FeWeb Fullscreen, het 9de FeWeb Jaarcongres

De federatie voor webbedrijven of kortweg FeWeb is intussen al aan zijn 9de jaarcongres toe. In al die jaren is FeWeb uitgegroeid tot een volwassen belangenvereniging met tal van formele en informele activiteiten. Tijd om nog eens naar het congrescentrum ‘Ter Elst’ Edegem te trekken.

De namen van de auditoria (Beethoven, Vivaldi, Bach,..) staan in schril contrast met de aangeboden thema’s. HTML5, ‘The Cloud’ , appstore, deployment, e-commerce, … het zijn niet meteen termen die ik kan gebruiken om aan mijn suikertante uit te leggen wat mijn job precies inhoudt.

Mijn suikertante is echter niet aanwezig op FeWeb, wel herken ik meteen vele collega’s uit de branche. Ik meende ook de bekende twitteraar PEDRO als barman te herkennen maar zeker ben ik niet. Het moge duidelijk zijn, we zijn in goed gezelschap en de aangeboden sessies zijn divers en interessant.

Er zijn 3 tracks met telkens 3 sessies waarvan de titel telkens start met met ‘11 tips om…’. Ik heb het aantal tips niet nageteld maar we gaan er van uit dat het klopt.

11 tips om te kunnen meespreken van HTML5

Starten doe ik met ‘11 tips om te kunnen meespreken van HTML5’ door Thomas Deceuninck. De presentatie is interessant maar naar mijn mening iets te ‘basis’ voor het aanwezige publiek. Ik ga er van uit dat dit een bewuste keuze was van Thomas, hij is namelijk goed vertrouwd met dit onderwerp. Wat ik het meeste mis zijn enkele ‘hands on’ voorbeelden waarin het voordeel van HTML 5 ten opzichte van de vorige versies aangetoond wordt. Het verschil tussen Flash en HTML5 wordt goed toegelicht, wat mij betreft had een korte toelichting over de (bewogen)ontstaansgeschiedenis van HTML5 hieraan kunnen vooraf gaan. We krijgen aan het einde van de presentatie een schat aan resources aangereikt (boeken, bekende twitteraars en websites).

Maak dié app die elke appstore platlegt

Ik blijf in hetzelfde auditorium om Erik Willemse (Nascom) aan het werk te horen over ‘… die app te maken die elke appstore platlegt’. Erik maakt meteen duidelijk dat het ons wellicht nooit zal lukken om de appstore ‘plat te leggen’ en illustreert dit door indrukwekkende cijfers te tonen over ‘Angry Birds’, een app die zeer vaak genoemd zal worden tijdens de presentatie. Hieruit volgt de logische conclusie: maak vooral een verslavende game die er nog leuk uit ziet ook.

Nascom stond in voor de ‘Piet Piraat app’, Erik legt aan de hand van deze app ondermeer het belang van de ‘assets’ toe. Assets zijn de vele onderdelen die deel uitmaken van het spel. Het grafische luik, de geluidseffecten, de ‘naturel’ van de animaties, alles moet goed zitten om een aantrekkelijke app te maken. Dit alles vergt veel werk wat resulteert in budgetten die al snel in de richting van 100K gaan.

We onthouden ook dat de apple-app store veruit de grootste omzet heeft van alle app-stores en Apple er door hun 30% marge niet bepaald slecht uitkomt.

Wordt schatrijk met een e-commerce site

Vlug naar de Vivaldi zaal waar Karl Gillis me zal uitleggen hoe ik in 11 stappen schatrijk kan worden met een e-commerce site. Al snel blijkt dat ik niet de enige ben die graag schatrijk wil worden, de zaal zit met uitzondering van de eerste rij overvol. Wat volgt is een bij momenten hilarische presentatie rijkelijk gevuld met voorbeelden en cijfers.

De belangrijkste les die ons geleerd wordt is dat we de gebruiker niet mogen verwarren met te veel opties. Alle focus op het product dat je wenst te verkopen, geen overbodige links naar andere producten of langdradige toelichtingen.

