Startups: tech-first of service-first?

startupEen bedrijf starten heeft doorgaans heel wat voeten in de aarde. Je gaat niet over één nacht ijs, je piekert, je twijfelt, je stelt jezelf meermaals in vraag. Kan ik het wel? Zal mijn idee potten breken…of net niet? En heb ik wel de juiste vaardigheden, knowhow, technische kennis? En zonder die technische kennis gaat het me niet lukken. Of wel?

Ben Ogle, designer, developer & medestichter van Easel.io is ervan overtuigd dat je geen techneut moet zijn om een firma te starten. Dagdagelijks wordt hij geconfronteerd met startups die uiteindelijk de sprong niet wagen. Omdat ze technische skills missen en omdat dat in hun visie een handicap is in de opstartfase van een bedrijf.

Zonde, volgens Ogle. Meer starters moeten vertrekken vanuit hun eigen vaardigheden en sterktes. En die zijn er in overvloed, ook bij niet-technische starters. Ben Ogle maakt daarbij een onderscheid tussen twee soorten startups: tech-first en service-first.

Tech-first

Hier moet eerst iets gemaakt worden, of een systeem uitgedacht worden, om aan te tonen dat het werkt. Het vraagt uiteraard ook technische knowhow. Voorbeelden van tech-first businesses: Google, games, apps, enz…

Service-first

Deze bedrijven zijn afhankelijk van een dienst of een service. Ze laten klanten betalen voor iets dat ze manueel kunnen uitvoeren. In een latere fase kan zo’n firma denken aan een systeem om die manuele last te verminderen. Doorgaans hebben deze bedrijven een zeer laag technisch productrisico. Denk maar aan Groupon, Airbnb, Exac,…

They just hustled their way into town.

Vayable

Dat je geen tech-first startup moet zijn om succes te boeken, bewijst Vayable. Vayable brengt toeristen met locals in contact. Een eenvoudige blog met wat foto’s en testimonials vormde de start. De bedrijfsleidster ging op zoek naar lokale stadsgidsen, die een centje wilden bijverdienen, en bracht hen via de blog in contact met toeristen, van bvb. Airbnb. Ze organiseerde daarnaast zelfs meetups. Al snel werd een win-win gecreëerd: locals vertellen graag over hun stad en over de bijzondere plekjes. Toeristen wijken maar wat graag van de geijkte toeristische paden af, om thuis uit te pakken met bijzondere verhalen.

Conclusie

Ogle’s advies voor starters:

  • Laat je niet afschrikken door een gebrek aan technische kennis.
  • Ga bij jezelf na wat je goed kan en welke connecties je hebt. Ken je veel advocaten of ingenieurs? Misschien hebben zij wel iets nodig wat jij hen kan leveren.
  • Geen technische achtergrond? Bouw je startup niet uit rond een technisch idee, maar rond je sterktes en vaardigheden.
  • Voer zoveel mogelijk manueel uit, en zolang je kan. Gebruik hoogstens een wordpress blog of een eenvoudige website.

Op termijn kan je het technische aspect uiteraard niet verwaarlozen, maar het is niet de kern van je startend bedrijf. Meer nog: zonder dienstverlening is techniek waardeloos.

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!