Hoe ga ik om met perfectionisme?

Veel creatieve mensen hebben last van perfectionisme. Het moet altijd mooier, beter, leuker. Nobel is het zeker om met die instelling door het leven te gaan, maar vaak werkt het je meer tegen dan dat het je helpt. Hoe ga je het beste om met perfectionisme?

perfectionisme

Focus op de sterke punten

Het is eenvoudig om blind te staren op de zwakke punten van een product of service waar je lang en hard aan gewerkt hebt. Het is zelfs zo makkelijk, dat je de oorspronkelijke sterktes vergeet en enkel nog aandacht hebt voor wat beter kan. Jouw product of service biedt wat aan en blinkt ergens in uit. Voor je nadenkt over de zwakke punten, focus op waar jij het verschil maakt. Een mentaliteit als deze zorgt ervoor dat je geen nachtrust verliest aan details die niet op punt staan.

Een product is nooit af

Trends en persoonlijke smaken beïnvloeden de creatieve sector. Het is onmogelijk om iedereen tevreden te stellen. In de wereld van vandaag is een product nooit afgewerkt. Er komen continue betere technieken en trends veranderen. Een ‘perfect’ product bestaat niet. Mocht het wel bestaan, dan enkel van korte duur. Leg je neer bij het feit dat perfectionisme niet haalbaar is.

Jouw tijd en moeite is veel waard

Tijd is het meest kostbare wat een mens in bezit heeft. Eenmaal je het afstaat, krijg je het niet terug. Perfectionisme kan veel tijd opslorpen. Denk aan kleine details die goed moeten zitten, laatste aanpassingen die misschien toch beter uitpakken… kan het het waard zijn? Soms. Stel jezelf de vraag of het jouw tijd waard is. Een zelfstandige beseft al te goed dat perfectionisme moordend is voor een inkomen. Elk uur wat je in een project stopt wat buiten het budget valt is letterlijk geld dat je aan het verliezen bent. Je kan die tijd stoppen in andere projecten of de zoektocht naar nieuwe klanten.

perfectionisme

Afgewerkt is beter dan niets

Grote, straffe producten spreken aardig tot de verbeelding. De uren werk die erachter schuilt helaas ook. De creatieve industrie is in een stroomversnelling gekomen, zeker als het gaat over digitale producten. Langzaam evolueert de industrie naar MVP’s. Dit is de afkorting voor minimum viable product, een concept populair gemaakt door Eric Ries, de man achter het befaamde boek The Lean Startup. Het concept van een MVP is het bouwen van een product wat enkel focust op de kern van wat het product zou moeten doen, om het zo snel mogelijk de markt op te krijgen, succes te meten en feedback toe te passen. Vroeger werkte men maanden tot jaren aan een product voor het op de markt kwam, maar in de huidige context is dat veel te traag (en te duur).

De cyclus van idee tot lancering is veel korter geworden door de snelheid waarmee de industrie evolueert. Zodra het product op de markt is, kan het product nog altijd verbeterd worden (beter design, meer features,…). Ontevreden gebruikers zijn een goed teken. Het toont aan dat men interesse heeft in jouw product of service en de core functionaliteit correct afgelijnd is. Veel moderne start-ups zijn met deze gedachte gebouwd. Denk ondermeer aan Dropbox. In een setting zoals deze, doet perfectionisme veel meer kwaad dan goed. Het bekende citaat gaat “great artists ship”, een gedachte die elke perfectionist beter onthoudt!

Weet wanneer er een punt achter te zetten

Vroeg of laat boek je ondanks zwoegen en zweten toch geen resultaat. Of het nu gaat om een design of een concept voor een product. Soms lukt het gewoon niet. Ik heb mezelf al vaak betrapt dat ik uren spendeerde om iets op te lossen wat uiteindelijk toch niet op te lossen viel, net omdat het onderliggend probleem zich dieper bevindt. Een goed design zal een slecht product niet redden bijvoorbeeld. Als de resultaten uitblijven, kijk wat je kan veranderen, ook al betekent dat soms van 0 beginnen.

Heb jij zelf nog tips?

Heb je jezelf in het verleden betrapt op perfectionisme? Hoe wist je ermee om te gaan? Of heeft perfectionisme net voor een doorbraak weten te zorgen? Deel jouw verhaal!

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!