KBC start een incubator in Antwerpen

Start It KBC

KBC opent vandaag samen met Accenture, Flanders DC, Universiteit Antwerpen, Cronos en Mobile Vikings Start it @kbc: een incubator die starters niet alleen onderdak biedt, maar vooral ondersteunt en adviseert zodat ze hun activiteit duurzaam kunnen laten groeien. In de KBC-Toren aan de Schoenmarkt in Antwerpen stelt KBC zeven verdiepingen ter beschikking van de Start it-partners en van startende ondernemingen.

Uit cijfers van onderzoeksbureau Graydon bleek onlangs dat het aantal starters in Vlaanderen een forse duik neemt. Naast de economische crisis en het ongunstige klimaat zijn het niet vinden van een geschikte locatie, de opstartkosten vaak aangehaalde redenen om geen eigen zaak op te starten. Start it @kbc biedt de startende ondernemer een oplossing, zodat hij zich ten volle kan richten op de ontwikkeling van zijn onderneming.

Sterk partner netwerk

Maar er is meer. Naast het ter beschikking stellen van een locatie wil Start it @kbc startende ondernemingen aanmoedigen en begeleiden tijdens hun opstart- en ontwikkelingsperiode. Samen met een aantal partners helpt KBC bij verschillende aspecten van het ondernemerschap, zoals contacten leggen en een netwerk uitbouwen. Die andere partners zijn bedrijven die allemaal een traditie van vernieuwing hebben en in dezelfde omgeving actief zullen zijn. Zo is er Mobile Vikings, met ervaring op het vlak van sociale media en telecom, Accenture, een internationaal consultancybedrijf dat rond een paar specifieke thema’s zal werken, Cronos, een technologiebedrijf dat het accent legt op integratie en innovatie, de Universiteit Antwerpen, die onder meer vanuit Toegepaste Economische Wetenschappen hun studenten aanmoedigt om ideeën in de praktijk te brengen en Flanders DC als ondersteuner van innovatie en creativiteit in Vlaanderen. Start it @kbc heeft ook Peter Hinssen aangetrokken als permanent adviseur. Voorts zijn er nog een aantal sympathisanten van het project, zoals Microsoft, Unizo, Startups.be,… die zullen helpen waar ze kunnen.

Focus op duurzame lokale economie

Het project mikt op startende ondernemingen die innoverend te werk gaan en bijdragen tot een duurzame lokale economie. Starters die bijvoorbeeld werken rond mobiliteit, schone technologie (cleantech), demografische verandering, veroudering van de bevolking, digitalisering van de samenleving en natuurlijk ook bank en verzekeringen. Starters mogen gedurende een jaar kosteloos gebruikmaken van de logistieke faciliteiten en een beroep doen op de partners die elk vanuit hun eigen expertise de starters ondersteunen en hun kennis en netwerk ter beschikking stellen.

Start it @kbc is zelf als een start-up opgevat en wordt ook zo gepositioneerd. Het programma is niet vastomlijnd. Starters en partners bepalen zelf mee de inhoud. Naast een keuzekalender met workshops, lezingen,  blind dates, meet-and-greets en consultmomenten, bieden de Start it-partners gepersonaliseerde hulp en stellen ze hun netwerk ter beschikking. Zo helpen ze de starter om zijn business te ontwikkelen, zodat hij sneller de markt kan veroveren.

Ook de e-businessteams van KBC zullen ter plaatse samenwerken met de partners. Op die manier wil KBC ideeën ontwikkelen en ervaringen uitwisselen met de andere aanwezige sectoren. Want de ervaring leert dat vernieuwing en verbetering vaak ontstaan door samen te werken en ideeën uit te wisselen.

Start it @kbc start vandaag in Antwerpen. Afhankelijk van het succes en de vraag van starters wordt bekeken hoe het initiatief zich verder kan ontwikkelen. Een uitrol in een andere KBC-locatie of zelfs virtueel behoren tot de mogelijkheden.

Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven op www.startit.be.

Erik Luts, algemeen directeur Directe Kanalen en Ondersteuning divisie België vat samen waarom KBC dit initiatief neemt: “KBC is sinds jaar en dag de bank-verzekeraar voor ondernemers. Een plaats die we hebben verdiend door erg nauw samen te werken en te groeien met de lokale ondernemers. KBC is verankerd in de lokale economie en kent de ondernemersmarkt door en door. ‘Local responsiveness’ is een essentieel onderdeel van de KBC-strategie en betekent voor KBC: lokale cliënten beter begrijpen, alert zijn voor hun signalen en behoeften, er proactief op inspelen en bank- en verzekeringsproducten en -diensten op hun maat aanbieden en op die manier duurzame langetermijncliëntenrelaties opbouwen en verdiepen met ondernemingen (particulieren, kmo’s, midcaps en andere). Door zijn geografische positie, de expertise van zijn medewerkers in Vlaanderen en in Brussel en een fijnmazig kantorennet is KBC als bank-verzekeraar ideaal gepositioneerd om de noden en behoeften van startende ondernemingen te detecteren en als een echte partner eraan te beantwoorden.”

Europese week van de onderneming

Start it @kbc gaat niet toevallig vlak van start voor de Internationale week van de ondernemer, een Europees initiatief dat het ondernemerschap wil promoten en de ondernemerszin aanwakkeren. Start it @kbc maakt deel uit van een hele reeks initiatieven die KBC tijdens deze week organiseert voor ondernemers. KBC wil zich nog sterker engageren ten aanzien van zijn ondernemerscliënten. Tijdens deze week hebben de relatiebeheerders van KBC minstens 10 000 ondernemingen uitgenodigd op een van de lokale events die KBC organiseert. Een speeddatingsessie met bekende bedrijfsleiders, informatiesessies, bekende gastsprekers die hun beroepservaringen delen: met al die events willen we de ondernemers inspireren én hen in contact brengen met andere ondernemers om informatie en ervaringen uit te wisselen. We sluiten de week af met after work drinks op verschillende locaties in Vlaanderen.

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!