Passie voor design ligt aan de basis van het overkoepelend label Belgium is Design, dat de unieke kenmerken van Belgische kunst en vakmanschap in de kijker zet. Het is een gemeenschappelijk initiatief van de drie Belgische regio’s, waarin diverse instellingen , zoals Wallonie-Bruxelles Design Mode, DesignVlaanderen en MAD Brussel – Centrum voor Mode en Design verschillende designacties in binnen- en buitenland organiseren. De Vlaamse, Waalse en Brusselse exportbevorderende diensten – Flanders Investment & Trade, AWEX en Brussels Invest & Export– verlenen hun enthousiaste ondersteuning.
Waarom een overkoepelend initiatief?
Er zijn geen grote culturele en sociale verschillen in België. Zowel Brussel, Vlaanderen als Wallonië hebben getalenteerde designers in huis. Hun talent overstijgt taal en culturele grenzen en vertegenwoordigt een unieke stijl. Bovendien maakt eendracht macht. Een gemeenschappelijk initiatief, over de regiogrenzen heen, maakt van Belgisch design een sterker en krachtiger merk. Denk maar aan het imago van die andere export-reus, de Belgische mode.
Milan Design Week
En een krachtig imago heb je nodig, op de Milan Design Week bijvoorbeeld. Elk jaar voor veel Belgische bedrijven een must. De vakbeurs, met een parallel programma in de stad, is wereldwijd het belangrijkste designevenement. Jaarlijks verzamelt er zich de internationale designwereld, alsook de pers en inkopers. Daarom ondersteunen diverse overheden die Belgische aanwezigheid en proberen ze via dit Belgium is Design-platform nieuw talent te stimuleren om internationaal te ondernemen. In Milaan slaan de drie regio’s de handen in mekaar en promoten ze Belgisch design onder één vlag.
Dit jaar, net zoals in 2012, trekken de Belgische ontwerpers terug naar de schitterende locatie van La Triennale di Milano. Tegelijkertijd blijft de aanwezigheid op de SaloneSatellite bestaan, het internationale platform voor opkomend designtalent gepromoot door Cosmit, de organisatie achter de meubelbeurs. SaloneSatellite is voor menige Belgische ontwerpers een springplank naar de internationale markt.
De prestigieuze locatie van La Triennale di Milano en de SaloneSatellite zijn de twee locaties waar dit jaar het werk van ongeveer 55 deelnemers tentoongesteld zal worden. Het geheel vertegenwoordigt een breed scala van ontwerpers, studio’s, werkplaatsen, designbedrijven, fabrikanten, editeurs en andere partners.
Een must-see is The Toolbox, de tentoonstelling die zal plaats vinden in Galleria C van La Triennale. Dezelfde thematische aanpak werd gehanteerd bij de selectie van jonge Belgische ontwerpers aanwezig op de SaloneSatellite. Het geheel geeft een vrij goed overzicht van de hedendaagse vormgeving in België, in al zijn facetten, ook economisch. Dit project is overigens een eerbetoon aan Henry van de Velde (1863-1957), een Belgische kunstenaar, ontwerper en architect. Een Europees voorloper wiens werk heeft bijgedragen tot de huidige economische en culturele modellen van modern design.
Uiteindelijk is design zoveel meer dan onderzoek, creativiteit en innovatie. Design betekent ook knowhow, technische kennis en werkgelegenheid. Naast de nieuwe en recente producten, ontworpen en geproduceerd in België (met enkele mooie voorbeelden van interregionale samenwerking), is er ook aandacht voor samenwerking tussen designers, ateliers, de kleine en middelgrote ondernemingen. De lokale, nationale en internationale bedrijven fungeren als echte incubators voor inventiviteit, en zijn belangrijke instrumenten voor de productie. De ‘toolbox’ van de Belgische design, zoals dit in de tentoonstelling in de Triennale di Milano en op de collectieve stand op SaloneSatellite getoond wordt, bevestigt de creativiteit in ons land en gidst ons door het designproces van ontwerp tot fabricatie in ons eigen België.