Designers, vandaag.

Doordat we op dit moment deel uit maken van een generatie die niets anders kent dan crisis na crisis en volop de consumptiemaatschappij beleeft, zit de jonge ontwerper van vandaag vaak met de handen in het haar. De dualiteit tussen het toenemende materialisme en de afkeer van overconsumptie kent een hoogtepunt. “Wat moeten we doen?”, is de meest gestelde vraag en de opleidingen vanuit diverse instituten zijn er nog niet voldoende op aangepast. Docenten komen vaak uit een andere generatie, waardoor ze logischerwijs een verschillende denkwijze hanteren. Voeg daarbij de opkomst van het beruchte fenomeen “sociale media” aan toe, en de cirkel is rond. Steeds meer en meer jonge creatievelingen verliezen zich in het “over-ontwerpen” en “over-inspireren”. De industrie is een factor die niet meer op nummer één staat. Waar onze voorgangers inspiratie zochten en vonden in de natuur en de mens, keren de jongeren zich daar vaker de rug naar toe. Inspiratie komt vanuit andere ontwerpers. Waar vroeger cultuur een achtergrondfunctie had met als doel de geschiedenis van design en de logica van het ontwerpen te verantwoorden, is cultuur nu de inspiratiebron nummer één. Ontwerpers nemen specifieke technieken over van bekende schilders, passen oude technieken toe op readymades of …

Lees verder  

Een schets van je mobiele bezoekers

Dat mobiel internetgebruik volop in de lift zit, hoef ik je waarschijnlijk niet meer te vertellen. Volgens het onderzoek “Mobiel internetgebruik in België anno 2011” bleek dit op 1 jaar tijd zelfs bijna verzesvoudigd. De redenen daarvoor hoef je niet ver te zoeken: Mobiele data-abonnementen worden eindelijk betaalbaar (bedankt, Mobile Vikings) De nieuwe generatie tablets komen op  de markt aan democratische prijzen en raken stilaan ook bij de niet-geeks ingeburgerd Zo goed als alle nieuwe GSM toestellen die verkocht worden, kunnen bestempeld worden als smartphones Gezien het steeds aangroeiende percentage surfers die via een mobiel apparaat je website bezoeken, wordt het dringend tijd om ook te begrijpen hoe deze bezoekers verschillen van hun “grote broertjes”. En daar wil ik met dit artikel graag even globaal op ingaan. In volgende posts kan dan iets dieper worden ingegaan op specifieke topics. Size! Het meest logische verschil is uiteraard de schermgrootte- en resolutie van het medium waarop je website wordt bezocht. Op een 28″ scherm van je desktop computer kan je nu eenmaal veel meer informatie opnemen dan op het scherm van pakweg je iPad of  iPhone. En dat uit zich in 2 belangrijke verschillen. Enerzijds je website zelf. Hou er rekening mee …

Lees verder  

Succesvol solliciteren? Bereid je voor!

Het sollicitatiegesprek, een bron van stress en twijfel. Naast jouw kwaliteiten wordt tijdens deze formele babbel namelijk heel wat in acht genomen. Je gedrag, je kennis en je persoonlijkheid worden allen gebundeld tot een belangrijke beslissing. Wie zat voor zo’n gesprek daardoor niet met volgende vragen in zijn hoofd? Wat moet ik aantrekken? Is het formeel of eerder informeel? Hoe moet ik me voorstellen? Moet ik een harde handdruk geven of een zachte? Gaat het een sympathiek iemand zijn? Hoe spreek ik die persoon aan? Tal van vragen waarbij je als sollicitant was aangewezen op je buikgevoel en soms op wat je werd geleerd op school. Vage algemene regels vertelden: gedraag me zus of zo, want zo hoort het, toch? Regels die elkaar nogal eens durven tegenspreken. Daarop moest de sollicitant vertrouwen, althans dat was tot voor de Universiteit van Rasmussen zich over deze problematiek boog. Zij stelden voor de bibberende beginner een infographic samen over sollicitatie-etiquette vol concrete tips. Wat is nu de ideale manier om een goeie eerste indruk te maken? Voorbereiding is ‘key’ vertelt Tamryn Hennessy, nationaal directeur loopbaanontwikkeling van de universiteit. Het bewijst van enig respect als je tenminste weet welk bedrijf je binnenstapt en wat …

Lees verder  

Waarom en hoe bedrijven hard hun best moeten doen om talent aan te trekken

Er zijn een heleboel goede redenen waarom organisaties hun best moeten doen om talent aan te trekken. Veel van deze redenen hebben te maken met economische en/of maatschappelijke tendensen. Maar als je naar het talent in de creatieve hoek kijkt zijn er nog een aantal specifiekere redenen op te noemen. Reden 1: creatievelingen zijn het hoogste goed Organisaties die gebaat zijn bij creativiteit, denk maar aan reclamebureaus, marketingagentschappen, enzovoorts, verliezen hun concurrentieel voordeel wanneer hun creatief talent weggaat. Ook in andere sectoren geldt dat het personeel (zowel het vaste als het flexibele) als het hoogste goed beschouwd moeten worden, maar in de creatieve sector geldt dat nog eens zo hard. Reden 2: creatievelingen zijn schaars Een argument dat samenhangt met het personeel als hoogste goed is dat goede creatieve mensen schaars zijn. Van zodra iets schaars is wordt het interessanter voor anderen die dat schaarstegoed niet hebben. Dit betekent dat dit creatief talent eerder zal worden gehunt door andere organisaties die op zoek zijn naar bijvoorbeeld jou. Welke andere reden specifiek naar creatievelingen kun jij nog bedenken? Net zoals er een heleboel redenen zijn waarom organisaties hun best moeten doen om creatief talent aan te trekken zijn er ook een …

Lees verder  

De media. De teleurstelling.