Wat mij bij blijft is dat kleine aanpassingen een grote impact kunnen hebben. Zo blijkt een eenvoudig tekstje ‘direct leverbaar’ geplaatst onder de knop ‘kopen’ al te kunnen zorgen voor een meetbaar verschil. Dit is slechts één klein voorbeeld uit een presentatie die bol staat van tips die eenvoudig toepasbaar zijn.

Aan het einde van de presentatie worden alle tips nog eens overlopen met de site van bookings.com op de achtergrond. Het is opvallend hoe deze site alle mogelijke verkoopstrukken naadloos combineert.
De presentatie staat online: http://usabilityblog.be/tips-commerciele-website-webshop/

Webscan by Qfor

Na de broodjes verzamelen we allen in het auditorium. Marc Mesdagh (gedelegeerd bestuurder van FeWeb) geeft een toelichting over de FeWeb ambities van 2012. Hierbij komt vooral het nieuwe kwaliteitslabel “Webscan by Qfor” in beeld. Het valt me op dat dit niet de eerste keer in dat het kwaliteitslabel ‘vernieuwd’ wordt maar het lijkt er wel op dat samenwerken met Qfor een goede keuze is. Spijtig genoeg is de presentatie van Qfor zelf nogal oppervlakkig. Het is goed dat het Qfor label ‘dynamisch’ is maar wat houdt het nu precies in?

De eerste bedrijven die het “Webscan by Qfor” label behaalden worden op podium geroepen en krijgen meteen een netjes ingekaderd certificaat in handen.

eTic Handvest

Hierna volgt een toelichting over het eTic Handvest. ‘eTic’ is ontstaan in Wallonië en stimuleert (IT) ondernemers om een handvest over ethisch ondernemen te ondertekenen. In een vrij langdradige presentatie wordt toegelicht wat de voordelen van deze aanpak zijn: transparantie, een teken van vertrouwen, voorkomen van conflicten en een eigen geschillencommissie. Zo’n handvest is een goed idee maar ik ben nog niet overtuigd van de impact en waarde ervan. Hopelijk komt daar snel verandering in.

Becommerce – Patricia Ceysens

Becommerce, een zusterorganisatie van FeWeb, wordt vertegenwoordigd door Patricia Ceysens. Zoals gekend is de e-commerce omzet van Nederland een stuk groter dan in België. Wat ik echter nog niet wist is dat het Verenigd Koninkrijk de absolute koploper is in Europa, gevolgd door Zweden en Denemarken. E-commerce  vertegenwoordigt in het Verenigd Koninkrijk zomaar even 7,2% van het bruto binnenlands product, in België is dit 2,5%. Deze cijfers en de toekomstvoorspellingen illustreren nog maar eens het grote potentieel van e-commerce. Laten we hopen dat deze groei vooral door Belgische bedrijven gerealiseerd kan worden.

Het internet binnen het internet – Jo Caudron

Als afsluiter geeft Jo Caudron een presentatie over wat hij ‘het internet binnen het internet’ noemt. Enkele grote bedrijven hebben een zeer grote macht over belangrijke informatie op het internet. Voorbeelden zijn Facebook, Apple, Google, Amazon. Deze bedrijven slagen er in om producten te maken waarvan we zeer afhankelijk worden. Hun producten geven een meerwaarde in ons leven maar op hetzelfde moment hebben deze (uitsluitend Amerikaanse) bedrijven een zeer grote macht. Hoewel deze presentatie van 45 minuten geen moment verveelt geeft Jo geen pasklaar antwoord op de vraag over hoe we daar tegenover moeten staan. Ik heb geen idee of we dat antwoord wel terug vinden in zijn boek. Voor de ‘traditionele’ mediabedrijven in België (televisiestations, kranten) is de boodschap veel duidelijker, ik kan het samenvatten als ‘you are screwed’.

Afsluiten doen we met het zogenoemde ‘netwerkmoment’. De drank is gratis, er zijn zelfs nog wat broodjes over en ik heb een techneut bereid gevonden om mij uit te leggen wat ‘noSQL’ precies inhoudt. Een mooie afsluiter van het 9de FeWeb congres!

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!