Hyper Island met Marlies Deforche, grondig bijscholen in het hoge Noorden

marliesdeforche2Marlies Deforche is een vastbijter. Als ze een passie of een behoefte voelt, dan draait ze met gemak haar leven om om die gevoelens in te lossen. Persoonlijke ontwikkeling centraal. Maar ook ontwikkeling van onze wereld. Van het arme Zuiden tot aan het hoge Noorden.

Je hebt jouw job bij het Brusselse reclamebureau Saatchi & Saatchi op pauze gezet om opnieuw te studeren. Welke studie koos je en waarom?

Het voorbije jaar trok ik naar Zweden en volg er sindsdien de opleiding ‘Interactive Art Director’ in Hyper Island Stockholm. Eén van de voorwaarden om deze opleiding te kunnen volgen is dat je minimum 2 jaar ervaring moet hebben. Dat intrigeerde me. Even overwoog ik Devine in Kortrijk maar daar kon ik de opleiding niet in één jaar afmaken, en ook zag ik me als dertiger niet met beginnende studenten aarden. Net zoals ik de collega’s op een job belangrijk vind, speelde dat ook hier een rol voor mij. Vooral de toegangsproef van Hyper Island enthousiasmeerde me helemaal. We kregen de opdracht een bestaand probleem te identificeren en er een innovatieve oplossing voor te bedenken mét behulp van een digitale technologie, zoals bijvoorbeeld het onderstaande filmpje dat ik instuurde. Momenteel leg ik, samen met enkele believers, contacten om mijn idee bij airlines te pitchen.

The unused kilos app from Marlies Deforche on Vimeo.

Waarom een volledige opleiding in plaats van bijscholing naast en op het werk?

Ik voelde al een tijdje dat ik de basis van ‘concepten bedenken’ miste om mee te draaien bij Saatchi & Saatchi zoals ik dat voor ogen had toen ik de job aannam. Daardoor deed ik vooral veel uitvoerend werk, waar ik een beetje op uitgekeken geraakte. Met de opkomst van mobile, merkte ik ook dat ik op een zeer snel tempo achterop raakte ten opzichte van studenten die bij ons stage liepen. Net zoals ik in het begin van mijn carrière printdesigners zag worstelen om voor web te denken, had ik nu hetzelfde voor mobile. Door bijscholing via internet, seminaries en avondcursussen loop je toch het risico dat je trends volgt in plaats van écht te vernieuwen. Tijd voor een grondige update dus.

Verhuizen naar Zweden, en dan nog net voor het winterseizoen. Dat doe je niet zo maar. Welk geluk hoop je te vinden?

Het ultieme geluk in Zweden vinden is nooit het doel geweest. Hyper Island is een middel om het doel te bereiken, ook al is dat doel nog abstract en in constante verandering. Veel voorkennis over Zweden had ik eigenlijk niet. Had de school zich in een ander land bevonden, dan was ik daar naartoe getrokken. Toch zie ik mezelf hier niet wonen. Desondanks de prachtige zomer die ik hier meemaakte, is de winter té lang en té donker.

Zou je de opleiding bij Hyper Island aanraden?

IMG_1895bZonder twijfel! Wat ik niet verwachtte uit de opleiding te halen, maar nu tot het meest waardevolle beschouw, is hoe om te gaan met mensen en hoe die werken in team. Hyper Island doopte dat het “What versus How” model. “What” betekent wat je gaat doen om een creatieve briefing op te lossen. De “How” doet je nadenken over het proces: wat is jouw doel en dat van het team, wanneer is de opdracht succesvol afgerond, wat zijn je verwachtingen, en meer van dat soort vragen. Die “How” wordt hier geoefend door steeds, per nieuwe briefing, met andere studenten aan de “What” samen te werken. Om de vijf à zes weken weken praat je over je eigen verwachtingen.  Die veranderen ook naarmate ze voor jezelf duidelijker worden. Het interessante daaraan is dat je heel veel bezig bent met het waarom. En dat op zich verbetert dan weer wat je uiteindelijk produceert. Als ik een mede-student mag quoten: “Hyper Island is more like a thinking-school.

De laatste weken werkte je voornamelijk aan ‘Art of Play’ voor SOS Barnbyar. Vertel eens over jouw rol.

