Een carousel slider. Op de ene plek hoogst onaangenaam, op de andere best handig. Ik vind de rotatie in de reisfoto’s van Muradosmann en zijn lief helemaal niet storend. Maar in mijn zoektocht naar een nieuwe droogautomaat raakte ik, net zoals Jakob Nielsen, volledig van de wijs door de homepage slider van Siemens.
Wat vinden jouw bezoekers van een carousel
Zullen we carousels dan beter niet meer gebruiken? Jammer toch, je kan er zo veel informatie in kwijt. Helaas. Volgens Jared Smith gebruik je een carousel slider beter niet. Op shouldiuseacarousel.com legt hij uit waarom, en delen enkele andere experts in online usability zijn mening. Vermijd de slider vooral op je homepage, luidt het gezamenlijke verdict. Zo’n draaimolentje is dus een foute keuze voor je homepage navigatie. Je bezoekers kijken er toch niet naar of raken zo gefrustreerd dat ze je website verlaten. Een slider blijkt ook nefast voor SEO. Dus? Weg ermee!
Wat zet je in de plaats
Rest ons alleen nog de vraag welke alternatieven er zijn.
Meer over webdesign
Meer tips lees je in het artikel 8 webdesign trends voor 2014.