Interview met talent developer Toon Carpentier. Try harder, dream bigger.

Toon CarpentierToon Carpentier houdt van talent. Dat bewijst hij door zijn schouders te zetten onder Hatch Community en CreativeClass. Daarnaast startte hij een aantal maanden geleden als zelfstandige Talent Developer en is hij ook de man achter fashion label Death Shred. Doet zijn naam nog steeds geen belletje rinkelen? Misschien ken je Toon wel door We Masturbate?

Zoveel interessante projecten waar Toon aan werkt(e), daar willen we wel meer over weten!

Dag Toon, alles goed?

Alles prima, ook al bevind ik me momenteel in een drukke periode. Ik ben namelijk momenteel op world domination trip in New York met Musketon. De laatste tijd was ik zowel bezig met het afwerken van projecten als het voorbereiden van deze trip. Redelijk hectische tijden met andere woorden!

Je startte een aantal maanden geleden als Talent Developer. Wat houdt dat juist in?

Een Talent Developer is de copiloot voor creatief talent. Creatievelingen zijn zeer gefocust op hun huidige projecten waardoor er weinig tijd overblijft om ook vooruit te blikken. Mijn job bestaat uit achterhalen wat een persoon zijn einddoel is en wat de beste weg is om dat doel te bereiken. Het meest interessante aspect aan deze job is om dit langetermijndenken te vertalen naar dagelijkse beslissingen en acties waar ze verder mee aan de slag kunnen.

Ik ben met deze job begonnen omdat ik nog teveel talent zie dat maar een fractie van hun potentieel benut. Ze zitten vast in een stramien; ze durven hun comfortzone niet verlaten, houden vast aan een bepaalde manier van werken, werken steeds op hetzelfde klantenbestand,… Zeker voor mensen die er alleen voorstaan, is het een meerwaarde om iemand te hebben die hen daarop kan wijzen en met alternatieven voor de dag komt.

Vanwaar het idee om deze carrière te starten? Bestaat deze dienst al of is deze uniek in België?

De eerste maanden van dit jaar was ik in New York aan het werk met William Spencer. Dit was voor mij een moment van zelfreflectie. Een moment om eens terug te kijken naar alle projecten die ik de afgelopen jaren heb verwezenlijkt. Waar heb ik toen het verschil gemaakt? En vooral: op welke manier kan ik in de toekomst een meerwaarde bieden?

creativeskills2William was op dat moment aan het werk als stunt double voor Andrew Garlfield in de nieuwe Spiderman-film. Hij is een van de meest getalenteerde mensen die ik ooit ontmoet heb. Omdat hij grotere ambities heeft dan gewoon stuntman te zijn, heb ik met hem voor het eerst zo’n oefening gedaan. Die ervaring heeft me doen beseffen dat dit echt iets nuttigs is waar ik veel voldoening uithaal en ook goed in ben.

Toen ik terugkeerde uit New York, heb ik er een titel opgeplakt en ben ik aan de slag gegaan als Talent Developer. Die term dekt de volledige lading op een positieve manier, zonder dat het te gemaakt klinkt. Voorlopig ben ik nog niemand tegengekomen die hetzelfde doet.

Op wie richt je je? Wie is je doelgroep? En is dat wel betaalbaar zo’n persoonlijke talent coach?

Ik richt me tot een heel ruime doelgroep. Het doet er niet toe welk talent iemand bezit, maar wel dat mensen hard  willen werken en ambitieus zijn om dat talent te ontwikkelen. Ik wil vooral samenwerken met mensen die klaar zijn om een volgende stap te nemen of die een nieuwe richting in willen slaan.

De manier van samenwerken kan verschillen. Het kan dan ook heel intensief zijn. Dat is het geval met Musketon. Ik begeleid hem niet enkel op strategisch vlak, maar ook in uitvoering. Ik steek met veel plezier enorm veel tijd in mensen die de ambitie en het talent hebben om wereldwijd de beste te worden in een discipline.

