Europese commissie promoot het belang van design in innovatie

Europese Commissie

De Europese commissie heeft een actieplan voorgesteld om het gebruik van design in innovatie te promoten. Op die manier wil het het potentieel van design ten volle benutten om innovatie, groei en het creëren van jobs te bewerkstelligen.

Design is uitermate belangrijk om nieuwe ideeën aan de buitenwereld te presenteren, en deze ideeën om te zetten naar gebruiksvriendelijke en aantrekkelijke producten. Tijdens moeilijke economische tijden kan design bedrijven dan ook net dat ietsje meer geven dat ze nodig hebben om het te halen van hun concurrenten.

Enkele Europese landen behoren al tot de absolute design-top, maar de rest hinkt te ver achterop. Op dit moment gebruikt slechts 21% van de Europese bedrijven design om innovatie aan te moedigen. Met het actieplan wil de Europese Commissie dit cijfer omhoog halen. En met meer dan 400.000 professioneel opgeleide designers heeft Europa zeker het potentieel om op dit vlak nog aardig te groeien.

Het actieplan
Het plan heeft als hoofdbedoeling om zoveel mogelijk bedrijven te overtuigen om design een belangrijke rol te laten spelen in hun innovaties, en dit zowel op Europees, nationaal als regionaal vlak. En dat zullen ze doen via drie pijlers:

  • het aantonen van de impact die design heeft op innovatie
  • het promoten van het gebruik van design op het vlak van innovatie om zo Europa competitief sterker te maken
  • het promoten van het gebruik van design om vernieuwing te creëren in de publieke sectoren

Voor verdere info over het actieplan kan je terecht op de website van de Europese Commissie.

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!