5 misvattingen over crowdfunden

overview
Crowdsourcing companies

Crowdfunding is dé manier om online, (start)kapitaal in te zamelen voor jouw project. Mensen zoals jij en ik, backers genaamd, die in het idee geloven kunnen via een website jouw initiatief steunen door geld te storten. Het is al jaren zeer populair in Amerika en heeft zijn weg naar de rest van de wereld gevonden.

Zo ook in ons (geografisch gezien) klein Belgenlandje beginnen mensen het potentieel van crowdfunding in te zien. Zo ondernam Ianka Fleerackers van april tot juli 2013 voor een nieuw boek haar eerste crowdfunding. Haar project wierp vruchten af want ze haalde maar liefst 112% van het nodige en vooropgestelde bedrag op om haar volgende boek, Zoë Eisenhoet, dankzij donaties uit haar netwerk te financieren.

Maar Ianka is niet de enige landgenoot die gebruik maakte van crowdfunding. De Invasie waagde er zich ook aan, maar hun project ging de boeken in als een mooi voorbeeld dat niet alle crowdfunding-projecten altijd slagen. Voor hun was de afloop minder succesvol waardoor een groot webshopplatform voor de strijders van De Invasie, er jammer genoeg nog niet komt.

Hoe dan ook, succesvol of niet, er uit leren doe je sowieso. En veel misverstanden steken al snel de kop op eens je er effectief aan begint.

Hieronder een kort overzicht van 5 misvattingen over crowdfunden:

1. Crowdfunden = rondgaan met de hoed

Sommige mensen denken dat crowdfunding een synoniem is voor bedelen. Nogal een bizarre vergelijking als je ‘t mij vraagt. Wanneer er op straat iemand rondgaat met de hoed voel je je soms verplicht om iets te doneren, zonder dat je er iets fysisch voor in de plaats krijgt. Crowdfunding kan je eerder zien als iemand die zijn business plan voorlegt aan een (hele grote) groep potentiële mini-investeerders. Je stelt jouw idee en plan voor en wij, de investeerders, beslissen of we er al dan niet in geloven en mee in zee willen gaan.

Bij crowdfunden belooft de maker dat er iets in de plaats zal komen. Maar enkel als de funding slaagt en enkel als het product of de dienst daadwerkelijk af geraakt. Een risicovolle investering waarbij je pas achteraf iets krijgt, maar die dus evengoed niets kan opbrengen. ROI, anyone? Leuk detail: Haalt het crowdfunding-project zijn vooropgesteld bedrag niet, dan krijgen de backers doorgaans hun geld terug.

2. Crowdfunding op poten zetten = eenvoudig

Fout! Veel mensen denken dan ook dat crowdsourcing websites (zoals Kickstarter en Indiegogo), die simpelweg een platform aanbieden waarop jij jouw crowdfunding-project kunt plaatsen, bezoekers naar je project zullen leiden. M.a.w. je lanceert iets waar nog niemand over heeft gehoord en verwacht dan dat er geïnteresseerden via deze online platformen doodeenvoudig op jouw project zullen stoten.

De realiteit leert dat dit niet het geval is. Jouw project is lang niet het enige dat op deze manier geld zoekt en je zal dus zelf de marketingmolen in werking moeten stellen om de nodige exposure te krijgen. Je raadt het goed: Dit vraagt heel veel tijd, denkwerk en voorbereiding. Denk maar aan market research, marketing, customer validation, on- én offline promomateriaal, juiste incentives bedenken zoals Kickstarter dat doet etc.

Al dat werk is iets wat velen onderschatten. Als je eraan begint, zorg dan dat je je onvoorwaardelijk kunt inzetten. Je backers geloven tenslotte in het project of idee. Er uiteindelijk niets mee doen is slecht voor je credibility en kan in sommige gevallen tot een rechtszaak leiden.

3. Crowdfunding = snelle verdienste

Allen daarheen, we willen geld verdienen! Als het zo eenvoudig was, zouden meer mensen het doen. En meer mensen zouden het om de verkeerde redenen doen. Crowfunding doe je omdat je een project, dienst of product hebt bedacht waarin je echt gelooft. Dat je koste wat kost wilt realiseren, maar nog niet de nodige middelen voor hebt. Het is niet bedoeld om winst te maken via crowdfunding. Hiermee wil je het nodige kapitaal ophalen om in ieder geval de startkosten te dekken.

Spiegel je dus ook niet te veel aan grote ‘overnight’ buitenlandse successen van op Kickstarter, zoals Pebble. Dit zijn uitzonderingen. Kickstarter is een Amerikaans platform (en het meest gekende) met een immens groot bereik. Bovendien zijn ze al enkele jaren bezig en worden ze dagelijks populairder. In Amerika is altijd alles groter. Grotere projecten, groter publiek, grotere bedragen, grotere hamburgers. Staar je niet blind op deze zaken…

Indiegogo is trouwens een goed internationaal alternatief.

4. Crowdfunding een succes = relax

Helaas, nu begint het echte werk pas. Je idee heeft vorm, de kosten zijn berekend, het geld is er. Maar de productie of uitvoering, dat is het echte werk. Iets waar veel kan mislopen of uitlopen. De eenvoud van een idee siert, de uitvoering ervan doet schitteren.

5. Crowdfunding doel niet behaald = ik heb gefaald

Je idee heeft niet de nodige middelen behaald en daarom heb je gefaald. Oh, ja? Misschien was de nood er gewoon niet of bestonden er reeds goede alternatieven. Hoe dan ook, wees trots op wat je bereikt hebt en op wat je geleerd hebt. Je bent iemand die meer wilt doen dan enkel denken. Je wilt je ideeën uitwerken en zien groeien. Je wilt innoveren. Durven ondernemen betekent ook durven falen. 7 keer vallen en 8 keer opstaan. Zie het niet als falen maar als groeien. Ervaring vergaren. Volgende keer zal je bevoordeeld eerst meer marktonderzoek doen.

Bron: Ianka Fleerackers, “4 misvattingen over crowdfunding” & De Invasie, “Hurray, we failed”.

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!