7 vragen om de perfecte klant binnen te halen

HandshakeNieuwe klanten binnenhalen is top natuurlijk, maar ieder bedrijf heeft wel eens klanten zien passeren die ze liever kwijt dan rijk waren. Helaas worden deze klanten vaak pas ontmaskerd wanneer het contract al is getekend. Daarom is het belangrijk dat je tijdens het kennismakingsgesprek meteen de juiste vragen stelt. Dan Mall, oprichter van de Amerikaanse design studio SuperFriendly, helpt je alvast op weg met de volgende 7 niet te missen vragen:

1. Wat is de deadline van het project?
“Ergens tegen het einde van dit jaar” is niet het antwoord dat je van een goede klant zal krijgen. Zorg ervoor dat je een duidelijke datum te horen krijgt en laat je klant zo snel mogelijk weten wanneer er aan het project begonnen moet worden om de deadline te halen.

2. Hoe groot is het project team aan jullie kant?
Een bedrijf dat volledig achter een bepaald project staat, zal ervoor zorgen dat er intern voldoende mensen klaarstaan om mee te werken. Als dat het geval is, weet je dat je steeds bij iemand terecht kan voor vragen of bij problemen. Krijg je te horen dat er intern 1 iemand zich met het project zal bezighouden, nota bene naast zijn full-time job die gewoon verder gaat, dan is het na vraag 2 al tijd om eens na te denken of je dit project echt wel wil.

3. Wat spreekt er jullie aan in ons?
In een samenwerking tussen 2 partijen is niets belangrijker dan wederzijds respect. Ga dus altijd even na of je toekomstige klant jou en je werk kent en wat hem daar precies in aantrekt. Let er wel op dat je werk niet omschreven wordt in algemene buzz-woorden, maar dat je echt te weten komt met welke specifieke elementen je gescoord hebt.

4. Zijn er nog andere bedrijven in de running?
Het is niet de leukste vraag om te stellen, maar als je een langdurige relatie aangaat, kan je aan beide kanten maar beter transparant zijn vanaf het prille begin. Klanten die precies weten wat ze willen, zullen geen 20 bedrijven aanschrijven. Krijg je toch te horen dat het rijtje mogelijke kanshebbers net niet op een A4-tje past, is het misschien beter om niet te veel tijd te verspillen om het project binnen te halen.

5. Welk budget is er uitgetrokken?
Als er één vraag is die je zeker niet mag missen, dan is het deze wel. Het antwoord op deze vraag komt echter niet altijd even makkelijk naar boven. Klanten proberen de vraag graag om te draaien en jou een prijs te laten voorstellen, in de hoop dat jouw bedrag lager ligt dan dat wat zij in gedachten hadden.

Een handige vraag bij dit onderwerp is de volgende: ligt het budget dat jullie in gedachten hadden dichter bij 5.000, 50.000 of 500.000 euro? Als het antwoord “zeker geen 500.000!” luidt, kan je vriendelijk antwoorden “Natuurlijk niet, wat dacht je van 50.000?”

6. Wat verwacht je precies van ons en wat wordt er eventueel door anderen gedaan?
Het antwoord op deze vraag zal duidelijk maken wat het hele project inhoudt en welk deeltje daarin jij voor je rekening moet nemen. Een voordeel aan deze vraag is dat je misschien ook enkele andere diensten kan voorstellen die in het project passen, en waarbij de klant niet meteen aan jou gedacht had. Word je bijvoorbeeld enkel gevraagd om het design van een website te ontwerpen, maar zou je die website ook perfect zelf kunnen bouwen, geef dat op dit moment dan zeker mee.

7. Is er nog iets dat je van ons verwacht, maar dat nog niet besproken is?
Mocht er in de eerste 6 vragen iets nog niet naar boven zijn gekomen, dan heb je hier nog een laatste kans. Met deze laatste vraag toon je ook aan dat je zelf meedenkt, en niet gewoon klakkeloos uitvoert wat er van je gevraagd wordt.

Herken je deze vragen uit jouw verkenningsgesprekken met nieuwe klanten? Of heb jij nog een vraag die zeker ook in het rijtje thuishoort? Aarzel niet om het ons te laten weten in de comments.

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!