De malheurs van een carousel

shouldiuseacarousel_creativeskills_petrabeeckxEen carousel slider. Op de ene plek hoogst onaangenaam, op de andere best handig. Ik vind de rotatie in de reisfoto’s van Muradosmann en zijn lief helemaal niet storend. Maar in mijn zoektocht naar een nieuwe droogautomaat raakte ik, net zoals Jakob Nielsen, volledig van de wijs door de homepage slider van Siemens.

Wat vinden jouw bezoekers van een carousel 

Zullen we carousels dan beter niet meer gebruiken? Jammer toch, je kan er zo veel informatie in kwijt. Helaas. Volgens Jared Smith gebruik je een carousel slider beter niet. Op shouldiuseacarousel.com  legt hij uit waarom, en delen enkele andere experts in online usability zijn mening. Vermijd de slider vooral op je homepage, luidt het gezamenlijke verdict. Zo’n draaimolentje is dus een foute keuze voor je homepage navigatie. Je bezoekers kijken er toch niet naar of raken zo gefrustreerd dat ze je website verlaten. Een slider blijkt ook nefast voor SEO. Dus? Weg ermee!

Wat zet je in de plaats

Rest ons alleen nog de vraag welke alternatieven er zijn.

  • Gebruik voor je homepage gewoon een knappe statische banner, of meerdere aantrekkelijke foto’s vergezeld van een kwalitatieve tekst.
  • Of ga nog een stap verder, en filter je homepage content op basis van de kenmerken van de surfer. Zoals locatie bijvoorbeeld. Of het surfgedrag van een vorig websitebezoek.
  • En voor de echte koppigaards onder ons: als je toch een carousel wil gebruiken, beperk je dan tot 2 slides, die snel laden, niet automatisch roteren én een duidelijke navigatie vertonen. Zoals dit voorbeeld van 3suisses.be. En vergeet niet dat de inhoud relevant moet zijn voor àlle homepage bezoekers.

3 SUISSES slider_carousel_creativeskills_petrabeeckxjpg

Meer over webdesign

Meer tips lees je in het artikel 8 webdesign trends voor 2014.

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!