Een blik op mobile: 5 handige starttips & de impact op jouw bedrijf

The State of Mobile

Gisteren kon je al lezen hoe In The Pocket denkt over mobile in 2014 en kreeg je de grootste verschillen tussen Apple en Android voorgeschoteld. In het tweede deel van “The State of Mobile 2013” verklapt het mobile agency 5 dingen die je zeker moet weten vooraleer je aan een eigen app begint en toont het aan hoe mobile ook jouw bedrijf kan veranderen.

5 dingen die je moet weten voor je aan een app begint

Iedereen wil tegenwoordig een app hebben, maar de ontwikkeling hiervan is allesbehalve simpel. Daarom legt Christophe Rosseel, Operations Manager bij In The Pocket, uit aan welke 5 essentiële dingen je zeker moet denken voor je begint.

1. Je hebt minstens 7 specialisten nodig
Een interaction design expert, een mobile designer, zowel een iOS als een Android ontwikkelaar, een web/backend ontwikkelaar, een test engineer en uiteraard ook project manager die stevig in zijn schoenen staat zijn onontbeerlijk om je app tot een goed einde te brengen.

2. “Web or native?” is de verkeerde vraag
Een native app hoeft niet 100% native te zijn, niets weerhoudt je ervan om toch ook webtechnologie te gebruiken.

3. Te veel koks helpen de soep om zeep
In de ontwikkeling van een app zijn vaak heel wat personen betrokken. Daarom is het van cruciaal belang om duidelijke opdrachten en deadlines op te stellen. Want apps kan je niet zoals websites on the fly aanpassen, die moeten goed zitten vanaf het prille begin.

4. Apple werkt mysterieus. Android werkt gewoon.
Apple heeft heel wat guidelines, en die interpreteren ze graag in hun voordeel. Hou er dus rekening mee dat je nooit helemaal zeker bent dat je app meteen goedgekeurd wordt. Bij Android staat je app daarentegen in een handomdraai tussen de rest in Google Play.

5. Mobile beweegt snel, en jij moet mee.
Zowel op het vlak van hardware als van software vernieuwt de mobile wereld iedere dag opnieuw. En je moet tijdens het ontwikkelen al mee op de kar springen, om te voorkomen dat je app al outdated is nog voor hij op de markt komt.

Mobile apps

Hoe mobile ook jouw bedrijf verandert

Het mobiele landschap van vandaag lijkt sterk op dat van het internet in de late nineties: er is een explosieve groei bezig met voortdurende innovatie. En om met die innovaties mee te kunnen, moet er heel wat geïnvesteerd worden. Een app moet vandaag de dag meer zijn dan enkel een gimmick: het moet tegemoetkomen aan noden, of simpel weg nuttig of fun zijn.

Mobile kan zo goed als alle industrieën helemaal op zijn kop zetten, en dat is vooral gevaarlijk voor grote bedrijven: zij onderschatten deze evolutie vaak, waardoor kleinere start-ups hun op veel vlakken voor zullen zijn. Want hoe vaak gebruiken we tegenwoordig WhatsApp in plaats van een old fashioned smsje te sturen?

Ook op de werkvloer kan mobile heel wat veranderen. Iedereen gebruikt tal van apps in zijn vrije tijd, dus waarom zouden we die lijn niet doortrekken naar kantoor? Deze “consumerization of enterprise”, zoals het fenomeen genoemd wordt, zal niet van vandaag op morgen plaatsvinden, maar kan op lange termijn wel voor heel wat meer efficiëntie zorgen.

De opportuniteiten op vlak van mobile zijn op dit moment immens, maar je moet als bedrijf wel de moed hebben om te veranderen, om zo ook de komende jaren mee te spelen aan de top van de concurrentiestrijd.

Voor het volledige rapport “The State of Mobile 2013” kan je terecht op de website van In The Pocket.

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!