Independent magazines: opmerkelijke verschuiving in het magazinelandschap

Het gaat niet goed met de geschreven pers! Er komt heel wat bedroevend nieuws uit die hoek. Maar er is goed nieuws! De digitale revolutie mag er dan voor zorgen dat klassieke magazines moeilijk overleven, we merken ook nieuwe en kleine initiatieven op. Zoals de vele on- en offline ‘independent magazines’ die op de markt verschijnen.

mr wolfSpreken we over ‘independent magazines’, dan hebben we het over kleine bladenmakers die het lef hebben om zonder uitgeverij en met vaak gedurfde ideeën een magazine op te richten. Vaak zijn deze magazines eenvoudig en sober. Niet verwonderlijk dat er ingezet wordt op niches en specifieke thema’s aangeboord worden. Magazinemakers kiezen resoluut voor onderwerpen die geen groot publiek aanspreken en kiezen eerder voor uitdieping van artikels. Jonge journalisten en vormgevers gebeten door het vak slaan met veel enthousiasme de handen in elkaar en leveren parels van magazines op. Niet zelden vergezeld van een onderhoudende blog en in sommige gevallen ook van een online versie van het magazine. Deze gespecialiseerde en onafhankelijke magazines worden vaak in kleine oplages gedrukt en verkocht in speciaalzaken.

Een greep uit het aanbod ‘independent magazines’

moodMR. WOLF MAGAZINE
Een magazine over design, kunst, lifestyle en muziek dat gemaakt wordt in het hoge Noorden. Nog maar enkele maanden geleden voor het eerst van de pers gerold. Een mooi uitgewerkt concept met zeer veel inhoud en  een sterke huisstijl.

MOOD
Een blad afkomstig uit onze eigen hoofdstad; Brussel. Mood is een viermaandelijks blad over muziek en eten. Volgens Mario Villar Sanjurjo en Emma Hovel, het creatieve duo erachter, dé perfecte combinatie. Hij is journalist en zij grafisch vormgever. Ze leggen de lat erg hoog en tillen zo elkaars creaties naar een hoger niveau.

HELLO MR.
Dit magazine omschrijft zichzelf als een magazine voor mannen die met mannen daten. Het blad is verruimend, voorzien van de nodige humor, ongecompliceerd en zeer stijlvol vormgegeven.

frankieFRANKIE
Een prachtig vormgegeven blad uit Australië. Onderwerpen: betaalbare mode, hedendaagse kunst, beklijvende lectuur, echte mensen, aparte fotografie, het leven zoals het is.

CEREAL
Dit magazine is dan weer een oase van rust in de jungle der magazines. Volume 4 van het mooie food and travel magazine ligt net in de winkel en de makers doen waar ze goed in zijn: interessante reportages en aparte fotografie in een frisse layout steken.

Het blijft vingerdik kijken wat de toekomst brengt voor de gedrukte pers. Gelukkig blijven er magazinemakers hun nek uitsteken en blijven er magazines van de persen rollen. Het ene magazine al wat meer gespecialiseerd dan het andere. Wij zijn alvast benieuwd hoe de magazinemarkt de komende jaren zal evolueren en of deze ‘independent magazines’ de digitale revolutie overwinnen.

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!