TEDx Leuven: wat heb je gemist?

Ideas worth spreading, dat is de leuze van de wereldbekende TED conferenties.

Voor de eerste keer werd TEDx in Leuven georganiseerd dus gingen we een kijkje nemen of er effectief ideeën werden verkondigd die de moeite waard zijn om te verspreiden.

Er waren 1100 mensen ingeschreven, maar in de cinemazaal van Kinepolis was slechts plek voor 400 van hen. De overige 700 moesten hun portie inspiratie dan maar elders halen. Wij hadden meer geluk en konden genieten van inspirerende sessies, gecomprimeerd in porties van telkens 18 minuten per spreker.

Ook als lezer van Creativeskills.be heb je geluk, want wij zetten de hoogtepunten op een rijtje:

Patrick Crehan: The age of moral machines

Als we Patrick Crehan mogen geloven, halen we in de nabije toekomst allemaal een robot in huis die ons zal helpen met onze dagelijkse taken. Het is niet de eerste keer dat we dat horen.

Als je echter weet dat in Korea nu al robotten worden ingezet in het langere onderwijs om te helpen met het leren van de Engelse taal en dat men eveneens in Korea tegen 2020 in elk huishouden een robot wil voorzien, dan is die toekomst wel erg nabij, aldus Patrick.

Neem maar eens een kijkje naar de huidige generatie robotten die nu al wordt ingezet in winkels of bij ouderenzorg.

Volgens Patrick Crehan bestaat de volgende stap vooruit uit het creëren van gewetensvolle robotten. Als je je robot om een biertje stuurt, maar je vriendin zegt dat je er al genoeg op hebt, wat zal je robot dan doen? Als de robot in kwestie ook maar een seconde twijfelt, hebben we de volgende fase bereikt: robotten die bijna menselijk worden.

Dixie Dansercoer: No challenge, no life

Dixie is de meest bekende poolreiziger en avonturier van België. Samen met Sam Deltour brak hij onlangs het record voor langste niet-gemotoriseerde expeditie op de zuidpool.

Wat vooral blijven hangen is van zijn talk is het feit dat beide avonturiers heel wat te verduren hebben gekregen tijdens hun recordpoging, hoe kan het ook anders als je je letterlijk en figuurlijk op glad ijs begeeft.

Zo konden ze initieel slechts vier kilometer per dag afleggen, in plaats van de ingeplande zestig kilometers, allemaal dankzij onvoorziene ijsvorming op de plek waar ze hun avontuur zouden starten. In plaats van op te geven, zochten ze een andere vertrekplaats, lieten ze zich op die plek droppen en konden ze hun tocht alsnog starten en tot een goed einde brengen.

Als creatieveling bots je zonder twijfel ook af en toe tegen een dikke muur. Ook tijdens de bouw van onze webapplicatie SolidShops liep niet altijd alles op wieltjes. Wat je kan doen is opgeven of een oplossing zoeken voor je problemen en pivoteren waar nodig.

Vergelijk je creatieve projecten met de poolreis van Dixie. In het ergste geval zit je lekker warm binnen achter je computer in plaats van op het dikke pakijs, dat relativeert je problemen snel.

Herman Konings: Forward to basics

We worden overladen met informatie, zoveel is zeker. Willen we een nieuwe telefoon, dan kunnen we kiezen uit 100 modellen in telkens 10 kleuren en maten. We hebben daarom nood aan systemen die logica en eenvoud kunnen brengen in deze complexe wereld.

We moeten niet back to basics, maar moeten nieuwe oplossingen bedenken die de overdaad aan informatie in goede en vooral overzichtelijke banen kan leiden.

Een schitterend voorbeeld van hoe het eenvoudiger kan is deze handleiding van Samsung.

Of wat dacht je van even op digitaal dieet te gaan? Geen smartphones, Facebook of Twitter. Gewoon lekker sociaal notwerken en bij elkaar komen zonder digitale informatieoverdoses, sounds tempting to me!

Bart Becks: Crowdsourcing towards a better world

Voormalig CEO van Skynet Bart Becks stak van wal met enkele van zijn (en toevallig ook mijn) favoriete films. Zo is er Pay it forward, over een jongen die enkele goede daden stelt, in de hoop dat de personen die hij hielp hetzelfde zullen doen met telkens drie personen. Als elke persoon dat ook effectief zou doen, zou het idee zich binnen de kortste keren over de hele wereldpopulatie kunnen verspreiden.

Reden om deze ietwat voorspelbare film aan te halen was het feit dat Bart op een gegeven moment in zijn toch wel spectaculaire carrière besefte dat hij niets meer aan het creëren was. Hij vroeg zich af waar hij met z’n professionele leven naartoe wou en besliste om het over een andere boeg te gooien.

Zo startte hij onder meer SonicAngel, waar je als fan van een band of artiest zelf financiële steun kan bieden om een album te kunnen uitbrengen, een beetje in de stijl van KickStarter dus, maar dan specifiek voor muzikanten.

Zijn advies aan de jongere generatie is duidelijk: zorg dat je je passie volgt en dat je niet zomaar het meest voor de hand liggende carrièrepatroon moet volgen. Heb je een goed idee waardoor je gepassioneerd bent: go for it! We zouden het zelf niet beter kunnen zeggen.

Conclusie

Uiteraard waren er nog veel meer sessies die misschien wel even inspirerend waren als de bovenvermelde talks. Het is echter onmogelijk om ze allemaal in detail te bespreken.

Shock-o-latier Dominique Persoone rondde af in stijl, door de 400 aanwezigen van zijn chocolade te laten proeven, terwijl zijn team voor bijhorende geuren zorgde (geur van vers gemaaid gras anyone?) in de zaal en dat in combinatie met bijpassende videobeelden (van frisgroene grasvelden uiteraard). Zo heb je nog nooit chocolade geproefd.

Bij deze wens ik jullie vandaag veel passie en inspiratie toe. Twijfel je nog, bekijk dan de meest legendarische TED video die er bestaat: Steve Jobs: how to live before you die

Now go and create!

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!