Volkswagen en DDB experimenteren met statische televisiespot

Recent onderzoek wijst uit dat ongeveer 80% van alle uitgestelde kijkers via digitale televisie reclameblokken bij voorkeur doorspoelt. Bijgevolg lopen adverteerders het gevaar dat hun tv-spot ongezien blijft en dreigen ook commerciële omroepen op termijn flink wat inkomsten mis te lopen. DDB en Volkswagen lanceren vandaag een creatieve oplossing. Ter promotie van de nieuwe Beetle Cabrio ontwikkelden ze samen de ‘slowmercial’.

De slowmercial is een statische tv-spot die zowel werkt bij live- als fastforward viewing. Het nieuwe formaat beloont in de eerste plaats de live-kijker. Die krijgt de nieuwe Beetle Cabrio 30 seconden lang in beeld, terwijl de voice-over op een onderhoudende manier inspeelt op de verschillen tussen live en delayed viewing. Ook wie het reclameblok doorspoelt, krijgt de auto met bijhorende boodschap gedurende enkele seconden te zien. Los van hoe je de spot bekijkt, de auto kan onmogelijk aan de aandacht ontsnappen.

Onlangs publiceerde De Morgen een lijst met Vlaamse topseries die het vaakst uitgesteld worden bekeken. ‘Aspe’ spant de kroon, op de voet gevolgd door topseries als ‘Code 37’ en ‘Clan’. Niet toevallig zal de slowmercial te zien zijn voor, tijdens en na deze fictie-toppers. Met dit formaat slaagt Volkswagen erin om in vergelijking tot een normale spot tot 50% meer kijkers te bereiken binnen de beoogde doelgroep.

De televisiespot maakt deel uit van Volkswagen’s “Happy Drivers Days”-campagne. Die roept Volkswagen bestuurders op om de lentezon binnen te laten en volop te genieten van wat de wereld rondom hen te bieden heeft. Naast de slowmercial staat ook een radio-, print- en outdoor-campagne op het programma. Aangevuld met een DM-actie en online bannering zullen ook deze opendeurdagen niet ongemerkt voorbij gaan.

Credits

Client: Volkswagen, Agency: DDB Brussels, Campaign: Happy Drivers Days: Beetle Cabrio, Marketing Manager: Nicolas Deturck, Advertising Manager: Tony Peetermans, Creative Director: Peter Ampe, Creative Team: Rom&John, Peter Ampe, Strategy Director: Dominique Poncin, Content Strategy: Maarten Van Daele, Head of Digital: Geert Desager, Account Team: Sylvie De Couvreur, Silvie Erzeel, Quentin Maryns, Media Planning: Tom Lemaitre, TV Producer: Brigitte Verduyckt, Production Company: Compost, Sound Production: Sonicville.

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!