Een schets van je mobiele bezoekers

Nokia C7 - in use - Nokia UK

Dat mobiel internetgebruik volop in de lift zit, hoef ik je waarschijnlijk niet meer te vertellen. Volgens het onderzoek “Mobiel internetgebruik in België anno 2011” bleek dit op 1 jaar tijd zelfs bijna verzesvoudigd.

De redenen daarvoor hoef je niet ver te zoeken:

  • Mobiele data-abonnementen worden eindelijk betaalbaar (bedankt, Mobile Vikings)
  • De nieuwe generatie tablets komen op  de markt aan democratische prijzen en raken stilaan ook bij de niet-geeks ingeburgerd
  • Zo goed als alle nieuwe GSM toestellen die verkocht worden, kunnen bestempeld worden als smartphones

Gezien het steeds aangroeiende percentage surfers die via een mobiel apparaat je website bezoeken, wordt het dringend tijd om ook te begrijpen hoe deze bezoekers verschillen van hun “grote broertjes”. En daar wil ik met dit artikel graag even globaal op ingaan. In volgende posts kan dan iets dieper worden ingegaan op specifieke topics.

Size!
Het meest logische verschil is uiteraard de schermgrootte- en resolutie van het medium waarop je website wordt bezocht. Op een 28″ scherm van je desktop computer kan je nu eenmaal veel meer informatie opnemen dan op het scherm van pakweg je iPad of  iPhone. En dat uit zich in 2 belangrijke verschillen.

Enerzijds je website zelf. Hou er rekening mee dat alle navigatie-elementen op je website ook vlot te bedienen zijn via een touchscreen. Zorg ervoor dat ook mensen met iets dikkere vingers vlot doorheen je website kunnen browsen. Ook de keuze van je lettertype is hier een niet te onderschatten factor. Is het font steeds goed leesbaar, al dan niet ingezoomd?

Anderzijds heeft de grootte van je scherm ook een impact op de zoekresultatenpagina’s. Mobiele gebruikers zullen veel vaker doorklikken op de top-3 zoekresultaten. Zorg er dus voor dat je vlot vindbaar bent met je website op de juiste zoektermen die belangrijk zijn voor je business.

Speed!
Je hebt vast zelf wel al eens via je smartphone of tablet op het internet gesurft. Dan weet je vast wel hoe frustrerend het is om bij elke klik enkele seconden te moeten wachten tot de volgende pagina is geladen. Niet overal is een snel WIFI (of 3G) netwerk beschikbaar. Denk daaraan en tref de juiste maatregelen om de laadsnelheid van je mobiele website te beperken. Naast de snelheid op zich, is het ook een dankbaar aspect voor het dataverbruik van je bezoekers, wat dan weer een positieve impact zal hebben op hun telefoonrekening.

Uit een uitgebreid onderzoek van Google blijkt bovendien dat zo’n 42% van de Nederlanders verwacht dat een website even vlot functioneert op een mobiel apparaat als op een desktop computer. (geen Belgische data beschikbaar)

Zoekintentie!
Mobiele gebruikers hebben doorgaans ook een andere zoekintentie. Die zoekintentie reflecteert zich in het feit dat zo’n 40% van de mobiele zoekopdrachten lokaal getint zijn. Zorg er dus ook voor dat jij de juiste – lokaal getinte – content op je website hebt.

Op mobiele apparaten wordt er ook vaker gebruik gemaakt van Google Suggest (de dropdown die je te zien krijgt bij je zoekopdrachten). Logisch ook, mobiele gebruikers willen liever niet teveel typen en kiezen maar al te graag voor de makkelijke oplossing die hun wordt voorgeschoteld.

Conclusie
Het aandeel van mobiele bezoekers groeit elke dag en het ziet er niet naar uit dat hier snel verandering in komt. Ga dus snel aan de slag om ook hen een optimale gebruikerservaring te garanderen. Op termijn zal je er ongetwijfeld de vruchten van plukken. In een reeks volgende blogposts gaan we enkele verdere tips geven hoe je dit concreet kan aanpakken.

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!