Salone Internazionale Del Mobile!

Dinsdag is in Milaan de 51ste editie van het Salone Internazionale Del Mobile gestart. Meteen ook het startsein om de hele stad onder te dompelen in een designkoorts. Vanuit de hele wereld stroomt een designminnend publiek toe, hotels drijven hun prijzen op, taxi’s doen gouden zaken,… Kortom, voor Milaan is dit één van de hoogtepunten van het jaar.

Het is de vierde keer dat ik de kans krijg om te proeven van dit designevenement. Drie volle dagen is niet onaardig, maar naar jaarlijkse gewoonte is het nu alweer duidelijk dat ik ogen en vooral tijd te kort zal komen om m’n hele wensenlijstje af te werken. Het begint al met de beurs. Het imposante beurscomplex Fiera Milano telt niet minder dan 20 hallen en wordt volledig ingepalmd door meubelen. Niet dat iedere hal interessant is voor mij, maar toch maal je op zo’n dag aardig wat kilometers af. Naast de designhallen wil ik zeker ook eens binnenpiepen op Eurocucina en het Salone Del Bagno. Respectievelijk de tweejaarlijkse beurzen voor keukens en badkamer: heerlijk wegdromen bij hoogtechnologisch uitgeruste keukens, verlichte badkuipen met zwembadallures en meer van dat moois…

Het Salone Internazionale del Mobile is één van de meest hoogstaande beurzen ter wereld. Iedere exposant zal je vertellen dat toegelaten worden een hele klus is. Toch kiezen ook heel wat merken en ontwerpers voor een plekje in de stad. De Zona Tortona was één van de eerste hotspots en ook deze week zal het er gonzen van de activiteit. Zo richt onder meer de Poltrona Frau Group hier een showroom in met hun nieuwe collecties. Een leuke nieuwigheid voor ons Belgen vinden we bij één van de Poltrona Frau-merken Cappellini. Brusselaar Sylvain Willenz mocht voor hen de Candy-collectie ontwerpen. De tafeltjes worden deze week in primeur voorgesteld.

Belgische designers en merken zijn goed vertegenwoordigd in Milaan. Dat is ook Vlaams minister-president Kris Peeters niet ontgaan. Hij reisde begin deze week naar Milaan, onder meer  ter voorbereiding van de Wereldexpo 2015. De minister-president bezocht ook een aantal beursstanden waaronder Casalis en outdoormerken Tribù en Extremis. Extremis stelde in primeur de Marina Collection by Bruno Fattorini & Partners voor. Zoals gewoonlijk had het merk weer voor een verrassende aankleding gezorgd met een zomerse strandsetting en een ijsje voor iedere bezoeker.

Het valt op dat steeds meer interieurmerken ook met een outdoorcollectie starten. Cassina pakte vorig jaar al uit met een tuinmeubilair. Dit jaar lanceren onder meer ook Kartell en Zanotti outdoorcollecties.

– Isabelle Uselli

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!