Jullie hebben het allen wel gelezen, gehoord en gezien. Wat zijn we trots op de aandacht die Wim Leers krijgt na ons interview over zijn internship bij het meest gezochte en moeilijkst binnen te geraken hightech bedrijf ter wereld, Facebook. Jammer genoeg vervagen die woorden van lof onder sensatie zoekende titels als “Topjob bij Facebook afgewezen voor vriendinnetje” en gestolen Facebook foto’s die volgen. Is dat de essentie? Waar haalt men toch het lef.     In plaats van een kwalitatief artikel neer te pennen zoals we hier bij Creativeskills.be deden, waar de essentie de uitzonderlijke prestatie en de gang van zaken bij Facebook is, gaat de grotere media op zoek naar drama. Het Nieuwsblad, De Standaard, Het Belang Van Limburg, en de andere… Proficiat. Knap staaltje riooljournalistiek. En dan hebben we het nog niet over de ontbrekende bronvermelding… Update (5 februari) Jan Fabry nam de moeite om de berichtgeving te analyseren via deze spreadsheet en met onderstaand grafiekje als resultaat:

Lees verder  

Ik ben jong en ik heb een coole werkplek – Wim Leers

In deze reeks interviews spreken we met jonge talentvolle Vlamingen met tot de verbeelding sprekende stageplaatsen of werkplekken. Na het interview met Instagrammer Tim Van Damme, spreken we dit keer met Wim Leers. Deze 24-jarige deed stage als Software Engineer Intern binnen Facebook. Inderdaad Facebook. Na zijn stage is hij op zoek naar werk. Het perfecte moment dus om hem in de schijnwerpers te plaatsen. “Het heugelijke nieuws dat ik stage mag doen bij Facebook” Eerst en vooral Wim bedankt voor dit interview. Wat ik me afvraag, een stage bij Facebook bemachtigen, hoe begint een mens daar aan? Er zijn twee opties. Voor Canadezen en Amerikanen is het een stuk makkelijker, omdat daar het “university recruiting” team van Facebook regelmatig langskomt, het bedrijf voorstelt en geïnteresseerden vraagt om hun cv achter te laten. Dan worden er technische interviews met die geïnteresseerden gehouden en zij die daar doorheen geraken krijgen een stage aangeboden. Voor mensen elders ter wereld, dus ook België, is het een stuk moeilijker om bij Facebook binnen te geraken. (Daarom was ongeveer tweederde van de stagiairs van Noord-Amerikaanse afkomst). Je kan hen ook rechtstreeks contacteren. Als je door de selectie van de HR mensen heen geraakt (daarbij is …

Lees verder  

Henry van de Velde Awards 2011 uitreiking

Op dinsdag de zeventiende was het weer zover. De jaarlijkse uitreiking van de Henry van de Velde Awards en Labels vond opnieuw plaats in Brussel. Vanuit het verdoken fort “De Schelp” van het Vlaams Parlement spraken ministers en administrateur-generaals de designers van België toe over het feit dat het nu ongeveer aan hun ligt om ons uit de crisis te redden. Netjes – door de assistenten – geschreven speeches gingen zo goed als naadloos over in elkaar. Jammer dat enkele designers fout benoemd of gerelateerd werden aan het verkeerde merk… Ach ja, een foutje links en rechts vergeven we gemakkelijk. Ondertussen keek het publiek volop uit naar de uitreiking van de prijzen. Sofie Lachaert “Loopbaan” Genoeg blabla over de intro. De award van loopbaan gaat naar de Gentse Sofie Lachaert, die sedert de jaren tachtig bezig is met veel meer dan alleen juweelkunst, waar ze oorspronkelijk mee begon. Naast het organiseren van exposities in haar twee galeries – die ze samen met haar man, Luc d’Hanis, uitbaat -, geeft ze les en ontwerpt ze zelf. De grens tussen kunst en design wordt door Sofie Lachaert grondig in vraag gesteld met schitterende antwoorden als resultaat. Sara De Bondt “Jong Talent” Het …

Lees verder  

CUSTMZ!

CUSTMZ is een online platform om zelf digitale publicaties te creëren met geïntegreerde Social CRM. CUSTMZ richt zich naar uitgevers en communicatie- en marketingexperten die hun online content meer slagkracht willen geven én resultaatgerichter willen werken. CUSTMZ is een Belgisch initiatief van onder andere Koen Denolf (custom publisher Het Salon) en Bart De Waele (webbouwer Netlash), gebouwd met de steun van het Instituut van Wetenschap en Technologie. Vanaf 2012 zal CUSTMZ ook internationaal aangeboden worden. Op http://www.bruce.be/ vind je het eerste magazine!

Lees verder  

Knap staaltje creativiteit!

FlandersDC heeft weer een knap staaltje creativiteit laten zien in hun jaarverslag! We kijken alvast uit naar een creatief 2012!

Lees verder