Sanoma mikt met nieuwe ventures op digitale groei

sanoma_ventures_header

Sanoma Corporation lanceert in 2013 vier nieuwe mobiele ventures. De nieuwe start-up ondernemingen komen voort uit de internationale talent pool van de firma en zijn een uitstekend voorbeeld van hoe je nieuwe digitale producten kunt ontwikkelen, waarbij de wensen van gebruikers centraal staan. Met deze nieuwe incubator-aanpak mikt Sanoma op een versnelling van hun digitale ontwikkeling.

“De nieuwe ventures zijn sleutelinitiatieven in het transformatieproces van het bedrijf”, zegt John Martin, Chief Strategy & Digital Officer bij Sanoma. “Ons team werkt hard aan een snellere digitale ontwikkeling.”

Mobile Accelerator

Eind 2012 lanceerde Sanoma’s Future Media Team een ‘Mobile Accelerator’ om de interne start-ups te selecteren en te ontwikkelen. Dankzij een competitief en intensief programma met 150 Sanoma-talenten vond het bedrijf een manier om de ideeën en kennis van de eigen medewerkers op een internationale, bedrijfsoverschrijdende wijze te ontwikkelen. Snelle start-up technieken zorgden ervoor dat de werkgroepen vervolgens vlot hun ideeën vorm konden geven en aanpassen. De uiteindelijk geselecteerde concepten worden nu verder ontwikkeld door kleine teams uit de talentpool.

De bedoeling is dat een venture snel een succes wordt of snel faalt

Rocco van den Berg, lid van Sanoma’s Future Media Team en verantwoordelijk voor deze internal ventures: “We starten met vier ventures op het gebied van beauty, gamified learning, leren met behulp van video en digitale leermarktplaatsen. Ondertussen verwachten we dat er regelmatig andere ventures bijkomen, die uit nieuwe rondes van het accelerator-programma ontstaan. De bedoeling is dat een venture snel een succes wordt of snel faalt: indien een venture binnen het jaar zijn waarde niet aantoont, gaan we verder met een andere. Die werkwijze moet echt een verschil maken.”

De directie van Sanoma, de Executive Management Group, ondersteunt de lancering van de internal ventures. Harri-Pekka Kaukonen, de President & CEO van het bedrijf, legt uit:  “Deze lancering is een spannende onderneming. Het stelt ons in staat om snel nieuwe bedrijfsideeën op  poten te zetten, waarbij we ons steeds aanpassen aan de wensen van gebruikers. Daarbij bouwen we voort op het talent, het inzicht en de kennis van onze eigen medewerkers. Het is een volledig nieuwe werkwijze, die een belangrijk fundament vormt voor onze toekomstige ontwikkelingen.”

Heb je zin om bij Sanoma aan de slag te gaan? Solliciteer dan als Creative Director bij Sanoma Media Belgium.

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!