We were awesome at #YTLF

Zaterdag haalde #YTLF op de oude mijnsites van Genk het awesomeste bij een driehonderdtal jongeren naar boven.

Creatief en ondernemend als we zijn, lieten we ons na een stevig ontbijt onderdompelen in de inspiratie, tips en tricks van jong geweld en ervaren rotten. Was het de Limburgse vibe? Alleszins. De ongedwongen sfeer was opvallend aanwezig. We pikten hier en daar een presentatie en infosessie mee, hingen met onze dates in de zitzakken en slurpten koffie in de lounge.

Burgemeester Wim Dries en schepen Valerie Del Re moedigden ons aan om dingen te ondernemen, te durven falen, te vallen en weer op te staan. Maar ook om af en toe op de rem te gaan staan. De tijd te nemen. Niet vergeten te leven en te genieten. Ook ervaringen uit je vrije tijd verrijken je. We leerden een nieuw gezegde. “Vroeg rijp. Rap rot.”

Tom Palmaerts van Trendwolves illustreerde op zijn eigen heerlijke manier drie trends: God is a designer, Dreamotion en Closed Networks. Wat ons bij bleef?

Wij kwijlden bij voorbeelden uit het buitenland waar designers als ware rocksterren hun kunstjes tonen op podia. Jammer dat Chokri er niet was. Wij lusten wel een vormgeversstage op Pukkelpop. Cut&Paste is zo een digitaal design tournee dat bijvoorbeeld in april in Londen passeert. ‘Showcasing talent’ beloven ze. Bij het zien van de foto’s hebben we zo een vaag vermoeden dat designgoden op een podium de zelfde soort seks zijn als rockgoden.

Minder live, maar daarom niet minder interessant zijn de ontelbare tutorials die het wereldwijdeweb gratis aan ons geeft. Als je je twee weken fulltime op iets toelegt via tutorials, dan sta je heel veel sterker dan iemand die tien jaar gelden zijn diploma haalde en zich sindsdien niet meer bijschoolde. Kick some lazy old asses! En als je zelf iets maakt, toon de stappen, wees transparant. Men liket dat.

Volgens Tom zijn jongeren het erover eens dat de wereld naar de kloten is. Je kan hierop reageren met cynisme. Dan leg je je erbij neer en dat stopt het. Tom roept op om hier niet in mee te gaan. Hij prijst de jongeren die dit cynisme bestrijden en als wapen happiness kozen. Hoe kunnen we het toch nog allemaal fijn maken? Hoe kunnen we dingen veranderen? Hup! Happiness!

We moeten toegeven dat we onze wenkbrauwen even fronsten bij de naam Pol Hauspie op het affiche van #YTLF. Dat is toch die kerel die fraudeerde en al?! Daar we onze jonge huid rimpelloos willen houden, ontfronsten we de wenkbrauwen weer snel en gaven we toe dat we zeker ook kunnen leren uit andermans fouten. Dat Jo verantwoordelijk was voor de verkoopspraatjes heeft waarschijnlijk zo zijn redenen gehad. Maar toch. Wat een verhaal! Getallen met heel veel nullen, obligaties met varkensranden, lange sigaren, limousines, koningen, feestjes. Zijn ogen fonkelden bij elke anekdote uit de goede tijd. Even authentiek was de volledige verantwoordelijkheid die hij opnam voor zijn fouten. Hoe de essentie van wat je wil bereiken verloren kan gaan door het ego, door bonussen, het materiële en kwartaaldruk. Hoe het plots allemaal kei hard fout kan gaan. Maar ook. Hoe iemand uit een heel diep dal klom en zijn visie op geluk graag deelt.

Enkele lessen die hij de jeugd wil meegeven:

Schrijf niet enkel een businessplan voor je bedrijf. Maar schrijf ook de strategie voor je eigen geluk uit.
Kijk naar jezelf. Meer data over jezelf en meer analyse geeft betere statistieken.
Elk verhaal is positief als je eruit leert.
Verdrink niet in je werk, laat altijd ruimte om uit de bol te kunnen gaan.
We hebben geen beperkingen, die leggen we onszelf op.
Share. Share. Share.

Pol zelf zet momenteel zijn ideeën om in de praktijk via the h-web. Een sociaal netwerk waarop mensen van hier hun management skills delen door kleine ondernemingen in de have-not wereld te coachen. thehweb.webs.com

Het doel van #YTLF was dat er minstens één super awesome worlddomination idee zou ontpoppen. Laat ons zeker weten of het jou is gelukt! Verder werd er gepleit dat we vanaf nu allemaal stoppen met die valse bescheidenheid. Ook al ben je er nog niet helemaal. Je bent met iets bezig. En daar draait het om. Schreeuw het dus van de daken en laat die blauwe online vogel tsjilpen dat je awesome bent. Deel je ideeën, aanvaard kritiek en werk samen. Afgesproken?

Aan de awesomeness van de organisatie wordt alvast niet getwijfeld. Zotte locatie, gratis bonnekes, straffe vormgeving door Stijn Van Doorslaer, meest chille gastheer ever. Meer van dat! Bedankt!

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!