Het online trendrapport 2012 gelezen en goedgekeurd.

Het online trendrapport van onze vrienden van Netlash, dat lees je niet zomaar. Dat lees je, analyseer je, herlees je en liefst herhaal je dat nog eens. Maar liefst 104 pagina’s vol voorspellingen van 39 grote en minder grote online addicts voor het komende jaar.

Een samenvatting maken van zo’n overload aan interessante content is onmogelijk, de rode draad vinden is de uitdaging.

Go social.

Doorheen het gehele trendrapport kom je het zo’n duizend maal tegen. Ik denk niet dat er één iemand is die er geen woordje over zegt. Social! Social Media! Think social! Go social! Be social! Is het gedaan met Facebook? Blijven we onze mening uitspuwen en dat in minder dan 140 karakters? Neemt Google+ dan toch de leiding? Of zal het Twitter worden? Zulke voorspellingen zijn naar mijn mening larie.

Via welk social media kanaal we het ook zullen doen, we blijven het doen. En dat is de trend. Waar bedrijven zich de voorbije jaren wat hebben ingehouden om op de kar te springen, maken ze in 2012 een enorm inhaalmanoeuvre. Of zouden ze toch moeten. De uitdaging in 2012 is hun manier van communiceren met klanten en prospects te herzien want interactie wordt meer dan ooit verwacht.

Smartphones.

Het einde van de klassieke GSM door de enorme opkomst van het mobiele internet. Mobiel internet wordt immers betaalbaar voor iedereen. En bedrijven weten dat.

Wie zich als bedrijf nog beschamend moet wegsteken als klanten hun website niet kunnen bekijken op de smartphone, is eraan voor de moeite.

Maar stappen we eind 2012 onze plaatselijke supermarkt binnen en krijgen we meteen een gepersonaliseerd boodschappenlijstje op onze smartphone? Waarin propertjes vermeld staat in welke rang je welk product vindt en welk product het beste bij je behoefte past? Neen, maar de technologie is er. En dan is er de overload aan personal data gegenereerd door social media die de technologie ondersteunt.

Naar mijn mening het meest boeiende in het gehele trendrapport.

RIP E-mail.

Twee partijen toch wel doorheen het gehele rapport. Strong believers van nieuwe technologieën die blijven geloven in e-mail en diegene die het ten dode opschrijven.

Facts are facts. DM’s, Facebookmails, chatten, tweeten… Elk social media kanaal heeft wel zijn eigen tegenhanger van het oldschool e-mail bericht.

Door de komst van HTML5 wordt het mogelijk gemaakt de hele look and feel van e-mails om te gooien. Gedaan met url’s en al dat geklik en doorverwijs. Denk maar aan in-mail video, directe integratie van formulieren en interactieve gaming rechtstreeks in je inbox.

Bart De Waele himself verwoordt het mooi. “Technologie verdwijnt nooit echt; het krijgt enkel een nieuwe niche. E-mail is de nieuwe fax. Enkel bedoeld om officiële documenten van de ene persoon naar de andere te krijgen.”

En zo kan ik nog wel wat honderden lettertjes verder gaan… Voor diegene die uitermate geboeid zijn maar met rode kaken zitten omdat ze het zelf nog niet gelezen hebben… Alsjeblief! Het online trendrapport 2012.

En als het eventjes mag, zou ik een dikke duim willen opsteken naar de vormgever van dit rapport.

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!