SOS Barnbyar is de Zweedse afdeling van SOS Kinderdorpen. Dit is een organisatie die kinderen in nood niet alleen een dak boven het hoofd geeft, maar ook een liefdevol gezin zodat ze kunnen opgroeien zoals elk ander kind. De organisatie merkte dat de ‘young urban hipster’ niet echt geneigd is om kinderen te sponsoren op lange termijn, en vroeg ons om een oplossing te ontwerpen die hen zou aanzetten dat wel te doen. Ik werkte mee aan zowat elk aspect van dit project: van concept over design tot prototyping en de finale uitvoering van de actie. Tijdens één van de voorbereidende workshops in Hyper Island (her)ontdekte ik de waarde van het spreken met je doelgroep. Wat wij in ons hoofd als coole oplossing hadden bedacht, werd niet goed ontvangen door de hipster op straat. Dat deed me inzien dat je als designer over je werk moet praten, ook al is het niet met de doelgroep of een collega-designer. Als je te veel tijd nodig hebt om je idee uit te leggen, dan zit het gewoon niet goed. Door het aan iemand luidop uit de doeken te doen, besef je waar het probleem zit.

Het staat in de sterren geschreven dat Marlies Deforche en Afrika elkaar keer op keer vinden. Hoe is de liefde gegroeid?

De bal ging aan het rollen toen ik in 2010 de film “Rough Aunties” zag op Canvas. Ik was zo geraakt door die sterke vrouwen. Ik schreef meteen een mail naar de Nederlandse vrijwilligersorganisatie Be More en enkele weken later werkte ik in een weeshuis in Durban (Zuid-Afrika). Mijn interesse in Afrika groeide pas echt toen ik in 2011 Oeganda bezocht. Ik was verbaasd hoe vooruitstrevend en duurzaam de bevolking er denkt, terwijl men er nog steeds moet vechten om aan de basisbehoeften te voldoen. Zo hielp ik er mee aan het fabriceren van bakstenen om huizen te bouwen voor de allerarmsten in de community. De traditionele methode van stenen bakken vonden ze tijdrovend en niet duurzaam. Er sneuvelen namelijk erg veel bomen om het vuur lang en warm genoeg te doen branden. Zonder tussenkomst van buitenaf ontwierpen ze zelf een nieuwe machine waarbij de stenen nu geperst worden en bakken in de altijd aanwezige zon. Aan ambitie geen gebrek. Ik geloof er sterk in dat Afrika één van de grootste economieën zal worden. Als je let op welke innovaties uit Afrika komen en hoe ondernemend en duurzaam ze nu zijn, is dringend tijd om onze perceptie over het continent bij te stellen. Ik raad iedereen aan onderstaande video te bekijken.

Erik Hersman: Africa on the rise from PopTech on Vimeo.

Is het je bedoeling om te specialiseren in ‘charity marketing’?

Nee, zeker niet. Meer en meer begin ik in te zien dat het concept van ‘charity’ verouderd geraakt, we moeten een nieuwe weg inslaan wat betreft het ‘helpen’ van ontwikkelingslanden. In plaats van geld of goederen te doneren geloof ik meer in het investeren in de lokale mensen. Die nieuwe weg wordt al bewandeld trouwens met non-profits als YouBridge, van Belgische origine trouwens!

What’s next?

IMG_1807bNa de opleiding bij Hyper Island start er een stageperiode van drie maanden. Tijdens een tweedaagse workshop door het Schotse bedrijf Snook maakte ik voor het eerst kennis met het domein van ‘service design’, en meer bepaald ‘social service design’. Nooit gedacht dat het woord ‘designer’ zo’n bredere betekenis kon hebben, én dat je met die job ook effectief een verschil kan maken in deze wereld. Het lijkt me een interessant pad om te bewandelen tijdens de stage. Mijn top drie voor stagebedrijven bestaat momenteel uit IDEO (US), Frog Design (US) & Snook (UK). Hoe het me daarna zal vergaan, is nog onbekend. Ongeacht wat er volgt, verlaat ik Zweden met een set nieuwe vaardigheden onder de arm, die overal toepasbaar zijn.

Was het de moeite waard om het professioneel leven tijdelijk te verlaten, een som geld neer te tellen, en te verhuizen naar een ander land?

Op dit moment ben ik van mening dat het de juiste beslissing was om dit avontuur aan te gaan. Naast een ongelofelijk netwerk van Hyper Islanders overal ter wereld, krijg ik de gewenste kennis mee haar huis. Een jaar lang heb ik  bijgeleerd over en geëxperimenteerd met research tools, strategy & branding, user-centered design, 3D & game design, de kunst van storytelling, prototyping en noem maar op. En mijn kennis over mobile is grondig bijgewerkt, dat ook natuurlijk!

Vragen, opmerkingen of suggesties 

Wie vragen heeft over deze opleiding, samen een creatief project wil uitwerken, of simpelweg gewoon even hallo wil zeggen, mag mij zeker contacteren op mies(apenstaartje)miespaties.be. I’m all ears!

 

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!