Alles moet worden heruitgevonden… Alles verandert… KIKK is de momentopname

Op 24 en 25 novembre 2011 werd in Namen het eerste International Digital Festival in België georganiseerd. Sinds die dag heeft ook ons kleine, vlakke land zijn eigen evenement op gebied van digitale productie: het KIKK Festival.

Onder de impuls van Dogstudio en de zusteronderneming Superbe Interactive is het idee van een Belgisch internationaal digitaal festival ontstaan. Uitgaande van de veronderstelling dat nieuwe opportuniteiten kunnen worden gecreëert door te anticiperen op veranderingen, wilden de organisatoren dat KIKK de economische en artistieke implicaties van nieuwe technologieën onderzocht. Zich profilerend als een averechts festival, heeft KIKK ervoor gekozen zich niet tot een welbepaald domein te beperken.

Om het onderwerp in zijn geheel te belichten, bood KIKK Festival gedurende het weekend twee ruimtes aan: Konference en WorKshop. Deze zones waren volledig gewijd aan informatie en experimenten rond nieuwe technologieën. Met meer dan 40 sprekers uit o.a. Frankrijk, VS, Duitsland, Engeland, Nederland, Denemarken en Spanje zorgde deze internationale diversiteit voor enthousiast gevulde auditoria.

Samen met gevestigde ontwerpers mochten enkele gelukkige bezoekers, in kleine groepen van maximum 20 personen, op ontdekking in de KIKK EKsperience laboratoria. Twee dagen hebben ze zich uitgeleefd tijdens de “Lumenoise” met Niklas Roy, de vereenzelviging van digitale TV en muziek, of hebben ze met het collectief Multitouch Barcelona een dagdagelijks voorwerp omgezet naar een digitaal object rond het thema “make digital tangible”.

Tijdens het hele evenement hadden ook 80 creatievelingen uit verschillende domeinen de mogelijkheid om hun kunnen te tonen tijdens de KIKK Kontest. Rond een bepaald thema hadden ze 24 uur de tijd om ter plaatse unieke creaties te maken. Door de creatieve sfeer die er heerste, was dit ongetwijfeld de highlight van de editie 2011.

Gilles Bazelaire en Gaëtan Libertiaux, directeurs van het Festival, wilden vooral toegang geven tot nieuwe technologieën en communicatie-mogelijkheden die onze toekomst zullen bepalen. Dit door een gratis festival met gerenommeerde sprekers aan te bieden, maar ook door de aanwezigheid van zorgvuldig geselecteerde stakeholders, om zo een ruim overzicht van de verschillende bestaande digitale onderwerpen te kunnen aanbieden. Zonder de pretentie te hebben om het publiek bepaalde révolutionaire concepten te doen ontdekken, had men eerder het idee om de bezoekers te laten begrijpen wat nieuwe technologieën van Informatie en Communicatie (NICT) juist inhouden, mogelijk maken, hoe ze te gebruiken en zo het onderwerp toegankelijker te maken voor het grote publiek. Met toonaangevende figuren als Héctor Ayuso (directeur OFFF Festival Barcelona), Ben Hammersley (Wired Magazine), Andrew Zolty (mede-oprichter Breakfast – NYC), Filip Visnjic (Creative Applications Network)  en het werk van Lernert&Sander of Multitouch Barcelona, waren alle ogen van de digitale wereld dat weekend op Namen gericht!

In totaal waren er meer dan 1000 bezoekers in de zalen van het Congrespaleis in Namen voor dit tweedaagse KIKK festival. De organisatoren waren uiterst tevreden dat er zoveel bezoekers uit de 4 verschillende uithoeken van België kwamen opdagen (waaronder studenten uit Kortrijk en Gent) alsook bezoekers uit Frankrijk, Engeland, Duitsland en Luxemburg. Een geslaagde eerste editie van KIKK Festival dus. Editie 2012 is reeds in voorbereiding en in afwachting, let’s #KIKK!

kikk.be · @kikk_festival · facebook.com/kikk.festival · KIKK Festival 2011 on Vimeo

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!