Katchoo!

Het internet is geen onbekend terrein voor de mensen achter Katchoo. Lieven Vos is een ervaren salespersoon voor online & offline producten;  Goedele Soetemans geeft bedrijven advies over hoe werken met traditionele en online en sociale media; en Kristof Nizet is gespecialiseerd in online marketing en werkt nu als traffic & community manager. Ze besloten deze kennis te bundelen in Commspicuous bvba, die zich specialiseert in e-commerce en online marketing en communicatie.

Als eerste project lanceren ze een online boetiek vanuit hun thuisstad Mechelen. Een boetiek met een trendy product dat aan een opmars bezig is, namelijk trendy rubberlaarzen.

Een interview met Creativeskills.be kon uiteraard niet ontbreken…

Hoe kwamen jullie op het idee om laarzen te verkopen?

Het idee is ontstaan omdat Goedele, één van de oprichters, graag leuke regenlaarzen wilde. Haar vriend Kristof ging hiernaar op zoek als cadeau en moest lang zoeken en de laarzen uiteindelijk in Engeland bestellen. We wilden één online plek oprichten waar Belgische vrouwen trendy regenlaarzen vinden in diverse kleuren en met allerlei prints, om te dragen in de tuin, op festivals, of zelfs in de stad. En dat is www.katchoo.be geworden.

Wie en hoe spotten jullie nieuwe laarzen? Kunnen we zelf ons ontwerpen insturen?

We houden alle drie media, trends en merken in het oog om de leukste laarzen te spotten. Enerzijds via agenten en showrooms in België, maar we gaan ook – via het internet – op zoek naar buitenlandse merken die niet zo vaak verkocht worden in België.

Eigen ontwerpen insturen is momenteel nog niet mogelijk. Het is wel een idee waar we mee spelen, maar eigen laarzen moeten meteen in grote hoeveelheden geproduceerd worden. We zijn de mogelijkheden dus nog aan het afwegen.

Hoe verliep het bouwen van de website?

We zijn vertrokken van het open source systeem Prestashop en een bestaande template die we hebben aangepast. De grootste uitdaging was om verschillende systemen te laten spreken, zoals bijvoorbeeld de integratie van de BPost-module, onze partner voor verzendingen. We zijn tevreden met het resultaat, zowel qua lay-out als qua technische werking, en we krijgen ook positieve reacties. Maar uiteraard blijven we de site continu verbeteren. We hebben nog veel ideeën die we willen integreren.

Vergde het starten van Katchoo een grote investering?

Qua tijd: ja. Er komt meer bij te kijken dan je zou denken.

Qua kosten is het zoals een bedrijf oprichten, rekening houdend met de aankoop van producten en stockageplaats. Maar gezien de huidige rente waren wij ervan overtuigd dat de webshop ons op termijn meer zou opbrengen.

Hebben jullie een SEO strategie?

Zoals bij elke webshop zijn zoekmachines een grote bron van nieuwe bezoekers. We hebben bij de ontwikkeling van Katchoo.be rekening gehouden met alle mogelijke factoren, en volgen nu de evoluties op via verschillende analytics tools. Nu we gelanceerd zijn, is het een kwestie van de site verder af te stellen en te beginnen met linkbuilding. Sociale media zijn daarbij heel belangrijk. We maken dan ook actief gebruik van onze blog, Facebook en Twitter.

We wensen hen met het hele Creativeskills.be-team veel succes toe!

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!