Belgische e-commerce labels, een kort leven beschoren?

In 2011 kocht 46 procent van de Belgen iets online. Dat scheelt slechts 1 procent met het jaar ervoor, maar er werd wel een kwart meer gespendeerd: gemiddeld 163 euro per maand. Het online aankoopgedrag van de Belgen zit in de lift. Van de crisis geen spoor te merken. Binnen, maar ook buiten de landsgrenzen, stijgt het gemiddeld budget per Belg voor virtueel winkelen. Het is dus van belang dat de online consument zich veilig voelt in de e-shop.

Slechts 5% van de webshops in België in orde

Maar uit een onderzoek begin dit jaar, van BDMA en Safeshops.be, blijkt dat amper 5% van de webshops in België beantwoordt aan de wettelijke eisen. BDMA is één van de grote marketingplatformen in België en verenigt 450 bedrijven, zowel agencies als klanten, actief in direct marketing. Safeshops is een initiatief van een aantal toonaangevende Belgische webshops, waaronder Coolblue.be, Vente-Exclusive.com, en Yves-Rocher.be, en presenteert zich als het aanspreekpunt voor ondernemers en consumenten, én behartigt de belangen van beiden inzake wetgeving en veiligheid bij online aan- en verkoop in de Belux.

Spiegeltje aan de wand… wie heeft het beste e-commerce label van dit land?

Safeshops brengt echter meteen raad en lanceert een kwaliteitslabel om de online shopper de weg naar de zekerheid te wijzen, geïnspireerd door het Nederlandse Thuiswinkel.org dat gekend is door 70% van de Nederlanders. Webshops, die lid zijn van de beroepsvereniging en die het verdienen omwille van inspanningen op veiligheid van gegevens, privacy, betaalwijze krijgen het label uitgereikt. In hetzelfde straatje vind je ook het E-commerce label van Unizo en het becommerce.be label van BeCommerce, de grote tegenstrever van Safeshops.be die op de aanhang van bijvoorbeeld 3suisses.be, Fnac.be en Carrefour.eu kan rekenen. Feweb, de Federatie voor Webbedrijven, vertelt op haar site ook over het ‘mylabel’ van Feweb-lid MyLex, dat staat voor ‘100% juridische zekerheid’. Daarnaast promoot Feweb het eigen ‘Webscan by Qfor for Feweb’, maar dit is eerder een kwaliteitslabel voor webbedrijven en niet voor individuele websites. Allerhande initiatieven dus die bedoeld zijn om het vertrouwen van de online consument op te krikken.

Er zijn teveel e-commerce labels op de markt

Helaas ziet diezelfde consument door het bos de bomen niet meer. Er zijn vandaag te veel labels, en zijn ze ook te weinig verspreid. Momenteel schatten webbuilders de waarde blijkbaar laag in, en ondergaat slechts een klein deel websites een webscan om een label op hun site te mogen kleven. Waarom worden de e-commerce labels niet opgepikt? Zijn ze te duur voor de ondernemer of te onbekend bij het grote publiek?

Sinds de lancering van ‘mylabel’ 2 jaar geleden, zijn er slechts 75 webshops die ermee pronken. Al kreeg het deze zomer nog een facelift, vermoedelijk een goede poging om het kenteken aantrekkelijker te maken voor webbuilders. ‘Mylabel’ is dan ook redelijk duur – om en rond 500 euro per jaar exclusief verleningskosten, in vergelijking met het kwaliteitslabel van Unizo, dat 153 volgelingen telt en waarbij de aansluitkost per jaar gaat van 350 euro voor niet-leden tot 250 euro voor leden. Jaarlijks komt er maximum 100 euro bij. Safeshops, dat zijn etiket een jaar geleden voor de eerste keer uitreikte en nog maar weinig awareness geniet, vraagt 450 euro voor de aansluiting en een bijkomende jaarlijkse abonnementkost van 250 euro. BeCommerce is opgericht in 2005 en haar stempel wordt intussen gedragen door 236 e-shops en vraagt er hen de volle 550 euro voor.

Op welk label kan de consument het meest vertrouwen? Voor welk merk kiest de webdeveloper best? Zijn al die labels wel zo heilig? Houdt de versnippering van verschillende verenigingen, elk met een eigen merk, het risico in dat websites van de leden gefavoriseerd worden? En worden webshops, eens eigenaar van één der e-commerce labels, later nog opnieuw doorgelicht? Vergelijk het met een rijbewijs, waarbij ik al jaren voorstander ben van een “opfrisexamen” om de verkeersveiligheid optimaal te garanderen. Hoe blijft de veiligheid voor webgebruikers verzekerd?

Het streven naar één label

Alle hoop op de E-commerce Association Europe (EAE), dat dit voorjaar actief werd en de belangen van entrepreneurs en consumenten voor online transacties in gans Europa behartigt. In de Raad van Bestuur zetelt onder andere de Belgische Carine Moitier, tevens directeur bij BeCommerce. Zouden de bestuursleden van EAE het aandurven één über kwaliteitslabel te lanceren, dat in het belang van de consument alle kleintjes van tafel veegt? Betekent dit de dood van de Belgische labels of is er ruimte voor samenwerking met de Europese koepelorganisatie? Slaan de Belgische initiatieven de handen in mekaar voor één duidelijk .be-label of bouwen ze verder aan de inhoud en bekendheid van hun eigen merk?

In afwachting van één alom gekend Belgisch of Europees e-commerce label, zijn er genoeg andere manieren om betrouwbaar over te komen en het krediet van je internetklanten te winnen. Die tips kan je hier volgende week lezen.

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!