Boek ‘Groei door Designmanagement’ gelanceerd

Groei door designmanagement: een strategie die werkt

Bedrijven die duurzaam willen groeien hebben het in deze economisch lastige tijden niet gemakkelijk. Hoe kunnen bedrijven groeien en welke instrumenten zetten ze daarvoor in? Welke aanpak werkt?

In het nieuwe boek Groei door Designmanagement getuigen acht Vlaamse bedrijven dat designmanagement e?e?n van de instrumenten kan zijn die ondernemingen kunnen inzetten om het verschil te maken.

Dit boek is het resultaat van het gelijknamig proefproject, gesteund door Agentschap Ondernemen in het kader van VIA 2020.

Acht bedrijven kregen tijdens het proefproject coaching van Flanders InShape en van verschillende dienstverleners om designmanagement op maat van hun bedrijf te implementeren. Alle acht cases – uit heel diverse sectoren – komen in het boek aan bod en ook de designcoaches lichten hun specifieke aanpak toe in tekst en in beeld. Hoewel er geen groeicijfers meegegeven worden, lijken de projectdeelnemers toch duidelijk resultaten te noteren: omzetstijging, groei van klanttevredenheid, toegang tot nieuwe markten, versterkte motivatie van de medewerkers en succesvolle samenwerking met experten, enzovoort.

Ook minister-president Kris Peeters bevestigt dit in zijn voorwoord: “Voor mij is dit boek een mooi bewijs dat design veel meer is dan vormgeving alleen; dat designers oplossingen kunnen aanreiken die veel verder gaan dan een fysiek product. Het is ook een bewijs dat de toegepaste creativiteit die design is, kan bijdragen tot groei.”

Na een uitgebreide inleiding over designmanagement en de waarde ervan, lichten de auteurs vier belangrijke bouwstenen van designmanagement toe, telkens met voorbeelden en praktisch toepasbare tips. Kennelijk is ‘coherentie’ het kernbegrip in dit boek en in designmanagement tout court. Designmanagement toepassen betekent onder andere dat een bedrijf ervoor moet zorgen dat alle zogenaamde touchpoints of contactpunten met de klanten een coherent geheel vormen.

Vervolgens komen de acht cases aan bod. Ze verschillen erg van elkaar en toch komt daar duidelijk het belang van dat coherent geheel weer naar boven. Het boek levert een aantal inzichten en nuttige tips maar het ziet ernaar uit dat professionele coaching nog niet meteen overbodig zal worden.
Dit boek is uitgegeven als resultaat van een proefproject en claimt zeker niet om nu he?t Nederlandstalig standaardwerk over designmanagement te zijn. Toch steekt de lezer er veel van op en de voorbeelden ondersteunen de theorie. Wie geboeid raakt door dit onderwerp vindt trouwens inspiratie in de fraaie literatuurlijst achteraan.

Groei door Designmanagement is het derde boek van Flanders InShape, het Vlaams kenniscentrum voor design in innovatie, opgericht door en voor de Vlaamse industrie. Eerder verschenen de boeken Het verhaal achter nieuwe producten, Toegevoegde waarde door productontwikkeling en industrieel design (2009) en Cecilia’s keuze, Human Centered Design, Ontwerpen met meerwaarde op basis van gebruikersinzichten (2011).

Groei door Designmanagement – Uitgeverij Yin Books – ISBN 9789491233098
Prijs: 29,50 euro (bestellen kan via mail naar [email protected])

550064_445988502136194_574170859_n

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!