Loonsopslag na interne stemming

i-m-going-to-make-an-offer-you-can-t-refuse-2Het zal je maar overkomen. Na een opstartperiode, gekenmerkt door de vele boterhammetjes met choco, is je onderneming eindelijk gegroeid. Het aantal medewerkers is flink toegenomen, er is heel wat talent aangemeerd, en de opdrachten of bestellingen komen gestadig binnen. Eindelijk wat meer ruimte in de budgetten, of wat minder zorgen aan je hoofd. En daar staat het volgende vraagstuk al: moet je het succes met je werknemers in de vorm van een opslag delen? En hoe bepaal je die loonsverhoging?

Een kwart van de werknemers wereldwijd verwacht in 2013 een loonsopslag, en in België loopt dat aantal zelfs op tot 42,1%. Dat blijkt uit de resultaten van ‘Pay Optimism Scale 2013’, een wereldwijd onderzoek naar loonoptimisme dat HR-dienstverlener NorthgateArinso (NGA) heeft vrijgegeven. Dat in jouw team zeker enkele mensen hopen op een loonsverhoging, is dus waarschijnlijk, ongeacht de aanhoudende economische crisis.

Op welke basis een opslag bepalen

Het succes van je onderneming is zeker en vast een bepalende factor voor een opslagronde. Maar ook andere parameters spelen mee in het berekenen van de loonsverhogingen. Welke resultaten hebben je medewerkers behaald? Hoe groot is de motivatie? Hoe lang draait je collega al mee, en draagt hij bij tot een goede sfeer en samenwerking? En wanneer gaf je de laatste opslag? Of kreeg je medewerker al extra loon als gevolg van indexatie?

Een nieuw loon na interne stemming

Chris Ashworth, oprichter van Figure 53, houdt er een eigenzinnige maar slimme benadering op na. Zijn motto: try to get everyone on the same team. Ashworth vindt de traditionele loonsonderhandeling, waarbij de werknemer vooral meer wilt en de bazen minder, geen goed uitgangspunt. Bij Figure 53 krijgt elke nieuwe collega net een beetje meer betaald dan hij bij de aanwerving had aangegeven. Daarnaast gaat Ashworth zeker niet met de beste pay check naar huis. Hij wordt met een vergelijkbaar bedrag, of soms zelfs lager, verloond als zijn medewerkers.

Eind deze zomer ging Ashworth nog een stapje verder. Op een maandagmorgen kreeg het hele team een persoonlijke e-mail met twee vragen:

1. Ik vind dat ons nieuw loon moet zijn: (      ).

2. Dit wil ik nog kwijt: (      ).

En dit was het resultaat van de stemming:

survey-result

Wat opvalt is dat het nieuwe loon, het gemiddelde van alle stemmen, niet zo ver boven de stem van Chris Ashworth zelf ligt. Dat is interessant. Indien Ashworth zijn team niet had geconsulteerd, en zelf een opslagbedrag had voorgesteld, was dit zeker niet slecht onthaald. Maar door een dialoog aan te gaan, weet hij nu écht waar de verwachtingen in het team liggen. Het interval is klein, maar maakt vermoedelijk op lange termijn een groot verschil. Gelukkig voor de collega’s bij Figure 53 paste het nieuwe loon ook binnen het budget, en kon Ashworth zijn belofte nakomen.

Dit experiment en nog meer van Ashworth’s bedenkingen vind je op deze blogpost. Wie geïnspireerd geraakt, raad ik alvast deze timing: stuur de stemming uit op de fameuze ‘blauwe maandag‘, de derde maandag van januari die uitgeroepen werd als meest depressieve dag van het jaar. De perfecte manier om het hele team instant op te vrolijken.

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!