Volgens een onderzoek van Mobilosoft, uitgevoerd op een staal van een duizendtal verkooppunten, zijn bijna alle Belgische zaken slecht aangeduid, of gewoon niet aanwezig, op Google Maps, Facebook, Foursquare of het web. Een alarmerende vaststelling nu de crisis onze economie dwingt om nieuwe kansen te zoeken.
Mobilosoft
Om tot deze vaststelling te komen heeft Mobilosoft de aanwezigheid van deze 1.000 winkels bekeken op vier online platformen: Google Maps, Facebook, Foursquare en het web. Bovendien werden kwalitatieve criteria gehanteerd voor elke winkel (vermelding van openingsuren, het adres, telefoonnummer, GPS coördinaten, enz.). Door deze parameters bij de beoordeling te combineren, heeft Mobilosoft een score gegeven op 100 om de aanwezigheid van de winkel op deze vier communicatiekanalen te evalueren.
Vier trends blijken uit dit onderzoek, uitgevoerd in 10 activiteitensectoren (banken, supermarkten, kledingwinkels, enz.):
Bekijkt men de verschillende activiteitensectoren nauwkeuriger, dan stelt men enkele verschillen vast. Enkele voorbeelden:
1 op 1.000: de dramatische score van de handelszaken in België
“Van de duizend verkooppunten die wij bekeken hebben, is er slechts één fatsoenlijk vermeld op het web, Google Maps, Facebook en Foursquare”, stelt Georges-Alexandre Hanin vast, oprichter van Mobilosoft. “Een situatie die echt dramatisch is wanneer men bekijkt hoe populair het mobiele toestel geworden is bij de gebruikers, en bedenkt dat 40% van de zoekopdrachten op Google vanop een mobiele telefoon een zoektocht is naar informatie over zaken in de buurt.”
Resultaat
Bepaalde winkels kunnen de aandacht van de klant niet trekken op het moment dat die een reële behoefte wil invullen, en zij lopen dus een kans op een verkoop mis. Het is niet meer voldoende een website te hebben, wil men de ultra-connected gebruiker bereiken die meerdere tools en terminals gebruikt vooraleer in de winkel te kopen, of dat nu om een fysieke winkel gaat of een e-commerce site. De Belgische economie heeft er alles bij te winnen om deze nieuwe realiteit te omarmen.