Ik ben jong en ik heb een coole werkplek – Tim Van Damme

In deze reeks interviews spreken we met jonge talentvolle Vlamingen met tot de verbeelding sprekende stageplaatsen of werkplekken. De eerste die we het vuur aan de schenen legden is meteen niet de minste. Als 26-jarige mag Tim Van Damme al bedrijven als Gowalla en sinds kort ook Instagram op zijn cv plaatsen. Reden te meer om hem te spreken. “De hele Gowalla iPhone app heb ik gedesigned” Hoe ben je oorspronkelijk met Gowalla in contact gekomen? “Ik was een fan van hun product, en besloot ze een mailtje te sturen om te vragen of ze geen interesse hadden mij aan te nemen. Ik verwachtte zelfs geen antwoord, en was enorm verbaasd toen ze voorstelden me naar Austin over te vliegen om een week tryout te doen, waar bleek dat ik een perfecte fit was voor hun team. Na een visa proces dat bijna een volledig jaar heeft geduurd ben ik dan in April 2011 naar Austin verhuisd met mijn vrouw.” Wat hield jouw taak bij Gowalla dan juist in? “Mijn verantwoordelijkheid bij Gowalla was iOS design. De hele Gowalla iPhone app (buiten de stamps en postcards die door enkele illustratoren werden gedaan) heb ik gedesigned. Spijtig genoeg is Gowalla met …

Continue reading  

Site van het jaar 2011 – Clickx

Altijd een dolle bedoening op de site van het jaar verkiezing. Geweldig hoe er elk jaar weer opnieuw commotie veroorzaakt wordt omtrent de categorieën. Zo ook dit jaar met de categorie “ katfilmpje van het jaar “, “pornosite van het jaar” en “tweet van het jaar“. En toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat men zich vereerd voelt als ze genomineerd zijn. Op de één of andere manier streelt die nominatie de ego’s van de mensen achter de website, de webbuilders en marketingpeople van zo’n website. Wat leuk is dat, naast de gebruikelijke mega-websites (the big 3) als Facebook, Google en Twitter, ook de plaatselijke huis en tuin websites, kooksites en nieuwssites in de bloemetjes worden gezet. Want ook zulke websites vergen gigantisch veel tijd en geld om publiek aan te trekken, te optimaliseren, gebruiksvriendelijk te maken, enz. Overall winner dit jaar was Facebook, begrijpelijk en verdiend, maar ik vond het toch wat flauw. Natuurlijk krijgt Facebook elke dag ranzig veel volk over de vloer, maar ik had toch liever een Belgische website zien winnen. De grote mannen krijgen al genoeg aandacht. Niet? Na de ‘award-show’ wordt er altijd fel nagekaart van “ja, dat is verdiend” of “pffff, waarom …

Continue reading  

Leer de gebruiksvriendelijkheid van interfaces optimaliseren.

De opleiding Human Centered Design voor intuïtieve mens-machine-interactie biedt een uitgebreide basis van de essentiële stappen in het gebruikersgericht ontwerpproces, met aandacht voor zowel hard- als softwaretoepassingen. De aanpak is praktijkgericht, maar besteedt ook voldoende aandacht aan de theoretische basis die aan de oorsprong ligt van deze discipline. Na het volgen van deze opleiding zullen de cursisten: •    een gestructureerd inzicht hebben in het ontwerpen van goede interfaces, •    bruikbare methodieken kennen om zelf goede interfaces te ontwerpen, •    in staat zijn om deze methodieken toe te passen in uw concrete werksituatie, •    op een kritische manier gebruikersinterfaces kunnen beoordelen. Deze opleiding is vooral bedoeld voor mensen die op de een of andere manier betrokken zijn bij de ontwikkeling, het ontwerp, de technologische implementatie, de ergonomie en/of de marketing van mens-machine-interfaces. Enige ervaring met gebruikersinterfaces is een pluspunt voor een goede begripsvorming maar specifieke voorkennis is niet vereist. De opleiding wordt gespreid over veertien sessies, vanaf donderdag 9 februari t.e.m. 7 juni 2012, telkens van 18.00 tot 21.30 uur. Inschrijven kan hier voor 3 februari 2012. Voor wie er professioneel iets mee wil doen; kijk maar eens naar deze vacature op Creativeskills.be!

