5 manieren om beter om te gaan met feedback

Je was de hele nacht wakker om eindelijk die cruciale opdracht af te werken. Hoopvol stuur je het resultaat door en kruip je in bed voor de luttele uren die je nog kan slapen. De dag erna ontvang je een mailtje. Je leest de boodschap die je zonet ontvangen hebt vluchtig door. Je kan nauwelijks je ogen geloven, je werk wordt de grond ingeboord.

tumblr_mtavma9AKZ1st5lhmo1_1280

Het is een vrij herkenbare situatie. Iedereen heeft wel eens extra zijn best gedaan om daarna bedrogen uit te komen. Feedback kan ongelooflijk deugd doen en tegelijkertijd je dag grondig verpesten. Ongeacht job of sector, je ontvangt altijd op gepaste en ongepaste tijdstippen feedback. Deze momenten zijn ontzettend leerrijk, voor beide partijen. Het is een handige skill om te weten hoe je met feedback, en dan vooral met negatieve feedback, omgaat. Hier zijn 5 tips die je verder zullen helpen!

1. Het gaat over jouw werk, niet wie je bent

Alex, een kennis van mij, heeft les gevolgd in een kunstschool. Na elke opdracht troept iedereen samen in een lokaal waar iedereen zijn werk presenteert. Na elke presentatie moet iedereen zijn gedacht zeggen over het zonet gepresenteerde werk. Kunst is iets ontzettend persoonlijk en mensen kunnen vrij grof hun mening overbrengen. Maar, Alex vertelde me dat het je net sterker maakte en je bij elke presentatie zekerder wordt. Immers, na bakken kritiek leer je beter anticiperen op wat mensen denken over jouw werk en begrijp je dat kritiek er bijhoort en dat je er uit kan leren. Verder stelt het je in staat beter je werk te verantwoorden.

Als er iets is wat dit verhaal mij leerde was er het feit dat we feedback ongelooflijk vlug persoonlijk opnemen (en het ons aantrekken) en daarnaast onmiddellijk in de verdediging schieten. Dit is een volledig foutieve reactie. Aangevallen voelen heeft geen zin, aangezien het louter draait om jouw werk en niet om wie jij bent. Feedback gaat nooit over jou als persoon, maar over jouw werk. Zodra je die scheiding maakt en zelf afstand kan nemen van je werk en het probleem kan onderzoeken, ga je beter om met feedback.

2. Maak deel uit van de oplossing

Feedback geeft jouw de kans om aan te tonen dat men niet het beste van jouw werk heeft gezien. Maak actief deel uit van de oplossing, engageer samen met de persoon die feedback geeft om te kijken welke mogelijke oplossingen bestaan om jouw werk te verbeteren. Vraag om hulp als je het niet alleen kan. Bovenal, vorm een team met de persoon die feedback geeft. Goed, hij is misschien teleurgesteld (en jij waarschijnlijk ook), maar door samen te bekijken wat er precies misliep en duidelijkheid te vragen waar de haar precies in de boter zit zorgt ervoor dat je respectvol naar een oplossing toewerkt.

Focus op de oplossing, niet op het probleem.

tumblr_mnh17lfd9R1st5lhmo1_1280

3. Wacht 5 minuten

We hebben de neiging om onmiddellijk te reageren na feedback. Meestal nemen emoties de overhand en handel je uit impuls. Door 5 minuten te wachten en de woorden in te laten zinken, reageer je niet enkel rustiger en rationeler, maar is de kans ook vrij groot dat er een aantal vragen ontstaan. Vragen betekent dat je duidelijkheid wil scheppen en eerst en vooral een grondiger beeld wil krijgen over de feedback. Daarnaast zorgt het er ook voor dat je verstandiger kan werken naar een oplossing.

Feedback draait niet om jouw gelijk te halen maar om wat bij te leren.

4. Bekijk de situatie high-level

Veelal ligt de focus op hetgeen wat slecht is. Ofwel door de persoon die feedback geeft, ofwel door jij die feedback ontvangt. Neem wat afstand van feedback en bekijk de situatie op een hoger niveau. Wat is er wel geslaagd? Wat heeft ervoor gezorgd dat dit slaagde? Wat droeg bij aan het feit dat je mislukte in een bepaald aspect? Afstand zorgt voor meer rationalisme in je denken en zorgt ervoor dat je duidelijk inziet wat je zal helpen slagen.

5. Vertaal  naar actiepunten

Feedback achter de rug? Wat is nu concreet het probleem en hoe kan je dit oplossen? Vertaal feedback naar een concrete lijst van items die je onmiddellijk kan aanpakken om toch de verwachtingen in te lossen. Denk terwijl je feedback ontvangt al onmiddellijk na over actiepunten. Als je er geen kan bedenken duidt dat aan dat de feedback niet concreet genoeg is – vraag specifieker wat het probleem is.

Heb je zelf nog leuke tips? Tweet ze naar @creativeskills en @svenlen!

Genoten van die artikel? Deel het met jouw netwerk!