Creativity World Forum 2011: “Failure + Context + Tweaking”

Vorige week vond in Hasselt het Creativity World Forum 2011 (CWF) plaats. Het Creativity World Forum is een jaarlijks congres over innovatie en creativiteit, en staat garant voor een aantal boeiende sprekers, een publiek met een creatieve mindset en veel inspirerende gedachten. Dit jaar was het de derde keer dat het Creativity World Forum plaatsvond in België, het sprak dus voor zich dat Creativeskills.be van de partij was.

Tijdens de twee dagen dat het Creativity World Forum plaatsvond was er minstens één ding duidelijk: er was veel te doen. Heel veel. Workshops, keynotes, 7-minute speakers, de e-culture fair, en ga zo maar door. In deze waterval aan inspiratie, ontdekken van nieuwe en het bevestigen van oude inzichten waren er toch minstens drie grote lijnen te ontwaren. Creativeskills.be zet deze graag even op een rij:

Failure

Falen, falen, falen. Het is een woord dat terugkwam bij een heel aantal sprekers. Jimmy Wales, oprichter van Wikipedia en tevens de eerste spreker, vertelde over hoe hij door te falen in verschillende tech-startups uiteindelijk tot Wikipedia is gekomen. Wales zette daarmee de toon voor een aantal sprekers, waarbij de belangrijkste boodschap vooral was dat je dingen moet doen met vallen en opstaan. Vaak hoor je enkel de succesverhalen, maar we moeten als samenleving minder bang zijn om te falen. Naar het einde van de tweede Creativity World Forum dag toe werd er rond dit topic nog een niet onbelangrijke nuance gemaakt door Bart Becks, de man achter SonicAngel. Zijn punt was dat we niet moeten bezig zijn met falen op zich, maar vooral moeten werken aan dingen waarin we geloven. Door te focussen op een bepaald doel zal je sowieso falen op weg naar dat doel. Falen is een inherent deel van dingen doen, maar het mag uiteraard geen doel op zich worden.

Context

Het belang van context in creativiteit speelt op verschillende vlakken. Jamie Anderson benaderde context op persoon-niveau. Zijn argument was dat je nog zo creatief mag zijn als je wil, als je geen contacten hebt met andere mensen kan je nooit met ideeën naar buiten komen. Zonder een team of mensen die je steunen kom je nergens. Een zeer gelijkaardig punt werd gemaakt door Keith Sawyer, die samenwerking en het werken in team zag als een essentieel onderdeel om creatief bezig te zijn.

Meer op product of dienst niveau telt het belang van context ook door. Praten met je eindgebruikers en mensen betrekken bij het ontwerpproces zijn belangrijker dan ooit. Jamie Anderson gebruikte hierbij Lady Gaga als voorbeeld. Anderson haalde aan dat de globale trend is om steeds minder muziek legaal te kopen, maar toch zien we dat de verkoop van Lady Gaga haar muziek gigantisch groot is. Een reden hiervoor is dat Lady Gaga een intieme relatie met haar fans heeft opgebouwd via verschillende sociale media kanalen. Door deze intieme band ontstaat er een vorm van ‘vriendschap’, en stelen doe je niet van vrienden – waardoor de fans de muziek legaal aankopen. Zeker geen waterdicht voorbeeld, maar het geeft wel aan wat het belang is van het kennen van de bredere context waarbinnen je iets de markt opgooit. Slim inspelen op die context is de boodschap, wat ook de kern van de presentatie van Nick De Mey – de man achter Board of Innovation – was.

Tweaking

Het was de laatste keynote spreker van de eerste dag, Malcolm Gladwell, die ‘tweaking’ naar voor schoof. Het argument van Gladwell was dat wanneer iemand met een succesvol ‘nieuw’ idee op de markt komt niet per sé de eerste moet zijn die met dat idee naar voor komt. Het voorbeeld dat Gladwell hiervoor gebruikte is Apple. Een substantieel deel van de Apple producten zijn producten die reeds langer op de markt waren, maar gebracht op een andere manier. Denk aan de iPod, die enkele jaren na de eerste mp3 spelers werd gelanceerd. De computermuis, die al enige tijd bij Xerox PARC (Palo Alto Research Center), bestond maar succesvol op de markt is gebracht door Apple. De analyse van Gladwell toont aan dat je niet moet proberen eerst te zijn met een idee, maar dat je de derde moet zijn. Uiteraard moet dit met een korrel zout genomen worden, maar waar Gladwell vooral op duidt is dat de tijd dat er een premium werd gegeven voor bedrijven of personen die als eerste met een idee voor de dag komen voorbij is. Het komt er op aan de juiste combinaties te vinden en die op een vernieuwende manier bij elkaar te brengen. Tweaken dus, en voortbouwen op anderen hun werk, in plaats van keer op keer het wiel terug proberen uit te vinden.

Dit laatste punt leunt zeer sterk aan bij wat we zien gebeuren in open source software en open design, waar een aantal sprekers, met Jimmy Wales voorop, naar verwezen. Doordat we meer ‘open’ toegang hebben tot informatie en data moet het tweaken van Gladwell zeker serieus genomen worden. Een vraag die bij velen direct naar voor komt is wat er op dat moment gebeurt met zaken zoals het gevestigde patenten systeem. Toen deze vraag aan Malcolm Gladwell werd gesteld was het duidelijk dat daar (nog) niet direct een antwoord op te formuleren valt, en een zeer essentieel – doch zeer delicaat – onderwerp blijft.

Het Creativity World Forum was een groot succes. Inhoudelijk viel het wel op dat het voor de organisatie en de sprekers moeilijker wordt om het publiek te bekoren. Zeker omdat een substantieel aandeel van het publiek blogs leest, naar TED talks en dergelijke kijkt, via sociale media op de hoogte gehouden wordt van de laatste trends, etc. Toch is het Creativity World Forum erin geslaagd een aantal nieuwe dingen naar voor te brengen en was er sowieso voor de brede waaier van aanwezige profielen – zei het tech-geeks, business-geeks, designers, hipsters, developers of studenten – een voor hen boeiend en bruikbaar moment te vinden.

Hieronder een aantal fragmenten van de hoofdsprekers en eveneens de 7-minute talks, te beginnen met dit sfeerfilmpje:

Creativity World Forum 2011 – General Atmosphere

Peter De Cupere 7min Speaker – Creativity World Forum 2011

Edushock 7min Speaker – Creativity World Forum 2011

Frederik De Wilde 7min Speaker – Creativity World Forum 2011

Nick De Mey 7min Speaker – Creativity World Forum 2011

Nomadz 7min Speaker – Creativity World Forum 2011

Mobile Vikings 7min Speaker – Creativity World Forum 2011

Jan Van Mol 7min Speaker – Creativity World Forum 2011

Joseph d’Haens 7min Speaker – Creativity World Forum 2011

Julien Penders 7min Speaker – Creativity World Forum 2011

Mario Fleurinck 7min Speaker – Creativity World Forum 2011

Material Source 7min Speaker – Creativity World Forum 2011

Adriano Marques 7min speaker – Creativity World Forum 2011

Bo Stjerne Thomsen 7min Speaker – Creativity World Forum 2011

Erwin Hermans 7min Speaker – Creativity World Forum 2011

Ruben van der Laan 7min Speaker – Creativity World Forum 2011

Johan LAVRYSEN 7min speaker – Creativity World Forum 2011

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!