Hoe je heel wat tijd verliest op je werk

Tijdverlies op het werk

Er zijn zo van die werkdagen waarop je je ’s avonds afvraagt wat je nu eigenlijk allemaal hebt gedaan. Of wat net niet. Maar hoe komt het dat je zo’n onproductieve dag hebt gehad? Software-ontwikkelaar Atlassian zet de voornaamste redenen op een rijtje in een leuke infographic.

1. Veel te veel mails

Je inbox is zonder twijfel de hoofdredenen van je tijdverlies. Gemiddeld krijgen we zo’n 304 werkgerelateerde mails per week. En om die zeker niet te missen, bekijken we maar liefst 36 keer per uur onze inbox.

Emails

2. Nutteloze meetings

Een tweede reden, die zeker niet moet onderdoen voor de mails, is een overvloed aan meetings. De meeste werknemers wonen 62 meetings per maand bij, terwijl ze bij de helft ervan niet per se nodig waren. Samen is dat goed voor zo’n 31 onproductieve uren per maand.

Meetings

3. Constante onderbrekingen

Tot slot zijn er ook de constante onderbrekingen, deels door jezelf, maar ook vaak door je collega’s. Want hoe vaak staat er niet iemand aan je bureau met een (toch echt niet zo belangrijke) vraag? Gemiddeld onderbreken we ons werk niet minder dan 56 keer per dag. En om na ieder focusverlies opnieuw vol aan de slag te gaan, hebben we zo’n 2 uur per dag nodig.

Onderbrekingen

Alles bij mekaar zijn we daardoor eigenlijk maar 60% of zelfs nog minder van onze tijd echt productief aan de slag. Het wordt misschien tijd om daar toch eens over na te denken?

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!