Wie koopt Flickr?

"biggr, spectaculr, wherevr"

Het gaat niet goed met Yahoo!. De Amerikaanse internetreus overleefde nipt de dotcom bubbel in 2009. Vandaag ziet het er niet naar uit dat het internetbedrijf in zijn huidige vorm nog veel verjaardagen zal vieren. De populaire fotodienst Flickr – van Canadese makelij – werd samen met een hele resem andere bedrijven in betere tijden door Yahoo! gekocht. Veel windeieren heeft het hen niet gelegd.

flickr_biggr

De opkomst van smartphones en de populariteit van mobiele apps zoals Instagram veranderden het landschap aanzienlijk. Flickr miste die boot en een inhaalbeweging in 2012 onder het oog van de nieuwe Yahoo! CEO Marissa Mayer kwam te laat. Ondertussen won Facebook aan populariteit en ging ook Google inzetten op het beheer van foto’s. In oktober 2015 telde Flickr 112 miljoen actieve gebruikers. In diezelfde periode telde het nieuwe Google Photos reeds 100 miljoen gebruikers en Instagram 400 miljoen.

flickr_spectaculr

Flickr is verre van dood, maar heeft zeker zijn sexiness verloren. Met het recentelijk afslanken van het team ziet het er niet naar uit dat Yahoo! nog veel plannen met hun fotodienst heeft. De vraag is, wat nu?

Tot 11 april kunnen bedrijven op verschillende onderdelen van Yahoo! bieden, waaronder ook Flickr. Het is dus heel waarschijnlijk dat de fotodienst – al dan niet in een pakket met andere onderdelen van Yahoo! – binnenkort in andere handen zal vallen. De vraag is, wie? Microsoft, Google, Facebook of misschien wel Apple of Adobe? Sommigen denken zelfs aan Amazon. Elk van deze bedrijven heeft reeds zijn eigen foto-oplossing, maar misschien wil een partij wel sneller markt veroveren? Bedrijven zoals Time Inc., Verizon, AT&T en Comcast toonden reeds interesse in onderdelen van Yahoo!, maar het is onduidelijk of zij Flickr er bij willen.

flickr_wherevr

Flickr richt zich voornamelijk op professionals zoals fotografen terwijl Instagram, Google Photos en Facebook zich op een veel breder publiek richten. Een speler zoals Adobe zou dus het best aansluiten bij het doelpubliek van Flickr. De vraag is echter of zij na hun Adobe Revel verhaal – dat een maand geleden zijn deuren sloot – nog zin hebben om in zo’n dienst te investeren. Niettegenstaande zou Flickr een mooie aanvulling op het Adobe Photography aanbod zijn.

Wat denk jij? Gebruik jij nog actief Flickr? Wie zou jij liefst als overnemer zien?

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!