Effies 2013: Telenet King & Kong meest effectieve marketingcampagne

logo-effieTelenet King & Kong (Gold), Studio Brussel Music For Life (Silver), Tiense Suiker Harde Klontjes (Silver), Ketnet (Silver), Devos Lemmens (Bronze), Knorr Soup as a Sauce (Bronze) en De Rode Duivels (Bronze) zijn de winnaars van de prestigieuze Effie Awards 2013. Deze marketing-reclame prijzen werden vandaag voor de 25ste keer in ons land uitgereikt. De Effie Awards belonen marketing-reclame campagnes die ‘werken’ en hun effectiviteit bewijzen. Dit is vandaag actueler dan ooit in het snel evoluerende marketing landschap en de economische crisis.

De Effie jury, waarin zowel adverteerders, reclame & communicatie agentschappen, academici als markt onderzoekers zetelen beloonden de meest effectieve campagnes van 2013. “Wat de Effie Awards uniek maakt is de focus op marketingcampagnes die effectief ‘werken’ en waarvan het succes objectief op basis van feiten en cijfers aangetoond wordt. We stellen hoge eisen aan de deelnemers, maar het maakt van de Effie Awards ook bijzonder prestigieuze erkenning voor marketeers en hun reclame agentschappen die aantonen dat ze elkaars taal spreken en effectiviteit laten rijmen op creativiteit“, aldus Birgit Heymans, manager van de Effie Awards.

Meetbaar veranderen van consumenten gedrag

Effie Gold winnaar Telenet/TBWA werd door de jury beloond voor de manier waarop het King & Kong in de markt zette. King & Kong breekt radicaal met de klassieke telecom campagnes. De campagne heeft een positieve toon die schril afsteekt bij de vooral agressieve, promotionele communicatie in de sector.
Het aanbod vereenvoudigt de keuze van de consument en biedt, zonder in cijfers te vervallen, een transparant product met een sterke merknaam. Telenet verdubbelde op 1 jaar tijd zowel zijn marktaandeel als het aantal nieuwe klanten. De awareness van het merk steeg significant en de actie genereerde een ROI om te benijden.

Zilver gaat naar voor de Music for Life campagne Follow me van Studio Brussel/Mortierbrigade.
De jury was onder de indruk over de manier waarop deze campagne het inzicht dat mensen met dementie zich het langst ‘muziek’ herinneren vertaalt naar een zeer een impactvolle en effectieve campagne.
De gemeten resultaten spreken voor zich: 75 % van alle Vlamingen heeft het centrale thema opgemerkt en begrepen. 36 % van deze groep zegt dat de campagne hun visie op het thema in positieve zin veranderde, 87 % stelt dat de campagne het taboe dementie heeft doorbroken en de activiteitsgraad op online media en op sociale media lag 2 maal hoger dan vorige records.

VRT/Boondoggle ontving eveneens een Silver Effie Award voor Ketnet dat een gedragswijziging beoogde bij twee uiteenlopende doelgroepen. Volgens de jury verdient deze campagne een Effie omdat de gedragswijziging, die levensnoodzakelijk was voor het bereik van het medium, op 2 weken tijd bij 90% van de doelgroep doorgevoerd werd. Het sterke campagne concept zorgde ervoor dat de doelgroep zélf de andere media activeerde.

De derde Silver Effie Award gaat naar Tiense Suikerraffinaderij/Havas Brussels voor de campagne voor Tiense Suiker Harde klontjes. De jury beloonde de vernieuwende communicatie die in een mature markt een consistente groei van het marktaandeel realiseert. De tv spot blinkt uit in storytelling en in het verpersoonlijken van het merk en toont hiermee de wervende kracht van creatieve emotionele communicatie. Het merk surft handig op de trend van cocooning en zet een communicatie neer die gebruiksmomenten en emotie oproept die consumenten zo beroerde dat ze er spontaan over schreven, chatten en bloggen.

De Duivelsuitdagingen van de Koninklijke Belgische Voetbal Bond/Boondoggle wint een Bronze Effie Award. De campagne toont hoe met een combinatie van traditionele en sociale media een nationale beweging op gang kan worden gebracht. Dit ondanks de negatieve merkperceptie die wordt veroorzaakt door een lange reeks van middelmatige prestaties en het gebrek aan chauvinisme van de Belgen als grootste vijand. De campagne realiseerde verbluffende commerciële resultaten en een uitermate hoge participatiegraad. Het doorslaggevende element in de beslissing van de jury is de keuze om het succes van de campagne niet te laten afhangen van het product of de sportieve resultaten van het nationale elftal, maar wel van de participatiegraad van de consumenten/supporters.

Campbell Foods/Y&R/These Days winnen eveneens een Bronze Effie Award met de Devos Lemmens campagne die volgens de jury bewijzen dat ‘slow ‘ ook kan werken in de ‘fast moving products’ sector.
De lange termijn merkstrategie (9 jaar) in een zeer nerveuze en competitieve markt, gekenmerkt door productfocus, promoties en prijsbrekers getuigt van moed en visie De aanpak van Campbell Foods toont aan dat een ludieke, volkse en sympathieke merkcampagne werkt en consumentengedrag verandert.

Knorr Soup as a Sauce van Unilever/McCann Brussels sluit de rij van winnaars met een Effie Bronze Award. De jury was zeer onder de indruk van de manier waarop Knorr Soup door een nieuw consumenten inzicht een volledig nieuwe bestemming kreeg als saus, zonder iets aan de samenstelling te veranderen.
Deze succesvolle turn around die 100% bewerkstelligd werd door marketing-communicatie gaf de verkoop van Knorr Soup vleugels. Bestaande gebruikers kochten aanzienlijk meer en nieuwe consumenten ontdekten de originele toepassing van Knorr Soup as a Sauce.

Gedurende de voorbije 25 jaar Effie Awards zagen we marketing evolueren van eenzijdige communicatie van de merken naar de consumenten tot een zeer interactieve dialoog tussen beiden. De steeds meer mondige consument eist authenticiteit en transparantie en wordt ‘mede-eigenaar’ van de merken die hij mee vorm geeft. Dit alles leidt tot geïntegreerde marketing-reclame met een optimale mix tussen klassieke en digitale media. Het landschap veranderde aanzienlijk, maar het belang van effectiviteit in marketing en reclame bleef overeind en wint nog aan belang. Wij zijn dan ook bijzonder trots op de Effie winnaars van deze 25ste editie van de Awards. Zij tonen dat inzicht verwerven in wat consumenten beweegt en dit vertalen in meetbare objectieven, een effectieve strategie en creatieve communicatie de absolute voorwaarde en basis blijven voor succesvolle bedrijven, organisaties, producten en diensten” besluit Christophe Mottint, voorzitter van de Effie Awards.

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!