Wat hebben de Lancia Beta Montecarlo (°1979), de Peugeot 406 Coupé (°1997), de Maserati Quattroporte (°2003), de Ferrari P4/5 by Pininfarina (°2006), de Alfa Romeo Spider (°2006) met elkaar te maken?
Deze 7 sleeën werden ontworpen door Sergio Pininfarina, één der bekendste Italiaanse car designers. Helaas werd vorig week afgekondigd dat Sergio, ere-voorzitter van de groep Pininfarina, op 85-jarige leeftijd is overleden. Sergio leidde het designbureau Pininfarina meer dan 40 jaar en heeft veel betekend voor de autoindustrie.
Pininfarina, het bedrijf
Battista Farina, vader van Sergio, richtte in 1930 Pininfarina op dat toen voornamelijk carrosserieën bouwde voor individuele klanten. Maar als snel werd het toenmalige Carrozzeria Pinin Farina opgemerkt door de grote Italiaanse automerken Alfa Romeo, Lancia en Fiat. Als gevolg van die samenwerking kwam ook Peugeot aankloppen en sinds 1952 staat Pininfarina nog steeds in voor de carrosserieën van zo goed als alle sportwagens van Ferrari.
Sergio Pininfarina kreeg in 1961 het bedrijf in handen. Als steengoed ontwerper en gedreven zakenman anticipeerde hij op alle grote designveranderingen. Zo overtuigde hij Enzo Ferrari om auto’s met de motor achterin te ontwikkelen en zorgde hij met digitale hulpmiddelen voor een revolutie binnen het bedrijf vanaf 1982. Hij is het brein achter enkele van de mooiste modellen uit de autogeschiedenis.
Design filosofie
De familia houdt er een eigen design filosofie op na, met elegantie als fundament. Voor Pininfarina betekent industrieel ontwerp ‘het gebruik van de meest geavanceerde aspecten van wetenschappelijk en technisch onderzoek, in combinatie met een esthetische dimensie’. Voornamelijk Sergio Pininfarina stond bekend als prediker van elegantie. Ontwerpen dient schoonheid en esthetische identiteit te verstrekken aan een alledaagse object, zoals een auto. Dat niet zomaar iedereen even gemakkelijk in een Ferrari bolide kan instappen, stond voor Sergio ondergeschikt aan de sierlijke vorm en stijlvolle uitstraling.
Wist je dat?