iOS App store over de grenzen heen

Apple App Store

Dave Addey, zaakvoerder van het Britse Agant, onderzocht welke apps op de iTunes App Store-homepage verschenen, in verschillende landen over de hele wereld. Zijn ‘onderzoek’ is echter geen studie naar hoeveel exemplaren van elke app werden verkocht, of hoeveel elke app opbrengt. Het gaat enkel over de apps die door het App Store-team geselecteerd werden voor de homepage. Hij schreef zijn bevindingen neer op zijn blog.

Games vs. non-games

Slechts 16.8% van de apps in de App Store zijn games, en toch vertegenwoordigen ze 50% van de verschenen apps op de internationale homepages. Koploper is Korea: maar liefst 64.4% van de iPhone-features zijn voor games. Oostenrijk/Duitsland hinkt dan weer achterop met slechts 36.3%, al is dat nog goed voor meer dan de helft van de apps op de gehele store. De Belgen krijgen 47% featured games voorgeschoteld. Eén ding is zeker: games zijn een speciaal goed!

Features per genre

We laten de games even voor wat ze zijn. Hoe zit het met de rest? In Oostenrijk en Duitsland zwaaien de lifestyle-apps de plak. Voordeel: ze zijn meestal gratis. Brazilië houdt dan weer van muziek, terwijl Korea, China en Japan goed scoren op de educatieve apps. In België is de grootste categorie featured apps voor iPhone ‘foto & video’. In deze categorie worden ook de meeste betalende iPhone apps in de App Store aangeprezen. Voor iPad worden betalende apps uit de categorie ‘educatie’ het meeste gefeatured. De grootste groep gratis iPad apps die worden gefeatured valt onder de nieuwscategorie.

iPhone App Categories for Belgium

iPad App Categories for Belgium

Games per genre

Er is hier geen noemenswaardig verschil tussen de verschillende landen, wat de sub-genres betreft. Actie is in het algemeen het meest populair, samen met Adventure, Arcade en Puzzle.

 

Vragen? Stel ze via Twitter aan Dave of via App.Net.

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!