Creative Inc. uit de startblokken!

Karl Boumans, Geert Conard en Jean-Pierre Segers gaan Creative Inc. oprichten.

“We willen effectief in januari 2013 opstarten en de komende maanden gebruiken voor de verdere voorbereiding en afstemming met de partners.”

De doelstelling is creatieve toptalenten intensief te coachen naar en in hun startproces als zelfstandig ondernemer. Creativiteit kan zich uiten in een profit, non-profit of in een academische omgeving en in diverse – al dan niet technologische – sectoren. Starters kunnen zich evenzeer bevinden in een bestaande onderneming (de zgn. spinouts).

“Reginald Vossen van BAN Vlaanderen heeft alvast haar steun toegezegd. We willen de voorselectie doen via een assessment-tool die focust op ondernemerschaps-competenties. Daarvoor hebben we  de toezegging van Ben Greeven van Thalento. We kunnen ook beroep doen op de ervaring & expertise van Flanders District of Creativity en United Partners Services. Het partnerschapsnetwerk zal nog verder uitgebreid worden. We kijken hiervoor ook over de grens zoals naar Nederland, Denemarken en Noorwegen.”

WAT

Iedereen heeft de mond vol van de creatieve economie. De beroemde Richard Florida zei in 2002: “it is not companies but places that provide a pool of talent”. “We stellen vast dat er heel wat onbenut creatief talent en latent ondernemerschap aanwezig is in Vlaanderen, dat mits een juiste coaching en ondersteuning tot de start van nieuw ondernemerschap/bedrijven kan leiden.”  Ondernemerschap, innovatie en creativiteit zijn de beste garantie voor een duurzame (regionaal) economische groei.

HOE

Creative Inc. wil een broedplaats zijn voor toptalenten en (jonge) ondernemers en heeft tot doel ideeën te genereren en te ondersteunen om door te groeien tot gezonde startups die ingebed zijn in de regio en in de lokale economie.

Creative Inc. is een netwerkorganisatie en werkt daarom actief samen met verschillende naar vernieuwing strevende publieke en private partners. Iedere partner kan vanuit zijn achtergrond en expertise een bijdrage leveren en de betrokken deelnemers coachen en begeleiden op één of meerdere aspecten binnen het traject: teamwork – ondernemerschap – analyse en business case ontwikkeling –  creativiteit en innovatie – procesmanagement en netwerken – concept en design – communicatie.

Creative Inc. is een platform waarin ruimte is voor een bundeling van innovatieve krachten uit bedrijfsleven, overheidssector, kennisinstellingen, creatieve industrie en sociale sector.

Eén van de belangrijkste cellen binnen Creative Inc. wordt het “Creative Innovation Lab” waar talenten, business cases, ideeën, financiering en partners zullen “gematched” worden. De finale fase van het Creative Innovation Lab is gericht op de concrete realisatie van de oplossingen: de spinoffs of spinouts. Dit gebeurt door de geselecteerde kansrijke ideeën uit te werken, te zoeken naar financierings- en samenwerkingsvormen en het bijeenbrengen van geïnteresseerde partijen. De gevonden oplossingen worden  als haalbare business cases in een elevator pitch gepresenteerd. Deelnemers krijgen uiteindelijk de kans om via een werkgever of als eigen ondernemer de business cases in de praktijk te brengen.

WIE

We onderscheiden de volgende types creatieve toptalenten:

  • De topstudenten uit een regionale hogeronderwijspool (hogescholen, universiteiten in het partnernetwerk);
  • Creative talenten met een nog niet ontwikkeld businessidee dat kan rijpen en groeien tot een uitvoerbaar project door middel van het doorlopen van het coachingstraject binnen Creative Inc. en zo kan uitmonden in een start-up;
  • Ondernemende krachten in de regio die de stap naar ondernemerschap nog niet gezet hebben of nog niet durven zetten en die door gebruik te maken van Creative Inc. daarna wel die stap (durven) zetten.
  • Bedrijven met een idee “op de plank” en een personeelslid dat het idee mag ontwikkelen;
  • Bedrijven met een idee “op de plank” die het willen ter beschikking stellen van het netwerk;
  • Starters uit andere trajecten.

Wie zit er achter Creative Inc.?

Jean-Pierre Segers (Tongeren) is departementshoofd van de Business School van de Provinciale Hogeschool Limburg en werkte oa. bij de universiteiten van Brussel (KMO-Studiecentrum) en Hasselt. Hij was ook directeur bij de provincie Limburg en verbonden aan diverse kabinetten.

Karl Boumans (Herent) is gespecialiseerd in sociale vaardigheden en creativiteit, zowel binnen bedrijven als overheidsorganisaties. Hij is CEO van het bedrijf Creazy.

Geert Conard (Diest) is internationaal actief als spreker, trainer en consultant rond professioneel netwerken en sociale media. Hij is ondermeer zaakvoerder van Geert Conard Management Solutions en IT Consult Services.

 

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!