Belgische start-up Kopterman verovert het luchtruim

Kopterman
Kopterman

Startup duo in Antwerpen

Wie de studio van Kopterman in designcenter De Winkelhaak te Antwerpen binnenstapt, ontmoet 2 creatievelingen die grafische vormgeving meer dan in de vingers hebben, en zich recent ook uitleven op de afstandsbediening van bestuurbare multicopters. Seppe Koop en Alex Daems richtten uit liefde voor zweef- en modelvliegen Kopterman op, om high-end video- en cinematografische beelden uit de lucht te maken. Kopterman is een recent onderdeel van Albino, een graphic design bureau dat het duo startte in 2006 en nog steeds actief is. De mannen opereren steeds als team: Alex als camera operator en Seppe als piloot.

Hoe moeilijk is het om Kopterman in België op te richten?

Seppe Koop: “Het idee is op zich niets nieuws. Het spreekt voor zich dat een camera monteren op een modelvliegtuig of helicopter leuke beelden kan opleveren. Het bedrijf ‘Flying Cam’ uit Luik doet dit al sinds 1988 en is ondertussen een referentie op wereldvlak. Toch wilden we één en ander bekijken alvorens de stap te wagen. Na een relatief uitgebreide concurrentie- en klantenanalyse was onze conclusie dat er toch een redelijke vraag is naar dit soort beeldmateriaal, maar dat het aanbod nog niet toegankelijk genoeg is voor productiehuizen, regisseurs en DoP’s. Maar het is vooral Christophe Nuyens, een vriend en zakenrelatie, die als Director of Photography werkt aan verschillende fictiereeksen in de Vlaamse audiovisuele scene, die ons overtuigde om de sprong te wagen. Daarnaast biedt België onrechtstreeks steun met het ‘Tax Shelter’ systeem, waardoor onze klanten bij een productie een beperkter financieel risico nemen. Zo komen in het Belgische audiovisuele landschap grotere budgetten vrij, en kunnen wij, ondanks de hogere dagprijs, ingehuurd worden. We zien Kopterman echter niet beperkt tot de Belgische markt alleen.”

 Foto: Anna Vanaerschot
Foto: Anna Vanaerschot

Up in the air

Ligt er veel druk op het succes van Kopterman?   

Seppe Koop: “De investeringskosten zijn hoog en het risico op schade is zo mogelijk nog hoger, wat maakt dat opnames stressvol kunnen verlopen. Zeker bij snel en laag vliegen op plaatsen met veel obstakels. Een crash is natuurlijk uit den boze, maar op langere termijn quasi onvermijdelijk. Onze eerste vlucht, bij de fabrikant in Slovenië, dreigde al verkeerd af te lopen. De koude temperaturen zorgden voor verlaagde capaciteit van de accu. Daardoor viel op het einde van de vlucht de spanning plots weg en stortte het toestel in 2 meter hoge diepsneeuw. Gelukkig brak de sneeuw de val en was er geen schade. Intussen worden we al geruggensteund door heel wat uren vliegervaring. Vooral het wetgevende kader zorgt nu voor moeilijkheden. Gezien we vliegen op zeer uiteenlopende plaatsen, beschouwt de wetgever ons toestel als een luchtvaarttuig. Wat maakt dat er een registratie, een luchtwaardigheidsattest, een verzekering, een gebruikshandleiding, een vlieglicentie en een resem schriftelijke toelatingen nodig zijn alvorens we mogen te werk gaan. Het luchtruim is bovendien een nationale bevoegdheid. Bijgevolg verschilt de regelgeving voor onbemande toestellen in elk land. En wat ons op dit moment nog het meest parten speelt: het wettelijk kader in België is onduidelijk. Er wordt door onze belangenorganisatie (BeUAS) achter de schermen wel hard gewerkt en we hopen op éénduidigheid voor de verkiezingen van 2014. Hoewel we in Noord Europa en het Verenigd Koninkrijk reeds volledig legaal kunnen vliegen met onze BNUC-S licentie, verwachten we ons dus nog niet meteen full timeop Kopterman te kunnen richten.”

Meer Kopterman

Momenteel draait Kopterman luchtbeelden voor WELP, een Belgische horrorfilm van Jonas Govaerts die volgend jaar uitkomt. Meer ontdek je via de Kopterman Facebook en showreel:

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!