Voor de meeste mensen is deze intensieve vorm van begeleiding helemaal niet nodig. Dan volstaan twee meetings per maand waarin we de persoon zijn of haar doelen opvolgen en nieuwe stellen. In dat geval valt het ook best goed mee qua betaalbaarheid.

Hatch heeft ondertussen zijn eerste editie achter de rug. Wat was jouw aandeel in dit initiatief? En wat heb je uit de eerste editie geleerd? Komen er nog meerdere?

foto 4(1)Hatch is een community die we begonnen zijn met enkele jonge ondernemende mensen. Het gaat over een generatie die meer verwacht. Meer verwachtingen van bedrijven, overheden en organisaties, maar vooral ook meer verwachtingen van zichzelf.

De eerste keer dat we echt naar buiten kwamen met ons concept was op de Kickoff. Dat was een groot succes;  uit de reacties van de 150 aanwezigen bleek dat hier echt nood aan was. Daarom werken we hard om hopelijk dit jaar ook nog in Gent, Antwerpen en Leuven een Kickoff te doen.

Mijn rol in Hatch is dezelfde als in het leven: vooruit kijken. En met mijn zeer divers en gebalanceerd core team moet dat zeker lukken.

Vertel ons wat meer over Death, Shred! en We Masturbate en jouw interesse in fashion. Ontwerp jij zelf? Of gaat het over aantrekken van talent?

Death, Shred!, een edgy streetwear merk, heb ik samen met Yves Daniels opgezet en We Masturbate samen met Bert Dries, nu beter bekend als Musketon. Voor mij gaat ondernemen vooral over passie en blijkbaar hield dat toen streetwear en masturberende meisjes in. Ik ben helemaal niet creatief, hoewel mensen dat vaak denken, ik ontwerp dus niet zelf. Het zou ook een zeer slecht idee zijn om mij ooit zelf iets te laten ontwerpen.

Death Shred

Gelukkig is creativiteit maar één van de ingrediënten voor een succesverhaal. Mijn sterkte is het herkennen van talent en er een strategisch plan voor bedenken. Ik kan bijvoorbeeld heel goed inschatten wie je waar voor kunt inschakelen. Met Bert werk ik al samen sinds hij 17 is en toen merkte ik al dat we nog heel wat straffe dingen van hem kunnen en mogen verwachten.

Je bruist van de ideeën! Welke projecten heb je in de schuif liggen indien je jezelf zou kunnen klonen?

Goh, ideeën worden soms overschat. Ik heb elke dag één geniaal idee en minstens vijftig slechte ideeën. Maar er zijn wel nog wat projecten die ik ooit zou willen realiseren. Zo zou ik bijvoorbeeld heel graag een boek met bijhorende app Kickstarten, liefst begin volgend jaar zelfs.

Daarnaast heb ik nog een pet project waar ik al meer dan een jaar op aan het broeden ben, maar nog niet de juiste mensen voor ben tegengekomen. Het is weer iets met fashion en meisjes, maar deze keer hebben ze nog al hun kleren aan. Dus als er vrouwelijke fashion designers in de CreativeSkills-community zijn die zin hebben in avontuur en de ambitie hebben om de beste te worden: je mag me altijd mailen op [email protected]. Je moet er wel badass voor zijn en van kittens houden.

Als Talent Developer, welk advies wil je achterlaten aan de CreativeSkills-lezers?

Toon CarpentierTry harder, dream bigger.

Het maakt niet uit hoe getalenteerd je bent, hard werken zal je altijd moeten doen. Als iets niet lukt, probeer je het gewoon opnieuw. Als iets een succes is, zorg je dat het de volgende keer nog beter is.

Een typisch Belgisch fenomeen is het hebben van bescheiden ambities. Met zo’n ingesteldheid zal je zelden iets bereiken dat je stoutste dromen overtreft en ben je dus eigenlijk al op voorhand verloren. Alles minder dan world domination is niet groot genoeg. Dream big en je zal versteld staan van wat plots allemaal mogelijk is.

 

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!