NewsMonkey: arm in arm met social media, zij aan zij met traditionele pers?

newsmonkey_header3_creativeskills_petrabeeckxDe komst van NewsMonkey.be, een gratis en louter digitale nieuwssite gericht op social sharing, werd ons de laatste twee maanden met veel heisa aangekondigd. Met een beetje vertraging schotelde Definitive Groove uiteindelijk dinsdag 7 januari aan de investeerders de bètaversie voor. Hier en daar lekte toen al een link, en zo kende de aap alvast zijn eerste likes en (re)tweets. Op vrijdag 10 januari ging NewsMonkey live voor het grote publiek.

Wat vinden we ervan  

Een nieuwssite lanceren die claimt te breken met de persaanpak die we vandaag in ons land kennen. Zo’n kunstje klaar je niet onopgemerkt. De oprichters Wouter Verschelden, Mick Van Loon, en Patrick Van Waeyenberge kenden dan ook heel wat media-aandacht, én kritiek. Dat de drie Monkeys, en meteen ook hun 10-koppige redactieteam, een serieus ego hebben. En of dat wel op zijn plaats is. En dat de website, en zeker de buttons, wel heel sterk op BuzzFeed lijken. Dié opmerking moest ook vallen. Uiteraard. En dat het aantal volgers op Facebook en Twitter nog eerder beperkt is, na zoveel persbelangstelling.

newsmonkey_team_creativeskills_petrabeeckx

Ere wie ere toekomt

Je kan niet ontkennen dat de initiatiefnemers hun mosterd haalden bij andere digitale platformen. Maar wat mij betreft is dat prima. Waarom geld en energie verliezen als bepaalde strategieën in het buitenland al succesvol bleken? Het lijkt me slimmer te investeren in de aanpassing van dit model naar de Vlaamse lezer. Bovendien pretenderen de makers ook niet dat ze van nul zijn begonnen. In een gesprek met De Morgen verwijst Wouter Verschelden er zelf naar. Ere wie ere toekomt dus. Wel verklaart NewsMonkey een frisse wind te brengen in de journalistiek in Vlaanderen, en de band tussen lezer en journalist centraal te stellen. En dat allemaal online, én gratis. Iets op tegen? Ik denk het niet. Integendeel.

Het gevaar van populisme

Het publiek deelt wat de redactie maakt, en kan ook zelf content posten. Zo wil NewsMonkey nieuws brengen dat zeker gelezen wordt. Hier heb ik wel een bedenking bij. Ik ben vooral benieuwd naar het sóórt nieuws dat zal komen bovendrijven. Als je vooral focust op social shares, loop je dan het risico bepaalde onderwerpen van moetes te mislopen? En kan een nieuwssite die artikels onderbrengt in gevoelens zoals ‘sad’ en ‘love’ en ‘fail’ neutraal blijven in haar verslaggeving?

Verzuiling 2.0

Met deze beweging zijn we af van de politieke verzuiling, waaraan krantentitels zich wel schuldig maakten. Ik vrees echter dat we een andere verzuiling in de plaats krijgen, in de vorm van een enge subcultuur. Zoals dat ook voor de verschillende radiostations opgaat. Een StuBru-fan is schijnbaar een compleet andere persoon als een Radio 1-luisteraar. Wel, ik vind het jammer dat er geen radio meer is die zich generalistisch opstelt. Met veel zappen tot gevolg. Voor mij is NewsMonkey dus geen platform dat op zichzelf kan bestaan. Ik zie het eerder als een aanvulling op de zogenaamde tradionele print, online en mobiele pers die ik lees en zal blijven lezen. Een publiek zal er zeker voor zijn, maar hoe goed NewsMonkey in de CIM- cijfers zal scoren, is af te wachten. En dat er voor klassieke kranten geen toekomst meer is, zoals de Monkeys beweren, vind ik écht een brug te ver.

newsmonkey_crowdfunding_creativeskills_petrabeeckxNewsMonkey en the crowd 

Ik was jammerlijk genoeg niet één van de 1.591 investeerders, die zich op een mum van tijd achter dit project schaarden via het crowdfundingplatform MyMicroInvest. Maar NewsMonkey krijgt nu alsnog mijn steun. Al was het maar omdat er in Vlaanderen wat meer mag bougeren. En ook omdat ik stiekem uitkijk mee te werken aan THE ZOO, waar lezers zelf artikels, foto’s, video’s of playlists kunnen posten. Ik denk dan ‘welke share of voice zal mijn monkeypost op Twitter halen?’ Ere wie ere toekomt, weet je nog?

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!