FibriCheck detecteert onregelmatigheden in jouw hartritme

Qompium, EctosenseByteflies en Lynxcare zijn allen Belgische start-ups uit het portfolio van Start it @kbc en iMinds met oplossingen voor de medische sector. De eerste drie concentreren zich op wearables terwijl Lynxcare zich exclusief richt op online dienstverlening. Tijdens de BBNY missie afgelopen week in NY volgenden we deze beloftevolle start-ups tijdens hun zoektocht naar feedback en investeringen. In dit artikel gaan we dieper in op FibriCheck van Qompium.

FibriCheck detecteert hartritmestoornissen

Qompium ontwikkelde een app FibriCheck genaamd dat jouw hartritme aan de hand van de camera van jouw mobiele telefoon meet. Je legt jouw vinger een minuut lang op de camera en de app meet jouw hartritme met een accuraatheid van 96%. Iedere meting wordt verzameld, geanalyseerd en automatisch doorgegeven aan jouw arts. Als de meting hartritmestoornissen detecteert dan wordt jouw arts hiervan automatisch verwittigd.

unnamed (5)
Fibricheck start scherm

Het regelmatig meten van het hartritme is belangrijk voor het voorkomen van een beroerte. FibriCheck laat toe veel frequentere metingen uit te voeren zonder een afspraak met een arts te moeten maken. Hoe hoger de frequentie van de metingen, hoe groter de kans dat een hartritmestoornis gedetecteerd kan worden en hoe sneller er op ingespeeld kan worden. De patiënt kan een beroerte voorkomen en hoeft niet onnodig naar spoed, het ziekenfonds bespaart kosten en de arts kan zich concentreren op acutere zaken. Iedereen wint.

FibriCheck bestaat niet alleen uit de app zelf, maar biedt tevens een online dashboard waarop artsen hun patiënten kunnen volgen. Aangezien hartritmemetingen niet eenvoudig kunnen worden geïnterpreteerd is het noodzakelijk dat de data door een specialist – bij voorkeur een cardioloog – wordt geanalyseerd. In tegenstelling tot jouw hartslag – dat kan worden weergegeven in één getal – is jouw hartritme een curve dat allerhande vormen kan aannemen en dat zonder kennis van zaken moeilijk kan worden geïnterpreteerd.

unnamed
Fibricheck dashboard

In België bestaat de go-to-market strategie van Qompium er in om samen te werken met ziekenhuizen die deze service aan hun patiënten aanbieden zoals ze nu al doen voor Ziekenhuis Oost-Limburg. Voor de Verenigde Staten overwegen ze deals te sluiten met grote verzekeringsmaatschappijen. Amerikaanse verzekeringen hebben er immers alle baat bij dat hun leden niet ziek worden. Het aanbieden van een app die een kostelijke behandeling of opname vermijdt bespaart hen op termijn geld.

Europees CE en Amerikaans FDA label

Maar voordat deze twee strategieën kunnen worden uitgerold moet Qompium aan een aantal wettelijke verplichtingen voldoen. De eerste stap is het verkrijgen van het Europese CE label. Dit is een certificaat dat de app binnen Europa als medisch hulpmiddel klasseert en hen onderscheidt van wellness en fitness apps waarvan de metingen bijzonder inaccuraat zijn. Voor dit label zit FibriCheck in de allerlaaste fase, het ligt dus binnen handbereik.

Voor de Verenigde Staten moet bekeken worden of het noodzakelijk is een label van de FDA (Food and Drug Administration) te verkrijgen, iets dat niet van de poes is. Gezien de Amerikaanse wetgeving vandaag nog niet is aangepast aan het mobile health verhaal is het verkrijgen van een FDA label voor nieuwe toepassingen een lang, traag en kostelijk proces zo blijkt uit een gesprek met het Antwerpse Genae bij BelCham in New York.

Het proces bestaat eruit een test te ontwikkelen en aan de hand van de resultaten te bewijzen dat de toepassing accuraat en dus betrouwbaar is. In het Amerikaanse verhaal kan de medische CE-accredidatie als gewicht in de schaal worden gelegd om bepaalde markten reeds te betreden. Amerikaanse verzekeringsmaatschappijen werken immers al met toepassingen die het FDA label niet hebben. Het enige nadeel is dat je bepaalde claims niet mag maken, maar mits creatieve copywriting komt men daar wel uit.

Apple en zijn HealthKit

Tenslotte is de vraag wat Apple met HealthKit en de Apple Watch in petto heeft. Met hun recente aanwervingen van medische sensorspecialisten en een partnership met IBM – dat reeds een sterke voet in de medische sector heeft – zou Apple deze markt wel eens kunnen betreden. Tot op het heden echter hebben ze nog geen enkel medical device. Misschien past FibriCheck wel binnen hun strategie?

apple-healthkit

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!