Creative coding, episode 2: Processing

A room full of geeks

Eind november, een donderdagavond. Acht uur. In de kantoren van DOK Gent aan de Dampoort zijn een groepje creatievelingen samengekomen voor een avondje Processing. Enkele kennen elkaar, andere zijn alleen gekomen. In de kamer zijn minstens evenveel laptops als aanwezigen. Saai? Integendeel, de groep bestaat uit vormgevers, kunstenaars, architecten en webdesigners. De meeste zijn mannen, al zijn er vanavond ook enkele girl geeks opgedaagd.

We zijn op Processing003, georganiseerd door ProcessingGhent. Het format krijgt stilaan vorm: er komen telkens twee gastsprekers die hun werk voorstellen, gevolgd door een workshop.

De eerste gastspreker, Julien Deswaef, komt ons vertellen over zijn bijdrage aan het boek ‘Written Images’, maar hij komt van Brussel en is iets later door file. De sprekers worden spontaan omgewisseld, en dus is het Pieter Steyaert van The Creators die de avond inzet.

TheCreators.tv

Pieter vertelt vol passie over zijn project TheCreators, een audio-reactive multitouch installatie. Hij toont het resultaat van enkele maanden werk tijdens een uitwisseling aan de University of Sydney, faculteit Architecture.

De installatie zelf bestaat uit 2 MacBooks, een 42-inch multitouch screen, Kineme audio tool, Processing en een pak extra libraries. Naast een constante input van noise in de ruimte beïnvloeden de bewegingen van de kijker ook indirect de output van de installatie. Maar het wordt pas ècht interessant als de gebruiker het touchscreen aanraakt en op die manier bewust de virtuele universe manipuleert.

Pieter heeft een graphic design-achtergrond, en had bij aanvang van het project nog nooit met Processing gewerkt. Toch wist hij samen met zijn twee medestudenten, Constanza Casas en Mark C Mitchell, een cool eindresultaat te brengen. De code kan je vinden op github.

Next: Written Images

De tweede presentatie. Spreker Julien Deswaef is ondertussen aangekomen en vertelt over zijn bijdrage aan het boek ‘Written Images’. Written Images is een thesis project van Martin Fuchs en Peter Bichsel dat afgerond werd in juli 2010.

Artiesten konden hun persoonlijke bijdrage indienen om mee te helpen aan het samenstellen van een boek dat uniek is op het vlak van gegenereerde beelden, maar ook qua volgorde van beelden. Er werden uiteindelijk 42 stukken code weerhouden door een jury van internationale designers. Er werd slechts een beperkt aantal auto-generatieve boeken afgedrukt, en na elke afdruk werd het proces volledig opnieuw gestart.

Julien vertelt dat hij vertrokken is van stukjes bestaande code, die hij gecombineerd en gefinetuned heeft in functie van het boek. Zijn uitgangspunt is een dataset met steden en het aantal inwoners die hij op internet heeft gevonden. Daarmee maakt hij ad random afbeeldingen van mini-steden met elk hun eigenheid op basis van aantal inwoners, latitude en longitude. Hij start met een wirwar aan wegen en combineert die met orthografische 3D gebouwtjes. Het beeld krijgt nadien een label met de naam van de stad en het aantal inwoners. Bovendien gebruikt Julien daarvoor een font dat hij zelf ontworpen heeft, en dat bij elke run volledig vectorieel opgebouwd wordt.

Socializen

Tijdens de break is er cola of Vedette. Naast mij zit iemand die bij VRT Medialab werkt. We praten wat over de dingen waar we mee bezig zijn, en stellen meteen vast dat we gelijkaardige interesses hebben, hoe kan het anders =).

Part II: Hands-on!

Tijdens het tweede deel wordt door Jan Vantomme een basic concept uit de doeken gedaan, void setup(), if-then-else, for-loops, custom functions, … en kunnen we zelf gaan experimenteren. We vertrekken gezamelijk van een simpel stuk code, en met de nodige uitleg van Jan, beginnen we te tweaken. Algauw staan er bij iedereen verschillende graphics op het scherm.

Er kunnen vragen gesteld worden aan Bert, Corneel of Jan, er wordt overlegd en we helpen elkaar. Processing is helemaal niet saai als je merkt dat in Gent makkelijk 40 man opdaagt om samen creatief te coden!

Vorige meetings…

Tijdens Processing002 sprak Jan Vantomme over colorLib, een library die toelaat om online colorswatches aan te spreken in Processing sketches. Frederik Vanhoutte demonstreerde Hemesh, zijn 3D mesh library. En Bert Balcaen (interface designer) presenteerde de eerste workshop.

En op de allereerste meeting toonde Corneel Cannaerts hoe hij Processing gebruikt in zijn dagelijks werk, en kwam ook Jose Sanchez, architect/programmeur uit Londen even langs.

Processing

Processing is een open source programmeertaal voor studenten, kunstenaars, ontwerpers, onderzoekers en hobbyisten om beelden, animaties en interactie te creëren. Het is een Java-based programmeertaal die werd ontworpen door Ben Fry en Casey Reas. Oorspronkelijk was het bedoeld als software-schetsboek en om de fundamenten van het programmeren te leren. Er zijn vandaag tientallen libraries beschikbaar die toelaten om Processing uit te breiden en te laten praten met diverse hard- en software.

En Processing voor mij?

Het is soms een beetje frustrerend als je niet meteen de gewenste output krijgt, maar zoeken naar oplossingen voor een probleem maakt deel uit van de fun. Ik probeer het te gebruiken om data-visualisaties te genereren. En al bij al is het een heel leuke, en bij momenten verslavende time-killer. Na een avondje coden en tweaken zie je op je scherm plots wondermooie beelden verschijnen. De kleinste aanpassingen geven totaal verschillend resultaten. Wie zelf aan de slag wil vindt de nodige resources op processing.org.

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!