Continue reading  

Katchoo!

Het internet is geen onbekend terrein voor de mensen achter Katchoo. Lieven Vos is een ervaren salespersoon voor online & offline producten;  Goedele Soetemans geeft bedrijven advies over hoe werken met traditionele en online en sociale media; en Kristof Nizet is gespecialiseerd in online marketing en werkt nu als traffic & community manager. Ze besloten deze kennis te bundelen in Commspicuous bvba, die zich specialiseert in e-commerce en online marketing en communicatie. Als eerste project lanceren ze een online boetiek vanuit hun thuisstad Mechelen. Een boetiek met een trendy product dat aan een opmars bezig is, namelijk trendy rubberlaarzen. Een interview met Creativeskills.be kon uiteraard niet ontbreken… Hoe kwamen jullie op het idee om laarzen te verkopen? Het idee is ontstaan omdat Goedele, één van de oprichters, graag leuke regenlaarzen wilde. Haar vriend Kristof ging hiernaar op zoek als cadeau en moest lang zoeken en de laarzen uiteindelijk in Engeland bestellen. We wilden één online plek oprichten waar Belgische vrouwen trendy regenlaarzen vinden in diverse kleuren en met allerlei prints, om te dragen in de tuin, op festivals, of zelfs in de stad. En dat is www.katchoo.be geworden. Wie en hoe spotten jullie nieuwe laarzen? Kunnen we zelf ons ontwerpen insturen? We …

Continue reading  

StartupBus Europe 2011

25 mensen, 5 teams, 1 bus, 48 uur, een hoop ideeën en hopelijk een succesvolle startup. Dat is de StartupBus. Na een kort skype gesprek met Elias Bizannes, slechts 3 dagen voor het vertrek van StartupBus Europe, kreeg ik mijn zitje toegewezen. 24 andere mensen, verschillende achtergronden, nationaliteiten en competenties waren toen al zeker van hun plaats. Ik arriveerde samen met Steven Beeckman in Amsterdam voor de launch party op zaterdagavond bij Atlassian. Meteen werd duidelijk dat de chaos die we in de aanloop naar StartupBus kenden, niet direct achter ons zouden laten. Maar in chaos vinden mensen elkaar en verliep de kennismaking hartelijk. De volgende ochtend, stapten we een luxe bus op voor dit start-up avontuur. Richting Kopenhagen, kon iedereen enkele ideeën pitchen. Zonder begeleiding bleek al snel dat niet de sterkste concepten maar wel de strafste persoonlijkheden teams gevormd zouden krijgen. Na een eerste stop, werden de teams gevormd op minder dan een half uur. Terwijl ikzelf nog aan’t lobbyen was, om mensen rond een van mijn drie ideeën gemobiliseerd te krijgen, bleek zo goed als iedereen zijn keuze al gemaakt te hebben. Ik besloot me aan te sluiten bij het team dat het meest beroep zou kunnen doen …

Continue reading  

FeWeb Fullscreen, het 9de FeWeb Jaarcongres

De federatie voor webbedrijven of kortweg FeWeb is intussen al aan zijn 9de jaarcongres toe. In al die jaren is FeWeb uitgegroeid tot een volwassen belangenvereniging met tal van formele en informele activiteiten. Tijd om nog eens naar het congrescentrum ‘Ter Elst’ Edegem te trekken. De namen van de auditoria (Beethoven, Vivaldi, Bach,..) staan in schril contrast met de aangeboden thema’s. HTML5, ‘The Cloud’ , appstore, deployment, e-commerce, … het zijn niet meteen termen die ik kan gebruiken om aan mijn suikertante uit te leggen wat mijn job precies inhoudt. Mijn suikertante is echter niet aanwezig op FeWeb, wel herken ik meteen vele collega’s uit de branche. Ik meende ook de bekende twitteraar PEDRO als barman te herkennen maar zeker ben ik niet. Het moge duidelijk zijn, we zijn in goed gezelschap en de aangeboden sessies zijn divers en interessant. Er zijn 3 tracks met telkens 3 sessies waarvan de titel telkens start met met ‘11 tips om…’. Ik heb het aantal tips niet nageteld maar we gaan er van uit dat het klopt. 11 tips om te kunnen meespreken van HTML5 Starten doe ik met ‘11 tips om te kunnen meespreken van HTML5’ door Thomas Deceuninck. De presentatie is …

Continue reading  

Lineart | The art fair.

