windrichtingen vliegen we weer uit. Dromen worden nagejaagd en mensen zonder het juiste visa weggejaagd. Komen en gaan. We hebben bindingsangst uit verlatingsangst. We zijn individuen. Onze vanzelfsprekende vriendenkliek is niet hier. Onze toekomst misschien ook niet. Het vergt een sterke persoonlijkheid om deze eenzaamheid te omarmen. Constant nieuwe mensen. Constant kennis maken. Dus ook met jezelf. Vragen van nieuwe vrienden resoneren ‘s nachts nog in mijn hoofd. Wie ben ik eigenlijk? Wat doe ik hier eigenlijk? Wat wil ik eigenlijk? Hoe gaat het met mij? Wil ik nog een drankje?   En heel even heb ik gedacht. Genoeg. Stop. Londen. Je hebt gewonnen. Waarvoor vecht ik? Aan …

Lees verder