De 5 grootste fouten van Steve Jobs

bite_that_apple_steve_jobs_wallpaper1920x120011

Wie heeft jou ooit verteld dat je geen fouten mag maken? Wie trok systematisch punten af voor elke dt-fout die je op een examen neerpende? Inderdaad…, we hebben geleerd fouten te zien als een mislukking. Want ook al hadden onze leraren het beste met ons voor, er werd ons te weinig verteld dat we fouten moeten maken om bij te leren.

Vooral Amerikaanse ondernemers zijn fier dat ze eens tegen de muur zijn geknald. Zo vertelt Peter Sims op de blog van Harvard Business Review over Howard Schultz die ooit het idee had om de Europese koffiecultuur naar Amerika te brengen. Hij opende een zaak waarin geen stoelen stonden, de menu’s in het Italiaans geschreven waren en er non-stop opera werd gedraaid. Je raadt het al? Het draaide uit op een flop. Maar dankzij de gemaakte fouten ging het al stukken beter bij zijn tweede zaak: Starbucks. Iedereen weet hoe groot deze vandaag is.

“Zelfs Steve Jobs was niet onfeilbaar, en gelukkig”, schrijft Sims. We linken meteen de Apple-successen aan zijn naam. Maar deze zouden er niet geweest zijn zonder deze vijf grote flaters:

1. John Sculley rekruteren als CEO van Apple.

Hoe Jobs de ceo van Pepsi-Cola heeft overtuigd om bij Apple te komen werken, is een beroemde quote geworden. “Wil je de rest van je leven gesuikerd water verkopen? Of wil je met mij de wereld veranderen?” Sculley stemde uiteindelijk in… en overtuigde 2 jaar later het directiecomité om Jobs te ontslaan.

2. Geloven dat Pixar een groot hardware bedrijf zou worden.

Toen Steve Jobs in 1986 de grafische studio’s Pixar van LucasFilms kocht voor 10 miljoen dollar, dacht hij dat het bedrijf kon uitgroeien tot het volgende grote hardware bedrijf. Hoe visionair hij ook genoemd mag worden, hij had niet kunnen inbeelden dat de animatiefilmdromen van medeoprichters Ed Catmull en John Lasseter tot Toy Story en andere grote kassuccessen zouden leiden.

3. De juiste markt niet kennen voor NeXT computer.

Toen NeXT computer in 1996 werd verkocht aan Apple voor 429 miljoen dollar was Jobs een van de weinige die geloofde in het bedrijf. Voor alle experts was het duidelijk dat het bedrijf moeilijk de juiste markt en klanten vond. Ook Jobs begon nadien te twijfelen, getuige dit filmpje.

4. Verschillende gefaalde producten lanceren.

Ken je de Apple Lisa nog? Of Macintosh TV, The Apple III, The Powermac g4 cube? Natuurlijk niet. Dit zijn de gefaalde producten van Apple. PC Mag.com somt er 7 op en FastCo vindt er niet minder dan 26! Wat blogauteur Sims er uit leert: “Mensen zullen de vele kleine gokjes en mislukkingen vergeten zolang je maar slaagt in je grootste doelen.”

112752-apple-ceo-jobs-introduces-rokr-a-mobile-phone-with-itunes-during-event

5. Pixar snel proberen te verkopen.

Na 5 jaar Pixar wilde Jobs er van af. Hij had er 50 miljoen in geïnvesteerd en wilde deze zo snel mogelijk recupereren. Maar noch Bill Gates, noch Larry Ellison of andere strategische partners hapten toe… wat uiteindelijk zijn geluk werd. In 2006 betaalde Disney 7,4 miljard dollar voor het animatiebedrijf.

Bron: http://blogs.hbr.org

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!