Elk jaar neemt in het gentse Flanders Expo, Lineart plaats. Dé kunstbeurs bij uitstek waar galerijen vanuit alle hoeken ter wereld hun pronkstukken tentoonstellen. Van klassieke kunst tot hedendaags, van schilderwerken tot beeldhouwwerken, glasblazen tot pure typografie… Je vindt het er allemaal. Ik bracht dan ook persoonlijke favoriet Marc De Corte een uitgebreid bezoek. 15 jaar kei hard werk deed zijn visie en creatieve zoektocht uitgroeien tot één van de drukst draaiende ateliers in Vlaanderen. Ik heb jaren naast zijn galerij gewoond en elke dag slaagde hij erin om me te doen treuzelen voor zijn galerij. Elke dag opnieuw. Hij spendeert naar eigen zeggen maar liefst 8 tot 12 uur per dag in zijn atelier. Elke dag. 7 op 7. Geen wonder dat die man het ene meesterwerk na het andere maakt. De 4 dagen durende beurs is ondertussen afgelopen, jammer genoeg want ik zou nog een keer kunnen gaan. Volgend jaar weer paraat!

Continue reading  

Alles moet worden heruitgevonden… Alles verandert… KIKK is de momentopname

Op 24 en 25 novembre 2011 werd in Namen het eerste International Digital Festival in België georganiseerd. Sinds die dag heeft ook ons kleine, vlakke land zijn eigen evenement op gebied van digitale productie: het KIKK Festival. Onder de impuls van Dogstudio en de zusteronderneming Superbe Interactive is het idee van een Belgisch internationaal digitaal festival ontstaan. Uitgaande van de veronderstelling dat nieuwe opportuniteiten kunnen worden gecreëert door te anticiperen op veranderingen, wilden de organisatoren dat KIKK de economische en artistieke implicaties van nieuwe technologieën onderzocht. Zich profilerend als een averechts festival, heeft KIKK ervoor gekozen zich niet tot een welbepaald domein te beperken. Om het onderwerp in zijn geheel te belichten, bood KIKK Festival gedurende het weekend twee ruimtes aan: Konference en WorKshop. Deze zones waren volledig gewijd aan informatie en experimenten rond nieuwe technologieën. Met meer dan 40 sprekers uit o.a. Frankrijk, VS, Duitsland, Engeland, Nederland, Denemarken en Spanje zorgde deze internationale diversiteit voor enthousiast gevulde auditoria. Samen met gevestigde ontwerpers mochten enkele gelukkige bezoekers, in kleine groepen van maximum 20 personen, op ontdekking in de KIKK EKsperience laboratoria. Twee dagen hebben ze zich uitgeleefd tijdens de “Lumenoise” met Niklas Roy, de vereenzelviging van digitale TV en muziek, …

Continue reading  

Tout est à inventer… Tout se transforme… KIKK en est l’instantané

Ces 24 et 25 novembre derniers s’est tenu à Namur le premier festival digital international de Belgique. On peut aujourd’hui affirmer que notre plat pays a lui aussi sa grande fête de la création numérique : KIKK Festival. C’est sous l’impulsion de la société Dogstudio et de sa jeune société sœur Superbe Interactive que l’idée d’un festival international digital belge est née. Partant du postulat que s’approprier ou anticiper le changement permet de le transformer en opportunité, les organisateurs désiraient que KIKK explore les implications économiques et artistiques des nouvelles technologies. Se définissant comme un festival transversal, KIKK a fait le choix de ne pas se limiter à l’un ou l’autre domaine. Afin de sonder le sujet dans son intégralité, KIKK Festival a proposé, tout au long du weekend, les espaces Konference et WorKshop : zones dédiées à l’accès à l’information et à l’expérimentation de ces nouvelles possibilités. C’est sous le signe de la diversité internationale que se sont succédé on stage plus de 40 intervenants venant de France, des États-Unis, d’Allemagne, d’Angleterre, des Pays-Bas, du Danemark ou encore d’Espagne devant des auditoires souvent remplis et enthousiastes. Certains participants chanceux, en petits groupes de 20 personnes maximum, ont pu aussi expérimenter les laboratoires KIKK …

Continue reading