CycleLux. Het verhaal.

Fiona Mandos Cyclelove

Ergens vorige week midden in de nacht, na meer dan vijftig uren dag.

F: Nog het persbericht en we zijn klaar!
J: Wat zetten we daarin?
F: Waarom we dit project gestart zijn.
J: Waarom was dat ook alweer?
F: Euhm.

Stilte.

Het was nooit mijn droom ooit een online shop te openen. Maar ik denk dat het zo gebeurde.

De dag voor ik besloot ontslag te nemen, ging ik koffie drinken met James van CycleLove en we belandden een discussie over mijn huivering tegenover de excessen van user generated content. Ok. Het was geen discussie. Het was een monoloog. Een vurig pleidooi om dit alstublieft soms in te perken. Plots hadden we een geweldig idee. Simpel. Niks nieuws. Maar iets dat we allebei graag zouden willen doen. Een dag later was er een naam, twee dagen later een prototype. We wilden het idee van een lean start-up in de praktijk brengen. Maar op dag drie beseften we dat onze razende snelheid een launch in de winter zou betekenen. En elke user generated mening zou dit afraden.

Het enthousiasme in ons project was een doorslaggevende factor in mijn ontslag. Ik wilde iets doen. En graag met CycleLove. Veel ideeën. We willen experimenteren. Verschillende dingen doen, kijken wat werkt en dat blijven doen. Ik denk dat een online shop ons het experiment leek dat het snelst geld zou opbrengen.

De eerste fase was op zich niks nieuws voor me. De marketing en branding van een nieuw bedrijf, concepten, content creatie, copy, project management, art direction. Ik bleef op mijn terrein waar ik al zeven jaar op rond cruise. Maar amaai. Wat een verschil om dit plots allemaal voor jezelf te doen. Op een start-up bijeenkomst kreeg mijn gelukzalig gevoel een naam: Condensed decision making.

“Ik heb een idee. Ik doe het!” (het logo aan de binnenkant van het T-shirt printen, iconen die rebels overal overheen sneeuwen, een grap in de saaie terms and conditions, …) is zoveel motiverender dan “Ik heb een idee, even vragen wat mijn director ervan denkt, en dan wat veiligheidsmaatregelen van de account, die nog wat aangescherpt worden door de klant.” Ook zoveel enger. Dus tegelijkertijd minder, maar ook meer begrip voor veiligheidsmaatregelen van klanten, nu ik weet hoe het voelt als het over je eigen (spaar)geld gaat.

Daarom is nepotisme even de max. We werkten vooral samen met vrienden. Zowel de twee designers als al de merken in onze shop zijn lieve mensen. Aan hen durf je iets meer vragen te stellen, hun feedback is echt welkom en het wederzijds vertrouwen is groot. Maar om vriendschappen veilig te stellen, deden we niet aan vriendenprijzen. Wel aan iets langere betalingstermijnen. Dankjewel Penelope en Duane!

Door er zo intensief en zo dicht met de neus op te werken, vergeet ik vaak hoe zot dat is dat we dit onder ons tweetjes op zo een korte tijd klaar speelden. Wij twee samen. Wij kunnen dit. Enkel de iconensneeuw op de website en de foto’s waar we allebei op staan, komen niet van ons. Al de rest deden wij. Het idee, de website, de eigen producten. Maakten wij. Zijn wij.

Er komt trouwens heel veel kijken bij zo winkeltje spelen. Terms and conditions, shipping, logistics, betaalsystemen, responsive, packaging, press, SEO, foto shoots, project management, … Dus naast de condensed decision making, ook wel veel elaborated spreadsheets. Twee maanden geleden was ik nog bang dat ik niks zou kunnen bijdragen aan een Engelstalige blog en nu druk ik op publish as if it nothing is. Het is trouwens geen Christmas ball maar een bauble!

Op zes weken tijd, startte ik aan vijf projecten en vier websites. En werkte ik 250 uren in een hotel.
En nog blijft dat gevoel dat het niet genoeg is. Niet goed genoeg. Niet snel genoeg.
Ik moet nog veel leren… En minder stressen. MAAR DAS WEL MIJN GELD HE!

Wat er nu uiteindelijk in het persbericht stond?  Ik besliste erg condensed waarom CycleLux bestaat. Om jullie leven gemakkelijker te maken. Uiteraard. ;-)
Of zoals mijn business partner het beter verwoordt op zijn blog, de zwakte van het verhaal is dat we op het einde te moe waren om het te vertellen. Ook al weet je hoe het moet en predik je het belang ervan al jaren, soms maak je fouten…

Vier websites?

www.cyclelove.net is James zijn blog waar ik nu partner van ben.

www.cyclelux.cc is onze online gift shop.

www.bestbike.cyclelove.net is een site die we letterlijk op acht uur in elkaar staken.

www.mandosgreig.com is de site die ik die zelfde dag maakte omdat we ergens naartoe wilden verwijzen. Als we nu deze website openen, krijgen we nog steeds de slappe lach. Vooral omdat we beseffen dat het nog even zal duren voor we tijd hebben om onze eigen site meer te maken dan een word document. Ach ja.

Fiona Mandos Cyclelove

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!